Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny på Mac - Finns det nå'n "guidad tur" i Mac Os?

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-12-09 15:35

Hej!

Är ny på Mac och har en Mac Book 2,1 med Mac OS X 10.4.11

Finns det någon smart funktion, typ "guidad tur" inbyggt i OS som man kan kolla in för att lära sig, i alla fall, det mest basala? (Sitter ju t.ex här o högerklickar för fullt på min Mighty Mouse av ren PC-vanereflex!)

Sedan har man ju alltid suveräna 99.se, men då kan man ju kanske bespara forumet alltför simpla frågor

Mvh Magnus

Hej!

Välkommen! Det är ett riktigt skönt system!
Du ska nog snart känna dig hemma..

Tidningen MacWorld har fem delar av sin "Macskola".
Där går de igenom många grundläggande delar av Mac OS X.
Brukar tipsa polare som blivit nyblivna Macägare om den.
http://macworld.idg.se/2.1038/1.117104

Lycka till!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2007-12-09 15:59

Tackar för toksnabba svar! Bra länkar alltihop!

Bara att köra igång då!

Jag måste dock skärpa till mig en del då jag samtidigt har ny PC med Windows Vista också - huvva!
Verkar lite lika varandra faktiskt, är det PC som går mot Mac måhända

Tack igen!

/Magnus

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-09 15:59

Känner inte till någon guide i OS X mer än manualen man får till installationsskivan. Möjligen finns det guider på internet. Nedan får du några tips.

  • Mighty mouse har en vänster- och högersensor. Du kan ställa in den på vänster och högerklick genom att gå till Systeminställningar > Tangentbord & mus > Mus

  • Viktigt sen är att man inte nuddar den vänstra sensorn, när man klickar på den högra sensorn.

  • Ett annat sätt att högerklicka är genom att hålla ner Ctrl-tangenten och sedan klicka på objekt eller länk. Då får du upp högerklicksmenyer också.

  • Finder är motsvarighet till Utforskaren. Där fungerar dra-och-släpp-metoden också.

  • Det som saknas är "klipp ut". Men du flyttar filer genom att dra och släpp. Kopiera och klistra in är som vanligt. Vissa miljöer funkar klipp ut, t ex i textredigering.

  • Applesymbolen uppe till vänster i den övre menyn är ungefärlig motsvarighet till startknappen. Där kan du stänga ner datorn, starta om, sätta den i vila, etc.

  • Man installerar program genom att dra programfilen till Programmappen (applikation folder). För att avinstallera program, går man till Programmappen och helt enkelt drar programfilen till papperskorgen eller raderar programfilen/mappen på plats. Vissa program har ingen installationsguide, medan större program får man klicka igenom en installationsguide.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-09 16:03

Bra tips från benjamin.palsson och Snabeldrake.

Ursprungligen av Reisan:

Bra tips från benjamin.palsson och Snabeldrake.

Tack för det! Problemet är väl bara att det kostar lite pengar att utnyttja lynda.com men för 160:- får man otroligt mycket (i mina ögon). Där ligger ju videotutorials på i stort sett alla program som finns (nästan). I en bra upplösning dessutom - så att man slipper kisa med ögonen för att slippa se pixlarna..

  • Medlem
  • Munkedal
  • 2007-12-09 16:06

Mitt tips är "Mac Hjälp" i Hjälpmenyn i Finder. Specielt "Lär känna din Mac".

1
Bevaka tråden