Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur döljer man sitt IP-nummer?

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

vet någon om det finns något program för mac då det gäller att gömma mitt IP nummer. Gick just ut ur Facebook pga trött på att inte få vara ifred... tänker oxå på framtiden.. undrar vad som pågår bakom våra ryggar... storebror ser allt!!!

Mvh evig

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-07 15:59

Surfa på grannens WiFi

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-07 16:19

Om du är så pass orolig så är nog internet överhuvudtaget ingen bra idé.

Sen kan det vara en bra idé att skaffa stora mörka solbrillor och en hatt för det finns MÅNGA kameror på stan som registrerar bra mycket mer än vad många tror.

Och då skall vi inte ens prata om VISA/MasterCard/AMEX som till och med har en köpprofil på dig.

Program för att gömma IP? Använd en proxy-server. Vet dock inte exakt hur det tekniska går till, för jag använder inte proxy själv.

En proxy går ju ut på att all din trafik går genom en allmän server, så siterna du navigerar till har ingen möjlighet att registrera just ditt IP-nummer. Sen är frågan om du kan lita på de som kör själva proxy-servern.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-07 16:55

Allra lättaste lösningen om du är beredd att betala lite: http://www.anonymizer.com/
Dock är det ett amerikanskt företag med sina servrar i USA och som har dina kontaktuppgifter så helt privat är det ju inte.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Program för att gömma IP? Använd en proxy-server. Vet dock inte exakt hur det tekniska går till, för jag använder inte proxy själv.

En proxy går ju ut på att all din trafik går genom en allmän server, så siterna du navigerar till har ingen möjlighet att registrera just ditt IP-nummer. Sen är frågan om du kan lita på de som kör själva proxy-servern.

Två rätt så enkla lösningar: använd proxy chaining eller Tor. Ingen av dem är en perfekt och 100% säker lösning, men det är lite mer privat än att surfa som vanligt. Nackdelen är att ditt bredband förvandlas till en modemuppkoppling...

Gratis proxys: http://www.proxy4free.com/page1.html
Var _mycket_ noga med att kolla vem som äger proxyn genom att klicka på WHOIS länken. Proxys är oftast tänkta att vara privata så använder du dem kan du begå ett brott. Har dessutom sett några som har varit länkade till en .mil domän, gör du något som inte är 100% lagligt via en sådan proxy kommer en hel massa tråkiga saker hända. Fördelen med proxys är att du kan skicka trafiken genom flera proxys och därigenom göra det mycket svårare för folk (myndigheter? ) att spåra dig, dock på bekostnad av högre latency och långsammare överföringar.

Tor: http://www.torproject.org/
Relativt säkert och privat, men flash och cookies kan avslöja vem du egentligen är. Se till att du läser på om hur hela nodsystemet fungerar. Det finns en del människor som har fått problem med polis och andra myndigheter efter att användare har gjort olagliga saker och trafiken har kommit ut genom deras slutnod.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-12-07 17:05
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Program för att gömma IP? Använd en proxy-server. Vet dock inte exakt hur det tekniska går till, för jag använder inte proxy själv.

En proxy går ju ut på att all din trafik går genom en allmän server, så siterna du navigerar till har ingen möjlighet att registrera just ditt IP-nummer. Sen är frågan om du kan lita på de som kör själva proxy-servern.

De få Proxy jag testat slöar ner så mkt att man snabbt lessnar...

Ursprungligen av iggy:

De få Proxy jag testat slöar ner så mkt att man snabbt lessnar...

Mm, det är nog inte helt optimal prestanda man får. Men man är (nog) anonym.

sluta med allting trådlöst surfa med proxy kryptera hårddisken sluta använda kontokort sluta googla sluta lägga upp bilder på internet sluta använda internetbank

EDIT kom visst ifrån ämnet något oerhört, som tidigare tipsat använd en säker proxy piratebay erbjuder säker surfning också va? sitter på jobbet och sidan är blockad

Trådskapare förutsätter alltså att han är så pass intressant för denne "storebror" att just HAN ska analyseras.

Lugn i stormen, jag är inte för ett oplanerat kränkande av den personliga integriteten. Men något som ofta glöms bort när alla prata om "storebror" är att det finns en ofantligt stor mängd data att analysera.

Om vi tar övervakningskameror som exempel. Låt säga att man på väg till jobbet genom Stockholms kollektivtrafik passerar ca 10-50 st övervakningskameror. Enligt många en kränkning av ens personliga integritet.
Nu är jag ju inte ensam om att resa med SL. Bara från Hässelby där jag bor, åker säkert flera tusen människor per dag med SL och passerar samma kameror som jag.

Alltså, någonstans i SL:s kommandocentral sitter folk med uppgift att hålla kolla på alla kameror jag passerar, plus alla andra som är utplacerade i hela kollektivtrafiknätet.
Det rör sig alltså om flera hundra kameror och många många tusen människor i rörelse. Om dom ens vore intresserade av att följa mig, skulle dom ha en duktig match att hänga med. Förmodligen är dom inte intresserade av just lilla mig, utan använder nog bara kamerorna då en incident inträffar.

