Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Time machine slukar extern hårddisk

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Kör time machine mot min externa hårddisk 150 gb. Den slukar emellertid upp allt utrymme och det känns mindre kul. Finns det något sätt att bara göra en säkerhetskopiering med time machine och sedan stänga av faanskapet?

Det enda som jag vill är att få en kopia på mitt nuvarande fungerande operativsystem med viktiga program, filer osv men jag behöver inte kunna gå tillbaka till olika dagar osv.

Alla tips välkomnas

Tack och god natt

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-09 01:47

Det är väl bara att stänga av det i Inställningar?

Du kan ju utesluta din användarmapp. I den har du förmodligen alla filmer och bilder mm. Dom tar plats som attan. På så sätt säkerhetskopierar du bara själva systemet och alla program.

Vi en eventuell systemkrasch installerar du systemet med skiva och väljer att hämta info från ett "time machine"-arkiv. Då måste du dock skapa en ny användare, vilket innebär att du inte har några personliga inställningar kvar, plus att allt du hade i din användarmapp har gått förlorat.

Annars, som Creops föreslog, gör backup en gång och stäng sedan av time machine. Då har du en säkerhetskopia sparad och den kommer inte växa.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2007-12-09 12:59
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Du kan ju utesluta din användarmapp. I den har du förmodligen alla filmer och bilder mm. Dom tar plats som attan. På så sätt säkerhetskopierar du bara själva systemet och alla program.

Vad är det för mening med att utesluta hemmappen? Det är ju den man vill ha backup på om man skulle få en havererad HD. Program och system instalerar man ju enkelt om.

Ursprungligen av onnyt:

Vad är det för mening med att utesluta hemmappen? Det är ju den man vill ha backup på om man skulle få en havererad HD. Program och system instalerar man ju enkelt om.

Så bra, det trodde jag inte.

Gör en bootbar kopia i SuperDuper i sådana fall. Den är mer användbar än 1 Time Machine-backup

superduper är väl inte helt leopard-vänlig ännu?
carbon copy cloner borde fixa det hela minst lika bra och den leker snällt ihop med den stora katten...

Ursprungligen av Gusten68:

superduper är väl inte helt leopard-vänlig ännu?
carbon copy cloner borde fixa det hela minst lika bra och den leker snällt ihop med den stora katten...

Sant, men ccc gör väl inte bootbara kopior?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2007-12-09 12:33
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Sant, men ccc gör väl inte bootbara kopior?

Jag kan i varje fall boota på mina kopior.

Mitt tips är att köpa en större disk om du vill fortsätta med Time Machine över huvud taget. Det äter en 500GB disk till frukost ungefär...

Alternativ B kan vara att skaffa Deja Vu och klicka in precis VAD man vill ha kopierat VART och NÄR. programmet är görenkelt att hantera, du har ställt in allt du behöver på en kvart. Kör det själv och backar upp lite smått och gott mot en 80GB FW-disk varje natt.

1
Bevaka tråden