Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mailprogram, vilket bör jag välja?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har fått problem med spam på min e-post. Det börjar bli otroligt mycket nu så inkorgen svämmar över och jag missar viktiga mail.
Apples mailprogram som jag gillar har inte det mest intelligenta spamfilter. Så jag har testat Thunderbird, och det är bra på att sortera ut spam men har en hel del andra saker för sig som jag inte gillar.
Värdelös koppling till adressbok eller almanacka, går inte att synca mot Windows mobile och en annan massa liknande småsaker.
Funderar på att gå över till Euntorage?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-08 19:26

Jag kör med SpamSieve http://c-command.com/spamsieve/ och Mail.app, fungerar kanon.

Apple Mail i Leopard har betydligt bättre spamfilter än föregående version. I Tiger använde jag Junk Matcher: http://junkmatcher.sourceforge.net/Home/index.html vilket funkade riktigt bra. Jag får ca 1000 spam i veckan och Junk Matcher släppte inte igenom mer än ett eller två till min inkorg.

I Leopard kör jag enbart med förinställningar på spamfiltret och inga tredjeparts-program, och inte ett enda spam har hamnat i inkorgen sen jag installerade Leopard.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-09 12:27

Jag har fått betydligt mindre spam sedan jag gick över till GMail på min privata mail; dom gör verkligen sitt jobb. Det är trevligt att dom stöder IMAP numera också!

På förtaget använder vi ett spam-filter från Halon, fungerar kanon om man har en egen SMTP-server.

Tycker väl att Mail.apps spamskydd är sådär, men å andra sidan brukar det vara mest effektivt att lägga spam-filtrering på mail-server-nivå.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-09 16:42

Personligen så tycker jag det är smidigt att ha spam-filtret lokalt. Jag har funderat på att köra tex http://spamassassin.apache.org/ på min mail server men har aldrig sett något värde i det då jag tycker SpamSieve inte märks. Jag får dock inte 1000 spam mail i veckan. Jag testade aldrig Leopards inbyggda, jag har en licens av SpamSieve och installerade det av gammal vana.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-12-10 02:34

Jag använder GMails spamskydd och IMAP till Mail.app för att få mailen till macen.

Mailsmith + SpamSieve (statistiken sedan 10 november säger 9670 OK meddelanden, 2402 spam, 99.6% korrekt bedömning)

Jag använde mail.app ett tag, men det kan ju ingenting. Sedan bytte jag till Thunderbird, det funkar hyfsat, hyggligt spamfilter även om jag inte begriper varför det aldrig kan lära sig vissa av de mest uppenbara spammen. Bortsett från dem märker den det mesta korrekt.

Men det har en del rätt jobbiga buggar. Jag har ett antal lokala mappar som jag flyttar brev till för att städa på servern, och flera av dessa mappar har fått undermappar som "inbox" med dubletter eller felplacerade brev, i massor! Hundratals i varje! Det känns som om ju mer jag städar, desto värre blir kaoset, på grund av dessa buggar. Och en massa brev har gått upp i rök under städningen också, eller så är de helt enkelt i fel mappar.

Spiken i kistan är att man inte har någon som helst koll på vilka brev som är stora, vilket är kritiskt när man bara har ett litet pyttigt Oderland-konto för breven (ynka 250 Mb) och måste rensa ner för att det är fullt. Så Thunderbirds tid hos mig är hotad. Men vad ska man byta till?

Skapa ett gmail konto och låt det hämta e-post från ditt Oderlandkonto via POP3. Använd Mail.app eller Thunderbird som IMAP-klient. Gmails spamskydd fångar det mesta hos mig, Mail.app brukar fånga upp de enstaka som Gmail släpper igenom.

Man kan förstås använda Gmails webbgränssnitt, så slipper man ännu mer problem; man har ett fönster mindre på skärmen och en applikation mindre som slöar ner burken... körde Mail.app förut men kan inte säga att jag saknar den på något vis - inte ens adressboken...

Men så är jag lite asocial också...

Om man har GMail, så varför inte köra Mailplane.app? Det är ju helt underbart, du får gmails webbgränssnitt direkt i programmet. Skönare än både Mail.app och Thunderbird.app.

1
Bevaka tråden