Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Behöver fler än 4x1000MBit från APE.

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag kör en AirPotr Extreme, nya med USB-hårddiskar och 1000MBit. Nu har ag fler än fyra Mac:ar som ska köras med 1000MBit för att få bästa hastigheten mot hårddiskarna.

Hur gör jag detta?

APE
Port1 -> dator1
Port2 -> dator2
Port3 -> dator3
Port4 -> ethernetslad -> SWITCH -> ett flertal nya porter.

FRÅGOR:

1* Vad för sladd blir det emellan APE och switch. Har APE någon uplink-port? Behöver jag ens tänka på det eller är det bara att koppla på.

2* Rimligen blir det en flaskhals mellan datorna "bakom" switch och APE vid HD-läs/skriv. Kommer det märkas? (Kommer köra 1000MBit/s)

3* Vilke switch ska jag köpa. Bra prestanda är viktigt. 4 portar räcker.

Senast redigerat 2007-12-09 10:05
  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-12-09 12:07

Om du prioriterar hastighet gör du bäst i att köpa en riktig NAS.

1: Standard Cat5e eller Cat6 kabel
2: USB-interfacet mot disken är ditt största problem, inte nätverket i sig
3: http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010098123

NAS blir för dyrt.

1. OK. Inga uplink-problem här alltså med Airport:en?
2. OK. Jag lurade på vad som händer om tre datorer accessar driven över samma på routern (via switchen): USB går ju i 480 och nätverket i 1000/3=333MBit då(?)
3. Ser OK. Vad tror du om:

http://www.netgear.com/Products/Switches/DesktopSwitches/GS608.aspx

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-09 14:36
Ursprungligen av iJohannes:

... USB går ju i 480 ...

Nej, nej. Detta är den TEORETISKA MAX-hastigheten för USB2-pryttlar. En hårddisk kopplad till en Airport Extreme går knappast så fort.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-09 19:24
Ursprungligen av pesc:

Nej, nej. Detta är den TEORETISKA MAX-hastigheten för USB2-pryttlar. En hårddisk kopplad till en Airport Extreme går knappast så fort.

Ja, de siffrorna skall man ta med en nypa salt. Jämför man t.ex. FW400 och USB 2.0 så är FW på 400MB/s och USB på 480MB. I praktiken så var samma hårddisk i samma kabinett DUBBELT så snabb med FW som med USB. Disken hade båda. Alltså inte direkt vad man kan tro om man bara läser specen!

Ursprungligen av pesc:

Nej, nej. Detta är den TEORETISKA MAX-hastigheten för USB2-pryttlar. En hårddisk kopplad till en Airport Extreme går knappast så fort.

Sant. Men det är väl 1000MBit också. Jämföra teoretisk max-hast (1000/3) mot teoretisk max-hast (480) känns ok. Men jag håller med dig.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-12-10 00:19
Ursprungligen av iJohannes:

NAS blir för dyrt.

1. OK. Inga uplink-problem här alltså med Airport:en?
2. OK. Jag lurade på vad som händer om tre datorer accessar driven över samma på routern (via switchen): USB går ju i 480 och nätverket i 1000/3=333MBit då(?)
3. Ser OK. Vad tror du om:

http://www.netgear.com/Products/Switches/DesktopSwitches/GS608.aspx

1. Inga uplink problem. Det var många år sedan.
2. Som sagt, nätverket är inget problem. Ditt största problem är USB-disken som inte är i närheten av några 480 mbps. Du skulle kunna köra 100mbps nätverk och ändå inte maxa det mot disken.
3. Ser bra, stödjer jumbo frames. De flesta gbit desktop switchar presterar snarlikt

Ursprungligen av Bijan:

1. Inga uplink problem. Det var många år sedan.
2. Som sagt, nätverket är inget problem. Ditt största problem är USB-disken som inte är i närheten av några 480 mbps. Du skulle kunna köra 100mbps nätverk och ändå inte maxa det mot disken.
3. Ser bra, stödjer jumbo frames. De flesta gbit desktop switchar presterar snarlikt

1. OK. Bra.
2. Nja. Ex: Det går inte att se en VIDEO_TS-film över 54MBit på USB-disken (VLC). Men det går smärtfritt med 1000MBit. Det blir ibland hackigt med filmstreaming om någon surfar hårt via WLANet och man läser/skriver på HD:arna. Men om man kör de datorer som går via sladd blir det mkt bättre.
3. OK, vi gör en netgear.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-10 10:06
Ursprungligen av iJohannes:

... Nja. Ex: Det går inte att se en VIDEO_TS-film över 54MBit på USB-disken (VLC).

