Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Document?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2003-01-29 20:14

Computer Sweden

Ska apple på allvar försöka få slut på ms office-dominansen? Det ska bli mycket intressant att se om detta stämmer och var det i så fall slutar..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-29 20:38

Kul. Artikeln bygger dock på rykten, inte fakta. Heder åt Joel Åsblom, men CS har tappat all trovärdighet tycker jag.

Ja, tack!

Hoppas de precis som med Safari samarbetar med Open Source världen. Varför inte vidareutveckla redan utmärkta KWord eller OpenOffice. Båda två kan i dagsläget köras i Mac OS X med hjälp av X11.

Ciryon

Edit: slarvfel

[ 29. januari 2003, 20:43: Meddelandet ändrat av: Ciryon ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-29 20:58

Eller, om det inte funkar med OO, åtminstone använda samma öppna XML-format som OpenOffice/Sun StarOffice.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-29 20:59

Ska väl vara Apple som gör det första snygga ordbehandlingsprogrammet. Så länge som koden inte är för "bloated" och gränssnitten inte alls liknar Koffice eller Open Office så är jag nöjd.

Hmm.. Kul, men det känns som Apple gör samma sak som MS i alla sin iver.. Allvarligt talat är Word så dåligt? Jag tycker inte det alls..

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:
... gränssnitten inte alls liknar Koffice eller Open Office så är jag nöjd.

Med tanke på hur gränssnitten ser ut i apples övriga program så är nog detta ingen större risk...

/sny

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-01-29 21:14
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Hmm.. Kul, men det känns som Apple gör samma sak som MS i alla sin iver.. Allvarligt talat är Word så dåligt? Jag tycker inte det alls..

Sista Worden som var bra var 5.1, sedan har det gått utförs, för att inte tala om Word för windows, brrrr....

Jag kör nästan alltid i Wordpad på jobbets PC...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-29 21:14

Excel är helt OK men Word har minst tio gånger fler funktioner än vad de flesta användare behöver och det innehåller massor av skitkod som sölar ner programmet. (Testa att öppna ett Word-dokument med ett hundratal bilder till exempel. Vilken maskin som helst knäar.)

MS själva har räknat ut att de flesta professionella användare bara använder ca 20 procent av funktionerna. Själv kommer jag aldrig att uppgradera bortom Office 97 varesig på jobbet eller hemma inom överskådlig tid.

[ 29. januari 2003, 21:16: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-29 21:17

Apple Document vore däremot ett olyckligt val av namn. Det blir konstigt på engelska:

"Double-click the icon to open the Document document" osv. iDoc eller Apple Doc är bättre, men risken är att man förväxlar det med "the Dock", dockan.

[ 29. januari 2003, 21:18: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Hmm.. Kul, men det känns som Apple gör samma sak som MS i alla sin iver.. Allvarligt talat är Word så dåligt? Jag tycker inte det alls..

Det finns dom som är lite oroliga för att Apples ägnar sig för mycket åt kringgrejer än åt själva macarna: So much cool stuff was on display that I started to get worried. Why? A few simple reasons: Too much stuff is precisely what crushed Apple in the John Scully days.

Så länge Apple isåfall ser till att använda MS words filformat så får de göra vad de tycker är bäst för vår kära plattform. Men att välja ett eget filformat vore väldig olyckligt med dagens prioritering på switchare och krav på PC-kompabilitet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-30 11:14

