Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vilken hårddisk skall jag köpa till Time Machine?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har stoppat in en Leopard i min "gamla" 1.8 GHz PowerPC G5. Fungerar mycket bra. Emellertid sitter det USB version 1 i lådan och då är en vanlig USB-hårddisk utesluten. Alltså får det bli en Fire-Wire hårddisk - nätansluten eller strömförsörjd via Fire-Wire. Jag tänkte ta en backup per dag.
Är det någon som har några goda praktiska erfarenheter?:cool:

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-11 10:21

Du kan ha i stort sett vilket extern FW disk som helst för backuper. 5400 eller 7200 varvs spelar igen roll.
Det lämpliga är dock att den är större kapacitet än din interna disk.

Powermac G5 har USB 2.0. Men på PPC-Mac är Firewire mycket snabbare än USB 2.0. Ungefär dubbelt så snabbt. Så det är bäst med fw-disk.

För en 3,5-tumsdisk räcker inte busströmmen, utan du måste ha en dedikerad ac-adapter.

Jag har sett rekommendationer om att bu-disken skall vara dubbelt så stor som den man vill backa upp för att Time Machine skall må bra.
Själv köpte jag denna 750 Gb-disk som, förutom USB 2 också har FW 400 och 800:

http://www.webhallen.com/prod.php?id=73452

och hittade ingen billigare med den specen.
Det bör räcka en stund till min interna 320 Gb
Maxtorn fungerar alldeles utmärkt!

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-12-11 11:34

Det finns gott om bra externa hårddiskar där ute.. den bästa jag hittade på 500gb var en western digital my book studio (som förövrigt har samma specs som fullkoll's maxtor utom storlek). 1500 pix är inte allt för dumt heller.

http://www.inet.se/?page=product&stockid=4900131&a=4900131&

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

Emellertid sitter det USB version 1 i lådan och då är en vanlig USB-hårddisk utesluten

Eftersom du bara skriver "1.8 GHz PowerPC G5", så är det svårt att veta om du menar en iMac G5 eller en PowerMac G5.

Men båda de modellerna har USB 2, så jag vet inte varför du tror att du bara har USB 1.

Om det är en PowerMac G5, så har den plats för en extra intern disk också, vilket kanske kan vara ett alternativ.

Jag har en iMac, snart tre år gammal. När jag kollar "Om den här datorn", finner jag följande nedslående data:

USB-enhet: Version: 1.00, Busström (mA): 500, Hastighet: Upp till 12 Mbit/sek.

Tack för goda tips!:cool:

Ursprungligen av Björn Wahlsten:

USB-enhet: Version: 1.00, Busström (mA): 500, Hastighet: Upp till 12 Mbit/sek.

Du tittar på rätt enhet? Dvs på själva USB-bussen/porten?

För om du tittar på någon av enheterna som är inkopplade på USB, t.ex tangentbordet eller musen, så är dessa bara USB1.

Står det USB höghastighetsbuss så är det USB 2. Som du ser på bilden har tangentbordet 12 MB/s och är kopplat på en USB 1 buss medan jag har USB 2 på portarna.
Vissa G4 macar t ex PB 12" 1GHz hade en USB 1 och 1 USB 2 port.

Min iMac G5 1.6 har USB 2. Vore konstigt om trådskaparens iMac inte har det.

Jo, minsann, visst står det USB-höghastighetsbuss

USB-höghastighetsbuss:
Plats för värdstyrenhet: Inbyggd USB
Drivrutin för värdstyrenhet: AppleUSBEHCI
PCI-enhets-ID: 0x00e0
PCI-revisions-ID: 0x0004
PCI-tillverkar-ID: 0x1033
Bussnummer: 0x4b

Nu kommer saken i ett annat läge: Hur mycket ström bussen klara står inte, men det borde vara väl tilltaget. Min tanke var att inte ha ett separat nätaggregat som slukar ström på natten - vissa får ju Nobelpris för att tänka så. En USB-hårddisk är definitivt billigare än en Fire-Wire dito.

USB-bussen har 5 Volt spänning och brukar kunna ge 500 mA, och det ger bara 2,5 W effekt. Bara precis tillräckligt för en liten 2,5-tumsdisk. En fullstor hårddisk drar uppemot 10 Watt, alltså mer än usb-bussen kan ge, och via firewire brukar du kunna få 8 Watt.

Jag skulle aldrig kompromissa med laptopdisk bara för att slippa en extra klump under bordet.

1
Bevaka tråden