Det jag menar är att det är en så otroligt stor datamängd att analysera, att all data skulle kunna sysselsätta hundratals personer på heltid bara för att kartlägga allt som syns och rör sig i bild.

Tror ni någon är intresserad av att betala kostnaden för den analysen? Är det verkligen en kränkning bara för att jag rent hypotetiskt skulle kunna synas i bild om jag hamnar i trubbel i kollektivtrafiken? Är det en kränkning för att en "nisse" framför en TV-monitor kan se när jag sitter och läser gratistidning på tunnelbanan?

Nog för att kortföretagen på något sätt väljer att analysera våra köpbetenden. Men samma sak där, vem är egentligen intresserade av att analysera just er på individnivå? Man är liksom bara ett namn på ett papper för dom människorna.
När det gäller automatisk analys av mina köpvanor är det väl inte till så stor nackdel egentligen? Om vi pratar individanpassad marknadsföring tar jag ju hellre ett erbjudande från Gillette angående rakhyvlar, än dambindor från Libresse. Där ser jag bara en fördel med att få vettiga erbjudanden som är kopplade till mitt köpmönster istället för en massa skräp.

Mitt råd till alla foliehattar där ute är att vara lugna. Ni är antagligen inte tillräckligt intressanta för att någon ska ha lön för att studera er i detalj.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-07 20:45

Fredrik: Stämmer så väl förutom på en sak... läs på om 3S eller om det är S3... från IBM i alla fall.

Men absolut, att frukta Storebror är bara vettigt om man har något att dölja, annars ser jag det bara som ett hjälpmedel för att skydda mig mot de som har något att dölja.

Ursprungligen av Trineo:

Fredrik: Stämmer så väl förutom på en sak... läs på om 3S eller om det är S3... från IBM i alla fall.

Nu har jag inte letat upp och läst på, men jag antar att det är sådan där programvara som i realtid kan läsa av ett ansiktes biometri och därmed följa en person rörelser i ett nätverk av kameror?

I så fall förutsätter det fortfarande att just jag, i en folkmängd bestående av hundra tusentals eller miljoner, ska vara så pass intressant att man väljer att följa mig.
Kan tänka mig situationen i kommandocentralen, en morgon när jag är på väg till jobbet och en understimulerad kontrollant ser mig och slår larm:
– Vi har en kille här, 25-30 år gammal, mellanbrunt hår, något överviktig. Ett ögonblick... Han bär på en gratistidning, jag upprepar - HAN BÄR PÅ EN GRATISTIDNING! Vi följer honom, han sätter sig på Tunnelbanan. Vänta, nu händer något! Nej, han kliade sig bara på näsan. Nu stiger han av vid Slussen. Vänta, nu gör han något misstänkt! Han kliver på treans buss!!! Larma alla enheter!!! Hrm, eller vänta, det var inget. Kaffe någon?

Som sagt, slå inte någon, förstör inte något, stjäl inte något. Då kommer INGEN vara intresserad av er.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Som sagt, slå inte någon, förstör inte något, stjäl inte något. Då kommer INGEN vara intresserad av er.

Ja, om vi nu förbiser ungefär trettontusen exempel på att myndigheter, organisationer eller företag spionerar på, registrerar eller kartlägger folks liv, med varierande motiv. Kanske EU är intresserade av att kartlägga eu-motståndare - med det goda syftet att spara skattepengar när man ska "förankra" eu-direktiv? Kanske vill sossarna ta upp åsiktsregistreringen på arbetsplatserna (om de nu nånsin har slutat med det, därom tvista de lärde)?
I vilket fall: Med hjälp av aningslösa väljare som Fredrik Dolk kan lagstiftning, praxis och infrastruktur förberedas att underlätta för den som i framtiden är sugen på att skydda oss mot oss själva.

Ursprungligen av Klabbsock:

Ja, om vi nu förbiser ungefär trettontusen exempel på att myndigheter, organisationer eller företag spionerar på, registrerar eller kartlägger folks liv, med varierande motiv.

Du får nog definiera ordet "spionera" är jag rädd. På vilket sätt är du kartlagd? Om någon information om ditt liv nu är kartlagd, på vilket sätt går den att använda till din nackdel?

Ursprungligen av Klabbsock:

Kanske EU är intresserade av att kartlägga eu-motståndare - med det goda syftet att spara skattepengar när man ska "förankra" eu-direktiv?

Que? Kartlägga eu-motståndare - spara skattepengar? Hur får du ihop den ekvationen?

Ursprungligen av Klabbsock:

Kanske vill sossarna ta upp åsiktsregistreringen på arbetsplatserna (om de nu nånsin har slutat med det, därom tvista de lärde)?

Intressant. Ge gärna ett konkret exempel, gärna med källhänvisning.

