Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Har längden betydelse … gällande ADSL-kabel?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ibland har jag problem med ADSL. Den alltså hänger lite längre stunder och man kan inte komma på nätet. Sen börjar den fungera bra igen.
Kan felet verkligen vara så enkelt att ett långt kabel orsakar störningar?

När jag ringde till support på Tele2 sa den senaste killen att man ska ha så kort kabel som möjligt mellan telejacket och modemet. Stämmer det?
För min är flera meter lång då det inte finns telefonjack i datarummet.

Är det alltså bäst att köpa en så kort kabel som möjligt mellan modemet och telejacket?
Och om jag har uppfattat saken rätt = förlängninsgkabeln från telejacket kan vara längre? Som i mitt fall är den nog minst tre meter lång.

Hur mycket kostar en kort ADSL-kabel av normalbra kvalitet?

/Jukka

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-12-10 15:20

Tror inte att det är kabeln som orsakar problemet. Har själv suttit på kablar över 20m och det har funkat fint. Det är nog snarare Tele 2´s DNS-server som är lite seg.

Tja, då vet man …

Tack för ett snabbt svar, onnyt!

Misstänkte själv samma sak … Det är lite lustigt hur det kan variera med hastigheten. Ibland går det nästan blixtsnabbt men nån annan gång står det helt stilla.

Ja, ja … Bara att vänja sig vid. Inget att göra åt då det inte finns äkta bredbandsanslutning i huset jag bor. Men jag hoppas att det kommer på sikt, för då kan man skippa fast telefon helt och hållet. Det är ingen obetydlig kostnadsbesparing heller för en människa som inte ringer så värst mycket.

Jag hade förut BBB äkta bredband och den fungerade mycket bra. Men det fanns också tider när den inte fungerade. Först försökte de också skylla på kunderna pga. bristande kunskap etc. alla möjliga svepskäl, men till sist var de tvungen att skicka en tekniker som upptäckte ett fel i huset.

Attans rackare är det vad de är … varenda it-bolag som finns i världen. Varje gång skyller de kunden för problemen!

För vårt Telia ADSL-abonnemang (från början 0,5, nu 8 Mb) har jag kopplat splittern (heter det så, den där filterburken) med kort kabel (ca 1 m) från första telejacket. Därefter en 20 m förlängningskabel från Clas Ohlson till allt-i-ett ADSL-modemet/routern/trådlösa stationen. Funkar utan problem sen fem år tillbaka.

(Varför inte sätta hela klabbet vid telejacket? Jo, därför att min PM G4 inte har airport och behöver fast lina. Dessutom körde jag en del fax till och från den en period, och behövde telefonsladden.)

Ursprungligen av pick-me-up:

Attans rackare är det vad de är … varenda it-bolag som finns i världen. Varje gång skyller de kunden för problemen!

http://www.deadtroll.com/index2.html?/video/helldeskcable.html~content

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-12-10 16:59

...tell him to buy an iMac, a computer specially built for idiots... kul, kul, kul. Haha

johan_tanying!

Kan du visa mig en länk angående splittern? HIttar nämligen ingen med fast kabel …

onnyt!

Tror du att det är därför som många filmer på t.ex. youtube går så hackigt också, eller kan det vara av någon annan orsak?

Senast redigerat 2007-12-10 18:01
Ursprungligen av pick-me-up:

johan_tanying!
Kan du visa mig en länk angående splittern? HIttar nämligen ingen med fast kabel

Länk? Splittern följde en gång i tiden (2001) med ett Nokia-modem som Telia skickade ut till nya kunder. Sitter så här

KÖK: Första telefonjacket -> dryg meter telefonkabel (original) -> splitter -> HALL m.m. 20 m telefonkabel (Clas-Olle) -> ARBETSRUM: ADSL.modem/Router/Trådlös basstation -> ethernetkablar till 3 st datorer och en nätverksskrivare.

Om det skulle uppstå problem i framtiden (snabbare ADSL exvis) få jag väl sätta modemet i köket och dra en ethernetkabel istf telefonkabeln. Att jag inte gjorde så från början var som sagt 1) jag behövde fax i datorn och 2) tänkte inte ens på att det skulle innebära några större problem (körde ju med en gammal televerksförlängningskabel i snurrdosa i förra lägenheten utan problem). Bäst är nog att följa råden ovan att börja med modemet så nära telejacket som möjligt och sedan dra ethernetkabel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-10 20:41

sladden som kommer med paketet för att vara mellan modemet & signalsplittern är en viss längd av en anledning, tro mig jag har sett mer ADSL användare med "hemmabyggen" och clasohlsson sladdar tycka att det funkar lite dåligt respektive inte alls

Så, för att få bäst föutsättningar att det funkar ok, det är inte som om det är nog med problem med ADSL utan att man lägger dit egna..

1. Används sladden som kommer med för att vara mellan modem & splitter.
2. Förläng efter modemet, Ethernet antar endå alltid att sladden är 100 meter lång så
3. Om du nu VERKLIGEN måste förlänga före modemet, använd en 1a jack förlängningssladd, denna är nämligen loopad åter till jacket i väggen för att verkligen "förlänga" 1a jacket.. dock är det en marginel fördel..

Annars är det ju rent korkat lätt att felsöka, då internet anslutnigen inte funkar, lyser ADSL/DSL/(vad de nu kallar den på ditt modem) lampan som visar att modem & DSLAM är synkade?

om ja, då är det något annat, om nej, då är det synk problem och det är nästan alltid ett fysisk fel, brus från din parallelkopplande förlängningsladd är nummer 1 på min lista av misstänkta

Sist gäller som alltid regeln att ju snabbare ADSL som du köpar ju mer känsligt är det, du pressar helt enkelt mer ur kopparkablaget och större chans för crosstalk vilket är mord på ADSL

1
Bevaka tråden