Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Port forwarding vs Port mapping?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-10 15:26

Hej,

Jag behöver skaffa en ny router (eller gateway osv..) som klarar port mapping. Jag vill alltså kunna omdirigera trafik till nytt IP _och_ portnummer beroende på inkommande portnummer.

Syftet är att jag vill göra min nätverkshårddisk tillgänglig via internet. Den har ftp-stöd och kan ta emot port 20-21. Eftersom jag vill att ftp skall fungera som vanligt på min dator vill jag använda andra portnummer för att komma åt hårddisken.

Jag har en Netgear WGR614
http://www.webhallen.com/prod.php?id=23579&traff=1
Den klarar port forwarding, men kan inte ändra portnumret. Om någon har lyckats är jag mycket intresserad.

Funderar nu på att köpa en D-Link DIR-615
http://www.webhallen.com/prod.php?id=79049
Är det någon som vet om den klarar port mapping?

DIR-615 vet jag inget om, men DD-WRT klarar av det. Så nån router som stödjer det kan du köra, tex Linksys WRT54GL

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-11 08:38

Ok, tack för tipset.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-11 09:16

ett annat lätt sätt att se om en router stödjer det som du letar efter är att leta upp den på

http://www.portforward.com/english/routers/port_forwarding/routerindex.htm

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-11 10:26

Kolla in den jag har, Asus WL-500W, den klarar det mesta, och har stöd för inbyggd nätverksdisk och skrivare.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=324250

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-11 12:58

Men visst kan väl en WGR614 port mapping? Är inte det alternativet under port forwarding i vänsterramen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-17 09:02

Hej och tack för svar.

ntity:
Hittar bara listor med vilka portar man skall ha forwarding för olika program, inte vilken funktionalitet som routern har. Kollar jag fel?

frazze:
WGR614 klarar port forwarding, men jag vill även byta portnummer när jag dirigerar om trafiken. Har inte hittat något sätt att göra det men blir naturligtvis glad om det finns stöd för det.

Kikar på Asus WL-500W också..

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-17 15:39
Ursprungligen av rhubarb:

frazze:
WGR614 klarar port forwarding, men jag vill även byta portnummer när jag dirigerar om trafiken. Har inte hittat något sätt att göra det men blir naturligtvis glad om det finns stöd för det.

Nu har jag läst ditt startinlägg lite bättre. Du vill alltså komma åt FTP-servern på din nätverksdisk. Det behöver du inte göra så krångligt som du beskriver. Jag har kört en FTP-server (pureftpd/proftpd) bakom en WGR614 och behövde bara ställa in en NAT-inställning för att alltid rapportera den yttre IP-adressen. Eller rättare sagt: för att utifrån rapportera den yttre, men bakom routern så användes självklart de lokala IP-adresserna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-18 15:58
Ursprungligen av frazze:

Nu har jag läst ditt startinlägg lite bättre. Du vill alltså komma åt FTP-servern på din nätverksdisk. Det behöver du inte göra så krångligt som du beskriver. Jag har kört en FTP-server (pureftpd/proftpd) bakom en WGR614 och behövde bara ställa in en NAT-inställning för att alltid rapportera den yttre IP-adressen. Eller rättare sagt: för att utifrån rapportera den yttre, men bakom routern så användes självklart de lokala IP-adresserna.

Hänger inte med här. När du säger den yttre IP-adressen, menar du klientens avsändaradress? Vet inte vilken adress som skulle användas annars. Routerns lokala IP?

Jag vill alltså att FTP skall fungera normalt för min dator på nätverket och tänkte därför använda andra portnummer än 20-21 för att komma åt FTP på hårddisken.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-18 16:31
Ursprungligen av rhubarb:

Hänger inte med här. När du säger den yttre IP-adressen, menar du klientens avsändaradress? Vet inte vilken adress som skulle användas annars. Routerns lokala IP?

Precis. Sett från ditt lokala nätverk.

Ursprungligen av rhubarb:

Jag vill alltså att FTP skall fungera normalt för min dator på nätverket och tänkte därför använda andra portnummer än 20-21 för att komma åt FTP på hårddisken.

Varför vill du använda andra icke-standardvärden på protokollporten för FTP?

Ursprungligen av frazze:

Precis. Sett från ditt lokala nätverk.Varför vill du använda andra icke-standardvärden på protokollporten för FTP?

För att standardportarna för FTP används för att komma åt hans dator (framgår i tidigare inlägg).

Jag tror jag haft en sådan router som du har. Kan du inte sätta några yttre portar och dirigera om dem till en annan port på det interna i inställningarna för port-forwarding?

Slår mig dock att din dator kommer vilja ha port 20 på interna också så det hjälper ändå inte dig.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-18 21:54
Ursprungligen av rhubarb:

Syftet är att jag vill göra min nätverkshårddisk tillgänglig via internet. Den har ftp-stöd och kan ta emot port 20-21. Eftersom jag vill att ftp skall fungera som vanligt på min dator vill jag använda andra portnummer för att komma åt hårddisken.

Om jag har förstått dig rätt vill du kunna köra två (2) stycken FTP-servrar oberoende av varandra:

  • Nätverkshårddisk

  • Din egen dator

Bara som en enkel kontrollfråga.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-24 10:23

frazze,
Datorn kommer jag i första hand köra som FTP klient, hårddisken som server. Om jag skickar inkommande trafik på port 20-21 till hårddisken bör det bli problem när jag vill kommunicera med en extern FTP-server.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-24 23:25
Ursprungligen av rhubarb:

frazze,
Datorn kommer jag i första hand köra som FTP klient, hårddisken som server. Om jag skickar inkommande trafik på port 20-21 till hårddisken bör det bli problem när jag vill kommunicera med en extern FTP-server.

Bra, då har vi etablerat detta. Och då kan jag avslöja en liten hemlighet: du har missförstått hur klient och server väljer portar. Du behöver inte ge dig på med att ha olika portar för in- och utgående FTP-trafik. Det sköter programvaran om.

Så det enda som du behöver göra är att skicka vidare port 20 och 21 till din FTP-server. Sedan kan du FTP:a ut åt alla håll och kanter från din dator. Och det kommer aldrig att krocka. Förutsatt att du har alla inställningar korrekt...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-24 23:57
Ursprungligen av frazze:

Bra, då har vi etablerat detta. Och då kan jag avslöja en liten hemlighet: du har missförstått hur klient och server väljer portar. Du behöver inte ge dig på med att ha olika portar för in- och utgående FTP-trafik. Det sköter programvaran om.

Så det enda som du behöver göra är att skicka vidare port 20 och 21 till din FTP-server. Sedan kan du FTP:a ut åt alla håll och kanter från din dator. Och det kommer aldrig att krocka. Förutsatt att du har alla inställningar korrekt...

Med port 20 & 21 kommer endast aktiv ftp att funka, något som väldigt (om alls) används i dagsläget.

I passiv ftp måste även ett portområde norr om 1024 öppnas för servern att använda som inkommande portar för datakanalen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-31 12:43

frazze,
Dina svar är knapphändiga och din ton är mästrande och nedlåtande. Jag är tacksam för hjälp men inte i den form du levererar. Skärp dig eller håll dig borta från tråden.

Om jag nu förstår rätt väljer klienten portnummer för inkommande data, men ingen styrport. Betyder det att styrmeddelanden bara går från klient till server? Isåfall kan jag anta att inga paket som kommer till port 20-21 till min IP-adress är avsedda för något annat än min nätverkshårddisk.

1
Bevaka tråden