Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Irriterande ljud vid start av imac. Hur får jag bort det?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-12-10 21:35

Hur får jag bort den öronbedövande famfaren när jag startar min iMac alu?
Har provat med "startup sound" som tidigare funkade på min mini. Men nu vill den inte funka på imac:en. Någon som vet något annat trix?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-10 21:38

Den hör man ju bara nån gång i halvåret när man startar om...
Sen är det ju trevligt att veta att minnena har hittats och fungerar (vilket ljudet bl.a. talar om).
Men ett alternativ är ju att sänka volymen till 0.

  • Medlem
  • 2007-12-10 21:55
Ursprungligen av mbp:

Den hör man ju bara nån gång i halvåret när man startar om...
Sen är det ju trevligt att veta att minnena har hittats och fungerar (vilket ljudet bl.a. talar om).
Men ett alternativ är ju att sänka volymen till 0.

Men sänker jag volymen till noll så blir det fortfarande skrålande högt och hela huset vaknar! Och det är inte nån gån ibland som den låter när man starar upp. Det är varje gång!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-10 22:05

Stäng inte av datorn!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-10 22:37

Det är ett normalt förfarande, att hårdisk och fläkt spinner igång eller varvar upp. Vet ej varför det är inställt så. Men ser det som ett friskhetstecken, dvs att datorn mår bra och allt fungerar som det ska. Många förbannar detta oljud, medan andra vänjer sig och tänker inte på det. Jag har vant mig. Och om jag inte hör det så lär jag reagera och undra vad som är fel. Även om man inte stänger av datorn och försätter den i vila så spinner/varvar den upp hårddisk/fläkt. Det enda man slipper när man försätter datorn i vila är uppstartssignalen, som kan väcka de döva.

Vafan, min Macbook låter inte varje gång jag startar den. Men inget verkar vara fel på den, funkar som den alltid gjort. Skumt. :/

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-11 06:00
Ursprungligen av Shlobban:

Vafan, min Macbook låter inte varje gång jag startar den. Men inget verkar vara fel på den, funkar som den alltid gjort. Skumt. :/

Det är nog inget fel på den. Din MB kanske är rätt tyst när den startar upp. Eller så tänker du inte på det? Eller har du kanske hörlurar inkopplat ibland, då hörs det ju inte så högt.

  • Medlem
  • Hässleholm
  • 2008-01-28 23:02

Har du fått svar på din fråga?
Jag har samma problem. Vore konstigt om inte startljudet går att stänga av?
/ Krissus

Varför stänga av? Sätt den i vila?

  • Oregistrerad
  • 2008-01-29 04:46

En Mac SKA låta. Det vore riktigt konstigt om den inte skulle spela upp det klassiska startljudet.

  • Medlem
  • 2008-01-29 05:12

Jag gillade det gamla quadra-ljudet bättre, men kan hålla med om att en dator inte ska behöva utstöta ett trumpetljud varje gång man startar ... ser ingen som helst anledning. Bättre då om den stönar till när nåt inte funkar.

Varför inte dra ner volymen bara?

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2008-01-29 12:47

Det hjälper inte att dra ner volymen, den kör alltid på samma volym. Den ignorerar också om man har högtalare inkopplade. Alltid den inbyggda högtalaren.

Finner detta problem aningen irriterande jag med. Ljudet är okej, men det behöver inte vara på max i ljudnivå. Skulle man behöva starta om datorn från tex en software update eller liknande så väcker man hela huset.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2008-01-29 15:22

Jag använder Psst, ett litet program som låter dig ställa in volymen. Funderar utmärkt.

http://mac.softpedia.com/get/System-Utilities/Psst.shtml

Startupsound

För att slippa läsa en tråd till:

http://www5e.biglobe.ne.jp/~arcana/software.en.html

startupsound.prefpane funkar skitfint för mig. Skall dock nu prova i leopard.
OBS! Kolla installationsinstruktioner först.

Många har sagt det redan och det tål nog upprepas. Stänga aldrig av din mac. Det behövs inte. Se till att skärmen går i vila efter en kvart eller så. Funkat i snart två år på min mac.

  • Medlem
  • Göteborg/Maastricht
  • 2008-05-12 15:29
Ursprungligen av Goflorp:

Många har sagt det redan och det tål nog upprepas. Stänga aldrig av din mac. Det behövs inte. Se till att skärmen går i vila efter en kvart eller så. Funkat i snart två år på min mac.

Hur gör du då när apple släpper uppdateringar som kräver omstart? Vilket tyvärr bli oftare och oftare tycker jag.

Ursprungligen av Robban B:

Hur gör du då när apple släpper uppdateringar som kräver omstart? Vilket tyvärr bli oftare och oftare tycker jag.

