Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Slippa ha spelen på skiva?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag köpte Football Manager 2008 häromdagen och spelar det ganska mycket på min macbook. Men som ni vet drar dvd-läsaren rätt så mycket batteri och dessutom hade det varit skönt att slippa värmen och ljudet den ger av sig när man har en skiva i. Så, som gammal PC-användare undrear jag om man kan "rippa" spelen och ha disc images på datorn istället och köra spelen därifrån?

Det går utmärkt att köra FM från en diskavbild monterad via Toast.

Man kan väl skapa en skivabild i Macens eget Skivverktyg. Då blir det en image med filändelse ".cdr".

Ursprungligen av henkebarn:

Hej!

Jag köpte Football Manager 2008 häromdagen och spelar det ganska mycket på min macbook. Men som ni vet drar dvd-läsaren rätt så mycket batteri och dessutom hade det varit skönt att slippa värmen och ljudet den ger av sig när man har en skiva i. Så, som gammal PC-användare undrear jag om man kan "rippa" spelen och ha disc images på datorn istället och köra spelen därifrån?

Kul när en "gammal PC-användare" vill använda en ännu äldre teknik från Macen.
Jag har använt diskimage'ar sedan 1985 eller så... från början var det disketter vi "Shrinkwrappade" och FTP-ade över halva SUNET..
När började kreti och pleti ghosta på PC-sidan? 1997?

Men det funkar klockrent att fixa diskimages med skivverktyg, då slipper du troligen fläska igång Toast varje gång du skall mounta den. Också hört att skivverktyg skall vara duktigt på att verkligen få med allt som ligger där (gömda filer etc)...

Fungerar det att göra diskimages av ett spel på en Mac och sen använda dem på en PC om man tankar över dem dit? Har en gammal PC som sonen använder för att spela spel på och det vore skönt att slippa "serva" med att stoppa in rätt skiva när det ska bytas spel. Finns samma funktion inbyggt i PC-systemet? Har Win 2000.

Prova, men jag tror inte det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-09 23:43

Det borde ju fungera men problemet blir nog vilken filändelse OS Xs skivverktyg gör det till. Windows 2000 i sig har inget skivverktyg inbyggt (vad jag vet har använt 2000 rätt länge iallafall) och har inget "mount" program heller för delen. Men ett program för att mounta som fungerar bra är Daemon Tools.

Den "lurar" helt enkelt datorn att tro att du har fler optiska enheter så du kommer få en enhet (eller hur många du väljer, tror 4a är max) till i "Den här datorn". Men tänk på att det kan krävas att spelen installeras från den "rätta" enheten.

Alltså installerar du spelet via orginal skiva i CD-romen som då kanske är D: och sen fixar en mountning av skivan som lägger sig som E: så är det inte säkert spelet fungerar. Så det kan krävas att det installeras från E: alltså samma som det kommer köras från sen.

Har ju egentligen ingen betydelse om du inte redan har det installerat, för då är ändå installation via mountad skivavbild att föredra för det går oftast snabbast.

Det jag med säkerhet vet är att Daemon Tools klarar skivavbilder med filändelserna .img och .iso

DAEMON Tools - The FREE Virtual CD/DVD-ROM-EMULATOR. Works with nearly all common imagetypes.

Står där iallafall som beskrivning på länken från google till deras hemsida. Kommer inte in just nu men finns säkert på andra ställen att ladda ner

  • Medlem
  • Malmö
  • 2009-01-06 19:21

Hur gör man detta, jag lyckades skapa en avbild av en sak men sen när man kommer till biten att programmet vill att man skall sätte in cd så vet jag inte vad jag skall gör?

Ursprungligen av Ferma:

Hur gör man detta, jag lyckades skapa en avbild av en sak men sen när man kommer till biten att programmet vill att man skall sätte in cd så vet jag inte vad jag skall gör?

Det kan ju vara ett kopieringsskydd.
"Sätt in din Köpta betalade Cd är du snäll..."

Jag har Football manager 2009 och samma förfrågan som henkebarn. Jag lyckades dock _glömma_ min skiva hemma, och är nu på resande fot. Jag lever för mitt lilla FM, men hur ska jag kunna spela det utan att ha skivan. Förstår inte riktigt det här med skivavbild, någon som kan lämna en kort guide för detta?

Klockan tickar

Ursprungligen av godpuppet:

Jag har Football manager 2009 och samma förfrågan som henkebarn. Jag lyckades dock _glömma_ min skiva hemma, och är nu på resande fot. Jag lever för mitt lilla FM, men hur ska jag kunna spela det utan att ha skivan. Förstår inte riktigt det här med skivavbild, någon som kan lämna en kort guide för detta?

Klockan tickar

Du behöver en digital kopia utav din skiva, en så kallad disc image. Jag har själv använt Toast för att skapa en imagefil (FM08.toast heter den - jag gillade inte FM 09 ). När man "mountar" emulerar man helt enkelt hårdvaran i datorn. Man säger till datorn att den digitala kopian utav din skiva är en fysisk skiva. Man kan göra detta genom Skivverktyg i macen. Men du behöver ju din skiva för att kunna göra en imagefil.

Ursprungligen av henkebarn:

Du behöver en digital kopia utav din skiva, en så kallad disc image. Jag har själv använt Toast för att skapa en imagefil (FM08.toast heter den - jag gillade inte FM 09 ). När man "mountar" emulerar man helt enkelt hårdvaran i datorn. Man säger till datorn att den digitala kopian utav din skiva är en fysisk skiva. Man kan göra detta genom Skivverktyg i macen. Men du behöver ju din skiva för att kunna göra en imagefil.

Jag får tacka för tipset, det löste sig på annat sätt (woho). Men kan vara smart att göra ett image när jag kommer hem.

Ursprungligen av godpuppet:

Jag får tacka för tipset, det löste sig på annat sätt (woho). Men kan vara smart att göra ett image när jag kommer hem.

Det kan vara smart göra en image av flera anledningar...

Man sliter inte på sina skivor och sin CD-läsare.
Man kan ha en image och använda den som ett KRYPTERAT kassaskåp...
En imagefil kan mailas/kopieras etc, flyttas elektroniskt - smidigt.
Man kan ha en bunte med imagefiler i datorn och slipper konka på fysiska skivor...

Imagefiler är bra på många sätt.

Om du inte greppar konceptet direkt, var inte orolig. Jag har kompisar som inte hajjat det förrän efter flera år...

1
Bevaka tråden