Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny powerbook i oktober?

Tråden skapades och har fått 155 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2002-08-17 12:50

Fler som hört det ryktet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-17 14:47

Inte omöjligt, men heller kanske inte så troligt… PowerBook G4:an är inte så gammal… Iofs har PowerMac:en fått sig 3 uppgradering inom loppet av 12 måndager (QuickSilver sommaren 2001, QuickSilver feb 2002, QuickSilver DDR Aug 2002). Snabbare processorer måtte Apple få ut så…

Hoppas att Apple boostar iMac:arna och eMacarna uppåt 1Ghz SNART också, samt att iMac/eMac får ett bättre grafikkort som standard (ivf iMac).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-20 20:38

Jag hoppas i varje fall att det kommer nya processorhöjda PowerBook G4 snart. De som finns nu är ju 225 MHz efter Power Mac G4.

Sen vore det ju bra om G3-processorn försvann helt och hållet med en ny G4-iBook (man kan ju alltid hoppas… :rolleyes: )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-20 22:08

225 Mhz?

PowerBook: 800Mhz
PowerMac: 1x1000Mhz (1x1250Mhz om 6 veckor)

PowerBooken ligger i bästa falla 200 Mhz efter. Den har även slöare buss och grafikkort, något som dock är vanligt på portabla datorer. I värsta fall ligger ju PowerBooken 1700Mhz efter…

Bussar vekar ju numera inte ha någon betydelse enligt Apple, här smäller man i DDR men stryper med en underdimensionerad buss, fantastiskt smart !

Det vore gött med en uppdatering av kraftböckerna.

Skippa den där slappa G3:an i iBöckerna.

Släng även in ett grafikkort som tål att jämföras i alla macar, idag går man med huvudet böjt och säger "men man kan ju uppgradera", he.

Dubbelproppar i all ära men hellre EN snabb processor, jag har ingen nytta av två processorer i Excel....

Finns det några mera trovärdiga ryktessajter som skrivit om detta? Eller är det bara önsketänkande? Jag har inte sett det här ryktet tidigare... MOSR säger att det är den svåraste av Apples produkter när det gäller att säga hur framtiden ser ut och när det händer saker. Och Think Secret säger ingenting alls om nya PB.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Ström:
Bussar vekar ju numera inte ha någon betydelse enligt Apple, här smäller man i DDR men stryper med en underdimensionerad buss, fantastiskt smart !

Äh, det där är inte sant, Apple ökade ju faktiskt busshastigheten nyligen och att du bara får SDR-kommunikation med DDR-minnen beror på att det fortfarande är PPC 7450 och inte 7470 som sitter i dom nya PM. Apple förstår visst att det har betydelse, det är därför dom jobbar för fullt på Hypertransport. En del rykten (MOSR) säger såhär:

It´s already well known that Apple has two very important solutions to the key problem of system bandwidth -- nVIDIA and HyperTransport. Graphics acceleration chipmaker nVIDIA has ventured into creating integrated system chipsets with impressive capabilities, including widespread use of the HyperTransport standard. Apple is a founding member of the HyperTransport consortium.

HyperTransport can push up to 6.4 gigabytes per second through a series of parallel 8-bit busses between any number of system components. The processor(s), system controller, and all the myriad of expansion/storage busses can be connected via these HyperTransport busses, and in the latest nForce2 chipsets, can even support dual DDR memory busses and a separate 6.4GB/s front side bus for each of two AMD Athlon MP processors. That all adds up to serious data-pushing ability - a key component to fast real-world system performance and taking full advantage of processors like the Athlon or G4/G5.

Detta ligger förstås en bra bit in i framtiden, men innan dess kommer 7470: In the meantime, the PowerMac will advance to a true DDR front side bus some time next year (spring?), and reach Dual 1.5GHz with new PowerPC 7470 processors.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Ström:
Skippa den där slappa G3:an i iBöckerna.

Det lär dröja, Apple har antytt att G3:an kommer att leva kvar ett tag till i dom.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Ström:
Släng även in ett grafikkort som tål att jämföras i alla macar, idag går man med huvudet böjt och säger "men man kan ju uppgradera", he.

Jag tycker det som sitter i dagens PB är helt ok, och vad gäller de stationära så går det ju att beställa med GF4Ti om man vill, men eftersom såna grafikkort kostar en hel del är det rätt vettigt att inte ha såna i från början. Radeon 9000 är helt ok som nu sitter i fler av modellerna.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Ström:
Dubbelproppar i all ära men hellre EN snabb processor, jag har ingen nytta av två processorer i Excel....

Dubbla processorer är en bra lösning när det inte finns snabbare processorer att tillgå. Hela OS X går snabbare med dubbla processorer och en hel massa program likaså. Och vad gör du i Excel som tar så mycket kraft?

