Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur gör man Line Plots in Numbers!?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-09 14:23

Okej, nu håller jag på att bli galen. Apple kan inte vara så dumma att de inte har sett till att det här funkar, så vad har jag missat? Mitt problem: jag har två dataserier, tex:

x      y
1	3
2	4
3	5
4	6
5	7
7	2
10	1

och nu vill jag ha en lineplot av y vs x som ska se ut så här, fast med linjer mellan datapunkterna:

Försöker jag göra detta med en line plot i Numbers får jag följande två grafer:

Eller:

Ingen av dem är det jag vill ha. Enda sättet för mig att få fram en helt vanlig LinePlot för mig just nu är att alltingen göra en Scatter Plot och själv rita in linjerna när jag har skrivit ut labbrapporten (fat chance) eller dra igång Windows och Matlab.

Vad har jag missat? Har gått igenom alla inställningar jag kan hitta, men det enda som funkar är Scatter Plots..

Jag sökte lite snabbt, det kanske är så att det inte går att göra?

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-10 01:18

Jo, det går, jag löste mitt eget problem till slut. Man måste skapa en ny tabell av typen Header och se till att x-datan hamnar i första kolumnen och att data-namnen hamnar i första raden. Skapar man sen en Line Plot så funkar det som förväntat. Bara irriterande att man inte kan göra det med en gång utan att flytta all data till en ny tabell...

Nu är problemet istället att Numbers är så otroligt långsamt på att hantera data (vilket är lite konstigt eftersom det är det som är hela poängen?), jag plottar just nu ca 40 datapunkter och Numbers kryper på knäna. Bara att ändra storlek på grafen tar 5 sekunder...
Det ser ut som det blir att gå tillbaka till Matlab.

1
Bevaka tråden