Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Räkna hur många celler med samma innehåll i Excel-ark?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-12-07 18:11

Mitt Excel-ark innehåller ca 8000 rader. Några tusen av dem har ett X i en kolumn (cell). Hur gör jag för att räkna ut hur många X-rader jag har i dokumentet?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-07 18:36

Markera kolumnen. Välj Data->Filter->Autofilter. Klicka på den lilla knappen som dök upp i första cellen och välj X. Allra längst ner på sidan dyker det upp en text "xx av yy rader funna".

Ett annat sätt är att köra "Sök och byt ut" och ersätta X:et med en 1:a. Lägg till en cell någonstans med funktionen "Subtotal(9;startcell:slutcell)" så bör den cellen visa hur många ettor du har.

Det finns förmodligen fler sätt.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-12-07 18:42
Ursprungligen av Gunnar B:

Ett annat sätt är att köra "Sök och byt ut" och ersätta X:et med en 1:a. Lägg till en cell någonstans med funktionen "Subtotal(9;startcell:slutcell)" så bör den cellen visa hur många ettor du har.

Tack Gunnar!
Sök-och-ersättvarianten hade jag faktiskt redan använt.
Men den andra varianten ska jag testa. Den verkar elegantare.

Om det bara är ett värde som du vill veta antalet av är filtreringstricket smidigt. Om du däremot vill veta hur många x, y, z etc. det finns kan man använda en pivottabell (datamenyn). Särskilt om data är förändras ofta eftersom pivottabellen lätt uppdateras när nya data tillkommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-11 12:51

Vill du plocka ut hur många av de olika värde du har så fungerar formeln ANTAL.OM mycket bra.

kan se ut ungefär såhär: =ANTAL.OM(FÄLT:FÄLT;VÄRDE)

Vet inte om jag var tydlig nog, men om du trycker på funktionsknappen (Fx) och väljer att använda formlmen ANTAL.OM så får du först ge den området den skall leta i (markera de kolumner du vill leta i) sedan väljer du referensvärde, tex om du letar efter alla 0,5 sedan visar den direkt hur många du har i dokumentet. Den kan även leta datum, text osv.

lycka till!

1
Bevaka tråden