Vet inte om du missade sarkasmen där

men defacto att det inte går något fortare med DDR-minnen är ju rätt komiskt....

Att skippa G3:an kommer nog inte hända förrän vi får en ny processorgeneration i Powerbooken, det var så klart rent önsketänkande, he.

Powerbook grafikkorten är väl ok, men fabian inte Powermacarna, inte för det pris vi betalar. MX korten är skräp, har alltid varit och kommer alltid vara... Radeon kortet är ett budget kort lika så....

Gäller hela Officepaketet, gör en hel del i Excel som inte känns speciellt rappt på macen, för att inte tala om Powerpoint och grafiska presentationer.....

  • Oregistrerad
  • 2002-08-21 09:03

Det ryktet jag har hört kommer inte ifrån ryktessiter. Informationen kommer ifrån de som ibland får nya modeller att testa....

Aha, ja då återstår det väl bara att se om det kommer några nya då. Hösten är inte så långt borta även om det känns så såna här dagar...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Ström:
Vet inte om du missade sarkasmen där

men defacto att det inte går något fortare med DDR-minnen är ju rätt komiskt....

Jo jag märkte den, men bakom sarkasmen fanns en äkta missnöjdhet... Jag menade bara att det finns skäl till att det är strypt och det beror på processorn. Och att säga att det inte går fortare är inte heller riktigt rätt, inte ännu eftersom de test som gjorts var med en mellanmodell mot en toppmodell där skillnaden i cache spelar större roll är minnestypen. Så det var inte helt rättvisande.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Ström:
Powerbook grafikkorten är väl ok, men fabian inte Powermacarna, inte för det pris vi betalar. MX korten är skräp, har alltid varit och kommer alltid vara... Radeon kortet är ett budget kort lika så....

Jo det är budget, men motiverat. Alla behöver inte 128 MB grafikminne på ett kort för 4000 kr, och då är det ju onödigt att höja priset för nåt som ändå inte alla vill ha. Bara för att det ser bättre ut på pappret. En grafisk designer behöver inte ett GF4Ti, de "budgetkort" som sitter i maskinerna räcker mer än väl. De värsta korten är främst för spelfantaster och prestandakåta som vill ha det "bara för att".

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Daniel Ström:
Gäller hela Officepaketet, gör en hel del i Excel som inte känns speciellt rappt på macen, för att inte tala om Powerpoint och grafiska presentationer.....

Aha, men tror du inte det beror på Microsoft och inte processorn i macen? Utvecklingen har ändå gått så långt att dom programmen borde flyga fram om de var bra skrivna. Se bara på IE som jag visserligen använder som webbläsare av andra skäl, men som har sämst prestanda av alla webbläsare.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-08-21 10:23

F-n, det här ryktet tar livet av mig.

Jag planerar att köpa dator i snart (troligtvis september), och jag är rätt sugen på en PB G4. Kommer det en ny i oktober så väntar jag, absolut, men hur vet man?

Jag vet att det alltid är så att det komer ut nya saker, och man inte kan vänta på nytt hela tiden. Men att skriva på ett 3-årigt personalköpsavtal på en PB G4 för 50.000:- för att 2 veckor efter leverans se att AppleStore har bytt ut burkarna mot värre saker till samma pris är ju inte något jag vill uppleva.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-21 10:44

Kan du inte vänta lite och se ifall det kommer mer rykten. Skulle det inte komma någon ny i oktober så kan du ju köpa den nuvarande TiBooken då. Förstår i och för sig att du då missar några månader utan TiBook nu. Svårt, men om du skaffar en TiBook nu så har du i alla fall en kanondator oavsett hur mycket värre den nya kommer att vara. Men om det är MHz:en du tänker på så tror jag inte att det kommer vara så stor skillnad i en ny PB. Dubbla processorer lär det inte bli och även om den kommer upp i 1GHz så har du 800MHz i TiBooken nu.

Det är väl lite som att singla slant om hur du ska göra. Livet är inte alltid lätt.

Såhär skrev MacRumors för en dryg vecka sedan:

PowerBooks in January
Approved/Edited by arn on Monday August 12 08 54 PM
from the rumors dept.

PowerPage.org reports that the Titanium PowerBook will not be updated until MacWorld Expo SF (2003).

"The main difference with the new models (alongside the usual "speed bumps") will be the addition of BlueTooth wireless technology on the logic board. "

In fact, they claim that all Macs in 2003 will ship with Bluetooth installed.  

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-08-21 15:13
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Såhär skrev MacRumors för en dryg vecka sedan:

PowerPage.org reports that the Titanium PowerBook will not be updated until MacWorld Expo SF (2003).