KRÄVER den omstart får jag ju starta om. Inte svårare än så. Men man kan väl välja sina tillfällen och inte köra igång klockan två på natten när övriga i familjen sover...
Det är inte alla uppdateringar som kräver omstart heller.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-12 20:22
Ursprungligen av Goflorp:

Många har sagt det redan och det tål nog upprepas. Stänga aldrig av din mac. Det behövs inte. Se till att skärmen går i vila efter en kvart eller så. Funkat i snart två år på min mac.

Om du bara försätter skärmen vila så är du per nutidens definition ett miljösvin Ställ åtminstone in strömsparare så att själva datorn också går i vila.

Ursprungligen av rhesus:

Om du bara försätter skärmen vila så är du per nutidens definition ett miljösvin Ställ åtminstone in strömsparare så att själva datorn också går i vila.

Min dator GÖR en del saker som gör att jag inte vill sätta den i vila.

Miljön för det lilla vill jag skita i. Jag har hela jävla huset fullt med miljölampor, trimmat pannan, tilläggsisolerat, bytt radiatorer och sett över elleverantörer etc etc etc etc in i all oändlighet.

Hörde en rolig grej: En supertanker som går från Persiska viken och hit spyr ut lika mycket skit som 3 MILJONER bilar gör under samma tid....

I det sammanhanget är min icke-vilande Mac en piss i atlanten.

  • Medlem
  • International user
  • 2008-05-12 22:41
Ursprungligen av Goflorp:

I det sammanhanget är min icke-vilande Mac en piss i atlanten.

Jag håller med dig. För övrigt hatar jag naturen. Den är ovesäntlig.

Senast redigerat 2008-05-12 22:52
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2008-05-13 00:58
Ursprungligen av Goflorp:

Hörde en rolig grej: En supertanker som går från Persiska viken och hit spyr ut lika mycket skit som 3 MILJONER bilar gör under samma tid....

I det sammanhanget är min icke-vilande Mac en piss i atlanten.

men 3 miljoner Mac-användare som inte stänger av sin dator kan skapa en rejäl pissflod..;)

Ursprungligen av Goflorp:

Många har sagt det redan och det tål nog upprepas. Stänga aldrig av din mac. Det behövs inte. Se till att skärmen går i vila efter en kvart eller så. Funkat i snart två år på min mac.

Och min dator blev HELT och hållet ODUGLIG efter 38 dagars uptime, så att inte stänga av eller boota om är inte alltid alternativ.
Och som det nämnts tidigare så behöver man ändå starta om vid t ex. Software update.
Och hursomhelst så drar det energi om datorn är på hela tiden, vissa tänker kanske på sånt.
ska man verkligen bli ifrågasatt för att man stänger av datorn, är inte det lite bakvänd logik?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2008-05-16 08:39
Ursprungligen av RockyMontana:

Och min dator blev HELT och hållet ODUGLIG efter 38 dagars uptime, så att inte stänga av eller boota om är inte alltid alternativ.
Och som det nämnts tidigare så behöver man ändå starta om vid t ex. Software update.
Och hursomhelst så drar det energi om datorn är på hela tiden, vissa tänker kanske på sånt.
ska man verkligen bli ifrågasatt för att man stänger av datorn, är inte det lite bakvänd logik?

Jag har haft igång min maskin mer än 38 dagar utan problem, och vi uppdateringar sitter man förhoppningsvis på något ställe där man kan väsnas.
Sen verkar det sannolikt att om man använder datorn någorlunda ofta, så drar den mer energi vid uppstart än om man sätter den i vila under tiden.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-05-16 12:23
Ursprungligen av RockyMontana:

ska man verkligen bli ifrågasatt för att man stänger av datorn, är inte det lite bakvänd logik?

Jag tycker också det är bakvänt. Det är ju inte heller direkt så att vi har kommit så långt att vi kan helt kompensera lite icke-förnybar energi med fullständigt förnybar energi. Än så länge kan vi väl bara bromsa förloppet. Antagligen lite hippie och pretentiöst men ligger väl ändå en del i det tror jag.

Edit: Men som lobStar säger, det beror ju på hur länge man försätter den i vila och då också hur ofta man startar upp den.

Vad jag kan se så drar min iMac ganska mycket mer ström i vila än när den är avstängd, så jag tycker gott man kan stänga av den om man vill spara lite på miljön och lite pengar om man så vill. Sedan nu när åsksäsongen kommer igång så kommer jag även dra ut sladden så fort jag går hemifrån. Oljudet stängde jag av på min gamla powerbook, men det blir nog att stänga av på även på min nya iMac.

Även Mac Pilot kan stänga av detta ljud.
Ljudet är signalen från POST (Power On Self Test) gick bra så det kan faktiskt vara av intresse att höra. Visserligen piper den 1-5 gånger om det går fel i POST.

  • Medlem
  • Skövde
  • 2008-05-12 19:44

Konstigt,jag gillar ljudet

Ursprungligen av fedi-93:

Konstigt,jag gillar ljudet

Jag skäms varje gång min MBP vrålar när jag sätter på den på tåget eller liknande :).

Bevaka tråden