Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med photoshop samt fråga om samba i leopard.

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Landskrona
  • 2007-12-08 16:59

Hejsan.

Körde in Leopard för ett tag sen, och två saker stör jag mig på.
För det första så vägrar photoshop att installera sig.
Det står att det inte stöder filsystemet, vilket jag tycker är väldigt märkligt, någon som har en lösning på detta?
Använder mig utav: Mac OS Extended (skiftlägeskänslig, journalförd).

Andra saker är när man mountar samba utdelningar.
I Tiger så kom dem upp som en enhet, men nu så finns "datorn" under Delat, vilket är grymt irriterande då jag brukade ha 5-6st olika sambashare mountade hela tiden.

Så finns det något sätt man kan få tillbaka det som det var innan? Att den verkligen mountar en sambashare som en enhet.

Tack på förhand.

Photoshop stödjer inte skiftlägeskänsligt HFS+

http://kb.adobe.com/selfservice/viewContent.do?externalId=kb400587&sliceId=2

Jag ser inga andra möjligheter än att formatera om disken, eller möjligen installera Photoshop på en extern disk. Vissa användare har också laborerat med att göra en disk image (sparse) och installerat Photoshop på den.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2007-12-09 10:40

det var det värsta jag har hört.
Hur idiotiska har inte adobe varit där.
Jaja, får väll försöka installera på en diskimage senare, återkommer med resultat för dem som är intresserade.

På vilket sätt då idiotiska? De har inte prioriterat det eftersom det skulle innebära att de vara tvungen att skära bort andra funktioner som folk vill ha.

Du kan alltså fråga "Vilka andra funktioner, prestanda, eller kvalitetsaspekter skulle jag vilja plocka bort för att få stöd för versalkänslig HFS+"?

Varför vill du ha ett versalkänsligt system?

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2007-12-09 19:28

Men alltså, hur svårt är det att göra så det har stöd för det? Inte skulle det behövas ta bort några andra funktioner för det.
Ända skillnade är ju att a inte är samma som A.

Varför skulle jag inte vilja ha det? Är det inte samma tecken tycker jag inte det ska ses som samma tecken.

Det är inte svårt, men tidsödande. Det handlar om många enorma mängder kod som skall kontrolleras, och resultatet skall säkerställas genom tester.

Dessutom är det lite svårare än så, det har med teckenkodning och "compositing" av tecken att göra.

De programmerare och kvalitetstestare som skulle göra det är samma som de som programmerar och testar andra funktioner, vilket innebär att om de skulle lägga låt säga en månad på att få till kompabiliteten så innebär det att ett antal andra funktioner inte kan utvecklas och att ett antal andra funktioner får mindre tid för kvalitetstest.

Det är så det funkar: I slutänden är det människor som ska göra de där sakerna vi önskar oss av program,.

Hursomhelst. Lösningen är ju enkel, nämligen att inte använda versalkänsligt filsystem.

  • Medlem
  • Landskrona
  • 2007-12-10 08:35

Hade inte behövt vara tidsödande heller, hade de tänkt på det från början så hade det inte tagit längre tid.

Sen så ska väll photoshop vara något slags proffsverktyg, det kostar ändå några tusenlappar. Då tycker man att det ska finnas stöd för en sån enkel sak.

Den lösning är ju tyvärr inte så rolig, man vill ju inte direkt installera om sitt OS bara för att få igång photoshop.

Någon med något bättre förslag?

Jovisst, om inte om hade funnits så hade allt varit enklare, men Photoshop är ett gigantiskt program som har sina rötter i gamla Mac OS, dvs då något versalkänsligt filsystem inte fanns på Mac. Att gå igenom alla kod tar tid. Att något är enkelt är inte samma sak som att det är snabbt att åtgärda och säkerställa.

Personligen tycker jag du attackerar det här från fel vinkel. Din systemdisk / partition bör vara vanlig HFS+ så bespar du dig massor med problem. /det är nämligen ganska många program som har problem med dessa saker)

Om du vill ha en disk /partition som är versalkänslig för att lagra det fåtal filer där versalkänslighet spelar någon roll kan du enkelt ha en sån.

1
Bevaka tråden