Om det stämmer så lär det ju inte finnas några nya att få tag på förränn feb/mars antar jag. Då känns det som att det är bättre att köpa en ny nu och ha nytta av datorn ett halvår tidigare. Blåtand lär jag väl inte ha någon nytta av ändå, eftersom skit-Nokia inte har lagt in SyncML i 6310i. Dessutom så finns det ju USB BT-adapter.

Jag tycker att du skall slå till, har TiPb 800:an och har aldrig haft en bättre maskin. Skall inte byta förrän näste generations Powerbook dyker upp (andra revisionen).

Citat:

quote: Jo jag märkte den, men bakom sarkasmen fanns en äkta missnöjdhet... Jag menade bara att det finns skäl till att det är strypt och det beror på processorn. Och att säga att det inte går fortare är inte heller riktigt rätt, inte ännu eftersom de test som gjorts var med en mellanmodell mot en toppmodell där skillnaden i cache spelar större roll är minnestypen. Så det var inte helt rättvisande.

Hursomhaver så håller jag inte med, en ny modell med nya snabbare minnen och bussar borde vara snabbare än föregångaren med samma klockfrekvens.... det kallas utveckling. De får väl designa om moderkortet och gå över till AMD som faktiskt fixar fetare bussar.....

Citat:

quote:Jo det är budget, men motiverat. Alla behöver inte 128 MB grafikminne på ett kort för 4000 kr, och då är det ju onödigt att höja priset för nåt som ändå inte alla vill ha. Bara för att det ser bättre ut på pappret. En grafisk designer behöver inte ett GF4Ti, de "budgetkort" som sitter i maskinerna räcker mer än väl. De värsta korten är främst för spelfantaster och prestandakåta som vill ha det "bara för att".

Motiverat ? Jo tjena, betalar jag över 40.000 för en burk så förväntar man sig faktiskt ett grafikkort av klass.
En grafisk designer behöver i allra högsta grad ett kort av klass, speciellt med 10.2 och Quartz Extreme.... Speciellt en 3D designer, men även jag då mitt OS får sig en släng av GPU:n numera....

Citat:

quote:[b]Aha, men tror du inte det beror på Microsoft och inte processorn i macen? Utvecklingen har ändå gått så långt att dom programmen borde flyga fram om de var bra skrivna. Se bara på IE som jag visserligen använder som webbläsare av andra skäl, men som har sämst prestanda av alla webbläsare.

[/b]

Visst, jag är INGEN större fan av Microshaft men en del uppgifter kräver att jag använder deras Office paket. Nu är det ju ingen större hemlighet att dessa applikationer skulle "flyga fram" om de fick lite mer Mhz att leka med, på en Windows maskin så har du tur om du hinner se en "splash screen". IE åkte ut när Chimeran mognade, det är sällan jag behöver öppna IE nuförtiden.

Nu verkar vi ju vara eniga om att vara oeniga så vi får väl ta en kaffe här i Umeå och gå en dust

Sen är det sååå himla lätt att komma "off topic", jag säger bara en sak till hugin, KÖP

Jo, det är på tok för lätt att komma off topic... Jag tror det räcker där för tillfället, blir väl aktuellt att diskutera i sin egen tråd när vi börjar få se trovärdiga tester av dom nya PM. Jag kan hålla med om att dom kan kännas lite som en halvmesyr, men jag tror det är det bästa Apple kunde komma med just nu. Skulle jag köpa stationärt så skulle jag nog hellre vänta ett halvår till minst.

Hugin däremot behöver nog inte vänta med köp, skulle jag säga! (Men jag tar inget ansvar för om Apple släpper en powerbook på 1 GHz med DDR-minne dagen efteråt! Se det såhär: även *om* det kommer nåt om två månader så är det fortfarande en grym dator som finns idag! (Hmm, jag kanske skulle försöka sno Daniels, den finns ju här i stan uppenbarligen...

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-08-23 14:36
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Hugin däremot behöver nog inte vänta med köp, skulle jag säga! (Men jag tar inget ansvar för om Apple släpper en powerbook på 1 GHz med DDR-minne dagen efteråt! Se det såhär: även *om* det kommer nåt om två månader så är det fortfarande en grym dator som finns idag!

Jag tvivlar inte på att dagens PB är trevlig, men jag vill ju gärna ha blåtand, och men vill ju gärna ha lite bättre grafik osv. och då vore det ju störigt som fan om det kom en sån veckan efter att man fått sin burk.

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Erik.dv:
225 Mhz?

PowerBook: 800Mhz
PowerMac: 1x1000Mhz (1x1250Mhz om 6 veckor)

PowerBooken ligger i bästa falla 200 Mhz efter. Den har även slöare buss och grafikkort, något som dock är vanligt på portabla datorer. I värsta fall ligger ju PowerBooken 1700Mhz efter…

PowerBook har ju 100 eller 133 MHz buss ju!!