Alla de som säger "WOW", "JA TACK" osv tänker inte på att Apple kan inte frigöra sig helt från Office. Det vet Apple själv att det skulle bli den sista spiken i Apples kista.
Det vad Apple sa själv en gång: om MS skulle vilja döda Apple då skulle de slutat utveckla Office för Mac. Så enkelt är det.
Datavärlden = pc = MS = Office. På 99,9% av alla datorer i världen är Office installerad. Word är den mest använda av ALLA program. Säg mig mina Mac vänner hur skall Apple försöka på allvar etablera sig på marknaden och f ö r s ö k a skaffa sig fler marknadsandelar som man samtidigt klipper av möjligheten till integrering. Vi har precis kommit in i den värld vi lever i: med USB, IDE, Unicode osv, osv, osv.
Ni tror väl inte att om Apple slänger Office i soptunnan då MS står där och hjälper till med konverteringsmöjligheter till Apples nya skapelse. Nej, de kommer att göra precis tvärtom. Du kommer inta att ha möjlighet att konvertera Words dokument, var säker.
Det nya programmet må ersätta Appleworks och bli en klumpig struktur typ Corel som bara sväller up och tyvärr duger inte till något professionell arbete.
Lycka till om Apple gör om AppleWorks till ett nytt ordbehandlare, men det kommer aldrig att ersätta Word.
Jämför inte det med Safaris inträde. Det är helt annat kapitel.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-30 13:16
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: [email protected]:
Så länge Apple isåfall ser till att använda MS words filformat så får de göra vad de tycker är bäst för vår kära plattform. Men att välja ett eget filformat vore väldig olyckligt med dagens prioritering på switchare och krav på PC-kompabilitet.

Både Safari och ett "iOffice" skulle kunna tyda på att Apple känner på sig att MS inte kommer att lägga så mycket krut på Mac-delen längre. Å andra sidan gör ju MS bra med pengar på Office, så varför skulle de sluta med det...

Undrar om det räcker med att Apple säger att ett nytt Officepaket från Apple är helt kompatibelt med MS Office. Det är nog lättare att sälja kompatiblitetskonceptet med ett MS Office än ett iOffice.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-30 13:26

Att kopiera filformatet i Word, Excel och Powerpoint är inte precis kärnfysik. Det klarar Apple (eller Sun, IBM osv) av utan problem. Och visst skulle Apple klara sig utmärkt utan MS Office.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-30 16:10
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Att kopiera filformatet i Word, Excel och Powerpoint är inte precis kärnfysik. Det klarar Apple (eller Sun, IBM osv) av utan problem. Och visst skulle Apple klara sig utmärkt utan MS Office.

Visst är det möjligt men det är bara halva sanningen.
Vill Apple gå ut på bredare vatten då behöver de Office kvar på Mac platformen.
Skall de stanna där de är idag då behöver de Office kvar.
Vill de gå ner från 3,5% till 1.5% då kan de strunta I MS helt och hållet.
Det är till 100% omöjligt idag att erövra några hundradels andelar utan Office på Mac.
Så ser verkligheten ut idag oavsett om vi vill eller inte.

Någon som jobbar med externa kunder idag kan tyvärr inte klara sig utan Office.
Konverteringar t o m de bästa, det vet vi hur de funkar. Ibland.
Man behöver en fysisk rigtig vara för att få det att fungera.

[ 30. januari 2003, 16:11: Meddelandet ändrat av: malen ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-30 20:55
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Att kopiera filformatet i Word, Excel och Powerpoint är inte precis kärnfysik. Det klarar Apple (eller Sun, IBM osv) av utan problem. Och visst skulle Apple klara sig utmärkt utan MS Office.

Visst, men problemet är när Microsoft blir sura och bestämmer sig för att ändra filformatet för varje liten säkerhetsuppdatering och buguppdatering de släpper av Microsoft Office Word, Excel och Powerpoint.

Exchangebiten ska vi inte prata om...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Att kopiera filformatet i Word, Excel och Powerpoint är inte precis kärnfysik. Det klarar Apple (eller Sun, IBM osv) av utan problem. Och visst skulle Apple klara sig utmärkt utan MS Office.

