Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iCal/Adressboksynkrinisering med Outlook 2000?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har Outlook 2000 på en bärbar PC (eftersom jag ännu inte haft råd att köpa en MacBook), och undrar om det går att få sin Adressbok och sin iCal-kalender över i Outlook?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-19 22:01

Googla efter plugins till Adressboken.

Inte säker på hur du menar - har du ett Exchange konto med mail, kalender mm som du vill synka till Macen? Eller vill du göra en engångsöverföring till iCal/Adressbok och sedan fortsätta använda dessa?

Jag letar fö efter den första funktionen; jag vill slippa Entourage och köra mail, kontakter och kalender med OSX's egna.

Mail har utåt sett möjlighet att ställa in ett Exchangekonto, dock är det egentligen IMAP under ytan.

Adressboken skall gå att synka med Exchanges webfunktionalitet - kräver att du har en välvillig admin som hjälper dig.

iCal har ingen inbyggd metod för synkning mellan Exchange/iCal - det finns ett program från Snerdware som heter GroupCal som verkar kunna fixa biffen (den har dock fått blandade recensioner på versiontracker.com) som skall fixa en smidig synkning mellan Exchange och Macen; den fungerar dock inte för 10.5 ännu.

Hoppas det hjälpte.

/CX

Så här vill jag...

Nej, jag uttryckte mig nog inte tillräckligt tydligt. Så här är det: Jag använder i det dagliga livet min Mac för allt, därmed iCal för avtal/uppgifter och Adressboken för kontakter.

Men när jag ska bort, har jag en bärbar PC med Outlook 2000 installerat. Det jag gärna skulle vilja göra är att få uppgifterna från min kalender (iCal) och mina kontakter (Adressbok) över på PC'n. Jag tänkte mig, at man hittar de filer som iCal och Adressbok använder och manuellt importerar dem i Outlook:

Detta verkar dock inte så lätt. Man kan exportera Adressboken som ett vCard-kort (.vcf), men även om Outlook säger sig kunna importera dessa, då går det inte. Jo, den får in något som i Outlook kallas "Faxlåda" (fast jag inte har någon grupp som heter så) och den innehåller inga kontaktpersoner alls. Jag har prövat att konvertera denna .vcf-fil til .csv-formatet, men det kan Outlook inte importera (fast den påstår att den kan) Problemet är nog, att dessa format inte är helt lika - inte minst med tanke på tiden som gått. Outlook 2000 är ju ganska gammal.

Thunderbird kan importera vCard'et, men får inte alla uppgifter med - den visar tx inte adressuppgifterna, som är just det jag vill ha med! Uppgifter om telefonnummer har jag ju redan i min SonyEricssom K800i, så jag ju hur lätt som helst synkar med Mac'en.

Troligen bliver det här ganska svårt. Jag tror jag skippar det och fortsätter att spara ihop till en Macbook.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-20 12:59
  • Medlem
  • 2007-12-10 13:27

Jag gjorde så att jag synkade min telefon med Outlook på jobbet, och sedan med iCal när jag kom hem. Funkade perfekt, och gjorde att jag också fick med mig saker jag matade in i iCal hemma till jobbet.

plötsligt fungerar det klockrent http://docs.info.apple.com/article.html?path=AddressBook/4.0/sv/ad995.html

"Om något annat program inte kan ta emot vCard-kort i standardformatet 3.0 kan du pröva med att ändra formatet till 2.1 på vCard-panelen i inställningarna för Adressbok, och sedan skicka kortet igen."

1
Bevaka tråden