Jämför med PowerMac G4 som har 133 eller 166 MHz..

Det där dilemmat kommer man aldrig ifrån. Att köpa eller inte...det är frågan.
Ett är säkert, när du köpt en dator kommer en ny efteråt. Så är det alltid.

Det enda du kan göra är att sammanväga för och nackdelar med att köpa nu samt...vad behöver du?
Att det sen kommer att dyka upp någonting bättre är bara som det skall vara

Man kan inte köpa en dator som är bäst...i alla fall inte för så lång tid. Utvecklingen går snabbare nu än förut. Förr eller senare kommer någonting bättre. Grymmt men sant.

Häpp!

Gambit

"1x1250Mhz om 6 veckor" mums mums, jag vill ha Men PB är ju fint det med.

Nu kommer fler rykten om ny PBG4 inom en snar framtid (typ september-oktober). MOSR rapporterar om en läsare som noterat att det finns vissa rabatter på PBG4s utbildningspriser. MOSRs kommentar är:

It´s looking more and more like a Powerbook update is due within six weeks - perhaps even less. PBG4´s are showing up discounted, discontinued, end-of-lifed, and generally in short supply at retailers and distributors around the globe.

The time is ripe for Apple to pack more punch in the Powerbook lineup - expect processors at up to 1GHz (although 933MHz is a popular conservative projection these days), an updated display....and if Apple can manage it, the company is widely believed to want to get its hands on a suitable amount of portable DVD-RW drives it can dub its "ultraslim Superdrive". We´ll be talking much more about the future of the Powerbook family later this week.

Also, there has been some speculation recently that Apple may be able to adapt the 167MHz frontside bus used in the new Dual 1.0 and 1.25GHz PowerMacs to the Powerbook. If so, it would likely be in the high-end model, and also only if the processors reach 1GHz -- 920MHz and 833MHz seem unlikely speeds under the circumstances.

Med andra ord så kanske vissa personer ändå ska vänta lite med sitt inköp...

[ 29 Augusti 2002, 10:53: Meddelandet ändrat av: Adrian B ]

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-08-29 14:14
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Adrian B:
Med andra ord så kanske vissa personer ändå ska vänta lite med sitt inköp...

Hmm, jag ska nog iaf vänta några veckor, om man säger så.

Kan följande grafikkort kanske bli standard i nya PB. Sett i backspegeln så har ju Apple kört ATI sen början så.

http://www.idg.se/ArticlePages/200208/29/20020829122500397_MD3/20020829122500397_MD3.dbp.asp

Efter att ha forskat lite i distributörsledet, verkar nya Powerbooks vara att vänta lagom till Apple Expo i Paris (10-14 sept). En av de två distributörer som säljer Mac väntar in ca 30st Powerbooks den 20 sept först. Men jag lovar inget.

Nyss läst på MOSR

RADEON Mobility 9000: That´s right folks, the heart of the next generation of Powerbooks has been announced by ATi. It´s close to twice as fast as the existing Mobility 7500 system used in today´s PBG4´s, and maintains a very solid power drain/heat profile. Paired with 1GHz G4 processors, L3 cache, possibly a 166MHz main bus, and a new higher-resolution widescreen display, this update will pack a pretty hefty punch....and it will be here in about a month´s time, if the grapevine is anywhere near the mark.

Ja då var ju inte Jürgen ute och cyklade med sin gissning! Nu är ju inte MOSR lika pålitliga som t.ex. Think Secret, men man *vill* ju gärna tro att ovanstående slår in i alla fall. Sen vill man ha 50 papp att köpa dator för också...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: hugin:
F-n, det här ryktet tar livet av mig.

Jag planerar att köpa dator i snart (troligtvis september), och jag är rätt sugen på en PB G4. Kommer det en ny i oktober så väntar jag, absolut, men hur vet man?

Jag sitter i exakt samma sits.

ATI har nu släppt ATI Mobility Radeon 9000

http://www.anandtech.com/mobile/showdoc.html?i=1692

Dessutom har dom en Apple PowerBook Titantium som reklambild för just det kortet

http://mirror.ati.com/designpartners/media/mobile/mobradeon9000.html

Ska också beställa en. Väntar dock till efter Paris.

50 papp?! Här nere kostar en TiBook 800 36000 SEK inkl. moms. På Applestore 40000 SEK...

  • Oregistrerad
  • 2002-09-02 12:43

En fågelviska att Apple skulle smyguppgradera... Dvs bara ny info på hemsidan...

  • Oregistrerad
  • 2002-09-02 12:48

Det låter rimligt... Gissar på lite blåtand och eventuellt nytt graffekort, samt något högre processorhastighet.

Bevaka tråden