54Mbit är också en teoretisk maxhastighet som ingen uppnår. (Eller har du mätt upp vad du fått?). Hur vet du att den faktiska hastigheten inte är t.ex. 10Mbit/s?

http://video.on.nytimes.com/index.jsp?fr_story=b8355b0a8fee2f54e496855847df7851ac073776

Ursprungligen av pesc:

54Mbit är också en teoretisk maxhastighet som ingen uppnår. (Eller har du mätt upp vad du fått?). Hur vet du att den faktiska hastigheten inte är t.ex. 10Mbit/s?

http://video.on.nytimes.com/index.jsp?fr_story=b8355b0a8fee2f54e496855847df7851ac073776

Jo, 54MBit är också teoretisk. (Precis som 10/100/1000MBit.) Min faktiska hastighet vet jag inte, men avståndet är kort (5 m). Två gipsväggar emellan, that's it.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-10 10:28
Ursprungligen av iJohannes:

1. OK. Bra.
2. Nja. Ex: Det går inte att se en VIDEO_TS-film över 54MBit på USB-disken (VLC). Men det går smärtfritt med 1000MBit. Det blir ibland hackigt med filmstreaming om någon surfar hårt via WLANet och man läser/skriver på HD:arna. Men om man kör de datorer som går via sladd blir det mkt bättre.
3. OK, vi gör en netgear.

2. För mig fungerar det hyfsat smärtfritt att streama video_ts i ett 54mbps trådlöst nätverk. Kan inte spola i filmerna men annars fungerar det, se setup:

Extern disk USB2 -> Powerboko G4 12" -> 54mbps till d-link router -> 54mbps till Belikin wireless ethernet gaming adapter -> XBOX med mediacenter 2.0 installerat. Då går signalen även genom en 50cm stenvägg och avståndet är kanske 10 meter.

Det enda du behövde ställa in var buffertstorlekarna i XBMC där jag drog upp till 16MB buffer size.

Ok way of topic, men att streama video_ts funkar bra över 54mbps trådlöst.

Ursprungligen av svindyr:

2. För mig fungerar det hyfsat smärtfritt att streama video_ts i ett 54mbps trådlöst nätverk. Kan inte spola i filmerna men annars fungerar det, se setup:

Extern disk USB2 -> Powerboko G4 12" -> 54mbps till d-link router -> 54mbps till Belikin wireless ethernet gaming adapter -> XBOX med mediacenter 2.0 installerat. Då går signalen även genom en 50cm stenvägg och avståndet är kanske 10 meter.

Det enda du behövde ställa in var buffertstorlekarna i XBMC där jag drog upp till 16MB buffer size.

Ok way of topic, men att streama video_ts funkar bra över 54mbps trådlöst.

Med:

500GB Lacie ->AirportExpreme -> Intel_MacMini (gipsväggar, kort avstånd)

fungerar det _inte_ utan hack. HAr inte kollat efter bufferinställningar dock. Finns det i VLC?

Nu är jag ändå på att köra 1000MBit på de stationära burkarna ändå. Kommer göra kopieringen snabbare och stream:a smärtfritt.

  • Avstängd
  • Stockholm
  • 2007-12-10 23:28
Ursprungligen av iJohannes:

1. OK. Bra.
2. Nja. Ex: Det går inte att se en VIDEO_TS-film över 54MBit på USB-disken (VLC). Men det går smärtfritt med 1000MBit. Det blir ibland hackigt med filmstreaming om någon surfar hårt via WLANet och man läser/skriver på HD:arna. Men om man kör de datorer som går via sladd blir det mkt bättre.
3. OK, vi gör en netgear.

Jag tog upp 100mbps som exempel, wlan är en helt annan femma som är otroligt miljöberoende. Bra nätverksprylar och 100 mbps grejer så får man ut en 11MB/s. Då har din usb-disk mot airport extreme maxat för länge sen.

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-12-16 08:42

http://www.macintouch.com/reviews/airportn/

Den testen visar att du får ut max 6MB/s dvs grovt räknat 60Mbit/s,du kan koppla alla datorer med 100Mb utan problem.

I det här fallen är det inte den dekaltrimmande USB2-porten som är problemet utan datorn inne i din Airport som inte hänger med.

  • Medlem
  • Borås
  • 2007-12-16 09:56

Jag har jobbat med att tillverka samt kontrollera cat kabel, mitt tips gällande det är att kör cat6 genom hela nätverket.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-18 11:02

Visserligen är cat 6 kablar bättre för 1Gb än cat 5e men det är knappast det som är problemet här.
Problemet kommer bli din Airport express som inte kommer hinna med 1Gb full line rate (trådat), 54Mb trådlöst kommer du inte upp i och USB2 farten är inte så hög som de säger att den är...

>> zazor

Varför skulle inte Airporten hinna med i 1GBit, när Apple säger att den har en inbyggd 1GBit switch?

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-12-30 14:46
Ursprungligen av iJohannes:

>> zazor

Varför skulle inte Airporten hinna med i 1GBit, när Apple säger att den har en inbyggd 1GBit switch?

Mellan två portar så klarar den säkert 1Gb och troligen så kan du skicka gigabit mellan flera portar samtidigt utan problem, men däremot dom två andra portarna som switchen har som internt är kopplade till Wlan(Airport) och datorn som sköter USB och NAT, de begränsas av Wlan och CPU/Minnes begränsningar.

1
Bevaka tråden