Visst för oss är det säkert jättebra. Men skall vi få ytterligare saker emot oss när det gäller att tas med trilskandes IT-avdelningar? "Mac har ju inte ens Office! Jaha, den kan öppna .doc filer, men det är säkert bara strul i längden" (jag har haft strul med Word XP filer och OpenOffice .doc filer t.e.x)

Sen vill jag inte att Apple skall leverera minsta lilla program till mig heller. Av samma skäl att folk säger sig vara emot MS på pc sidan.

Sen hör jag mest bara folk som är missnödja med Word X på Macforum som ändå inte rör MS program, nästan aldrig av folk på arbetsplatser.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Att kopiera filformatet i Word, Excel och Powerpoint är inte precis kärnfysik. Det klarar Apple (eller Sun, IBM osv) av utan problem. Och visst skulle Apple klara sig utmärkt utan MS Office.

Absolut!!! Håller med fullständigt. Jag slänger gärna ut Ms Office för en motsvarighet från Apple. Appleworks duger inte riktigt tycker jag, ogillar speciellt de groteskt stora knapparna som fyller upp halva skärmen och man kör 1024*768.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-30 21:34

Precis, räcker med att Apple måste övertyga folk om alla andra myter som finns emot Apples produkter.

Skulle gärna se att Apple gör både ett word och ett Excel program men att Microsoft fortsätter att utveckla Office paketet.

Har jobbat på ett ställe där högsta och näst högsta chefen kom från en PC-värld och allt om Macplattformen ifrågasattes.

Edit:stavning

[ 30. januari 2003, 21:35: Meddelandet ändrat av: acke ]

Jag tycker inte att Apple ska slåss mot Office, istället hjälpa Microsoft eller sig själva så Office X snabbas upp lite.

Töntigt slött när man arbetar med stora filer (100MB+). Jämför gärna med en P3 800MHz.

  • Oregistrerad
  • 2003-02-02 15:30

word hänger sig typ varrannan gång jag försöker öppna det, så för min del så får Apple gärna släppa ett eget program...

Jag utgår från att Apple gör detta, inte för att konkurrera med Microsoft utan som en räddningsplanka för den tidpunkt då Microsoft kommer att sluta tillverka Office för Mac.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: malen:
Alla de som säger "WOW", "JA TACK" osv tänker inte på att Apple kan inte frigöra sig helt från Office. Det vet Apple själv att det skulle bli den sista spiken i Apples kista.
Det vad Apple sa själv en gång: om MS skulle vilja döda Apple då skulle de slutat utveckla Office för Mac. Så enkelt är det.
Datavärlden = pc = MS = Office. På 99,9% av alla datorer i världen är Office installerad.

Det där är inte sant. Det är långt ifrån alla windows maskiner som har Office installerat. Om man dessutom drar från alla de som har piratkopierad version av Office så blir det betydligt färre. OpenOffice är ett kompetent kontorspaket som växer runt omkring i världen. Danmark har t.ex. beslutat att alla deras skolor ska använda Open Office. Korea är redan igång ordentligt och flera följer efter.

Det finns ett jättebra filformat som heter PDF. Det räcker att Apple använder det ordentligt och dessutom klarar av att importera .doc filer så är det inget problem. Keynote klarar ju att importera .ppt filer.

Däremot är Office X ett mycket bra programpaket som jag hoppas blir ännu bättre om Apple släpper egen ordbehandlare.

Ciryon

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-02-02 18:38

Precis. PDF för text med grafik och RTF för textdokument.

jag använder word när jag skriver text - eftersom deras grammatik, ordlista och synonymer är mycket bra. texten kopierar jag sedan ut och gör en snygg pdf av. använder mer och mer pdf! då vet man och har man kontroll över hur det ser ut hos mottagaren

Jag tror att Apple skulle kunna göra ett jättebra Office paket baserat på OpenOffice.

Problemet heter politik, inte funktion.

Många företag kommer att slänga ut maccen, om inte Office kommer finnas. Det är ett faktum. Thrust me.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: el gringo:
jag använder word när jag skriver text - eftersom deras grammatik, ordlista och synonymer är mycket bra. texten kopierar jag sedan ut och gör en snygg pdf av. använder mer och mer pdf! då vet man och har man kontroll över hur det ser ut hos mottagaren

I X så gör jag PDF direkt i Word.
Men om Apple gör en egen Office svit så skall den kunna öppna och exportera allt som OpenOffice kan, plus lite mer därtill.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-02 21:52
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ciryon:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: malen:
Alla de som säger "WOW", "JA TACK" osv tänker inte på att Apple kan inte frigöra sig helt från Office. Det vet Apple själv att det skulle bli den sista spiken i Apples kista.
Det vad Apple sa själv en gång: om MS skulle vilja döda Apple då skulle de slutat utveckla Office för Mac. Så enkelt är det.
Datavärlden = pc = MS = Office. På 99,9% av alla datorer i världen är Office installerad.

Det där är inte sant. Det är långt ifrån alla windows maskiner som har Office installerat. Om man dessutom drar från alla de som har piratkopierad version av Office så blir det betydligt färre. OpenOffice är ett kompetent kontorspaket som växer runt omkring i världen. Danmark har t.ex. beslutat att alla deras skolor ska använda Open Office. Korea är redan igång ordentligt och flera följer efter.

Det finns ett jättebra filformat som heter PDF. Det räcker att Apple använder det ordentligt och dessutom klarar av att importera .doc filer så är det inget problem. Keynote klarar ju att importera .ppt filer.

Däremot är Office X ett mycket bra programpaket som jag hoppas blir ännu bättre om Apple släpper egen ordbehandlare.

Ciryon

Nu tar jag det en gång till för det ser ut att du har inte förstått någonting.
För intern användning bland Mac användare kan Apple ersätta AppleWorks med vad de vill men vill de ut i världen då klarar de sig inte utan Office.
Ta dig en runda bland föratag och gör en enkät: vad anväder de till ordbehandling och vad anväder de till kalkyl.
99.9% svarar: Word + Excel.
Och tro inte att en enda Mac av de som finns bland pc´na skulle vara kvar om det inte fanns på den Word + Excel.
Du kan tro det eller inte men det är verklighet och den har ingentig att göra med kvalitet på program.
PDF? Ja, först måste Apple få Mac användare att börja använda det, sen så jag tror inte att Adobes position på pc platformen är starkare än MS. Så något byte Word + Excel mot Acrobat är inte att räkna med inom det närmaste 10 åren.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-02-02 22:15

För att tillägga: det är väldigt svårt för Apple att etablera sig på pc platformen.
File Maker - för att ha en större möjlighet - frigjordes den från Apple.
Ta QuickTime - ta reda på bland pc vänner hur många använder Quicktim?
T o m om Apples nya skapelse blad office programmen skulle vara 3x bättre än Office så jag tror inte att de kune få mer en 2-3% av pc användarna att använda det.
Det 2-3% skulle kanske möjligen finnas bland privata användare.
På företagen gäller sk "enhetliga lösningar".
Säg något annat till din IT ansvarig så får ni sparken samma dag.
Har man Windows som platform så har man Office och då är det ingen som ifrågasätter detta.
T o m på Mac används det mera Word än AppleWorks.
Problemmet där ligger att Microsoft har lyckats bättre än Apple själv.
Det har ingen betydelse om man gillar MS eller inte, de program som finns till Mac funkar "nästan" lika bra som på pc.
Och en sak till - Microsoft har den största utvecklingsgrupp för program för Mac. Det visar att de menar allvar

Själv använder jag Word och Excel av nödvändiga skäll - det finns inget som är bättre och med samma kompatibilitet.
PowerPoint ersatte jag med presentationer i PDF förmat för länge sen. IE har använd bara för preview.

P.S. - äger inga MS akcier och har inget personligt förhållande till företaget.

Bevaka tråden