Ursprungligen av Klabbsock:

I vilket fall: Med hjälp av aningslösa väljare som Fredrik Dolk kan lagstiftning, praxis och infrastruktur förberedas att underlätta för den som i framtiden är sugen på att skydda oss mot oss själva.

Aaah, i sista stycket sa du äntligen något som var vettigt. Man måste alltid ställa sig frågan hur insamlad information kan utnyttjas av mindre demokratiskt sinnade människor i framtiden. Just därför lämnas inte tillstånd för övervakning och hantering av personuppgifter ut hur godtyckligt som helst. Det finns nämligen krav på att inspelat material bara får sparas en viss tid när man övervakar det offentliga rummet.

Vidare finns redan en tydlig lagstiftning som förbjuder åsiktsregistrering. Om den lagen inte efterlevs kanske förbud av verktygen inte är rätt väg att gå. Ungefär som att få bukt med svartbyggen genom att förbjuda hammare.

Det finns mängder av fall där gärningsmännen i misshandelsfall i kollektivtrafiken har blivit lagförda, just för att det finns dokumenterat. Det gör att åtminstånde jag känner mig tryggare när jag åker hem sena nätter, eftersom jag vet att i den händelse jag utsätts för oprovocerat våld kommer gärningsmännen finnas på film. Förhoppningsvis känner eventuella bråkstakar till detta och undviker därför att ställa till trubbel när dom vet att dom är övervakade.

Jag må vara aningslös, men det kliar i alla fall inte i min hårbotten av foliehatten.

Ursprungligen av Klabbsock:

I vilket fall: Med hjälp av aningslösa väljare som Fredrik Dolk kan lagstiftning, praxis och infrastruktur förberedas att underlätta för den som i framtiden är sugen på att skydda oss mot oss själva.

Slående argumentation! Du har mig helt och fullt övertygad! Hur kunde man vara så blind att inte se detta?
All typ av övervakning bör avskaffas för folkets säkerhet, och de som inte inser detta efter alla de bevis som Klabbstock nu framlagt är aningslösa (korkade till och med?)...

Måste nog (om man skall vara allvarlig istället för dryg) vara mer på Fredriks sida.
Det går inte att förneka att övervakning skulle kunna användas i dåligt syfte, men just som Fredrik påpekar så finns det lagstiftning som skall hindra detta. Vidare så är många utav de övervakningssystem i bruk av CC-typ (Closed Circuit) så det är inte fullt möjligt att sitta på ett ställe och övervaka alla kameror i tex Stockholm. Rätta mig om jag har fel (och om någon har faktiskt information till motsats av bara paranoida övertygelser) så sänds inte signalerna från tunnelbanetågens kameror ut för direkt övervakning, utan spelas bara in för att tittas på ifall av brott. Föraren kan i alla fall inte se vad som sker i vagnarna under färd, utan bara när tåget står på station.

Jag känner mig säkrare när jag vet att ifall någon bestämmer sig för att ge sig på mig utan anledning så är chansen större att de åker fast då de finns på bild. Så jag kanske också är aningslös... Men jag tror inte att Sverige kommer att förvandlas till fjärde riket för att vi har videoövervakning på vissa offentliga platser.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-07 21:15

Två vettiga (svenska) anonymitetstjänster: https://www.flashback.name/ samt https://www.relakks.com/. Vad jag kan märka sänker de inte hastigheten nämnvärt.

En varning för Tor: många tror att den krypterar trafiken åt dig, men det enda den gör är att hålla avsändaren (och den interna trafiken i Tor-nätet) krypterad. Från slutnod till målserver är trafiken helt öppen om du inte använder metoder som exv HTTPS.

Det behöver ju inte vara en människa som sitter och glor på skärmen. Med datorkraft kan man göra mycket mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-08 14:28

Fredriks Dolk argument om att mängden genererad information gör kameraövervakningen ofarlig för "vanligt folk" håller inte - möjligheten att någon KAN sitta bakom just den där kameran och analysera just dig håller gör att du inte gör något som kan uppfattas som misstänkt. Övervakningskameran påverkar ditt beteende oavsett om någon sitter i kontrollrummet eller inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-08 15:11

Eftersom TOR kom upp kan jag tipsa om följande artikel. Tänk på att TOR öppnar för man-in-the-middle-attacker...

http://www.schneier.com/blog/archives/2007/09/anonymity_and_t_1.html

http://www.schneier.com/blog/archives/2007/12/maninthemiddle.html

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-12-09 20:28

Problemet som jag ser det är att det handlar om "från knappnål till silverskål". Visst, idag är det inte möjligt att bearbeta all den information från övervakningskameror, registering av surfvanor, telefonsamtal och mailkonversationer som kommer att lagras. Problemet är att snart kommer man att kunna göra det. Vad händer då?
Jag är inte den som bär foliehatt i onödan jag blir oroad av den ökade övervakning vi utsätts för.

Att säga att det för tillfället finns regelverk och lagstiftning som hindrar missbruk tycker jag är en smula naivt. Om historien visar något så är det hur lätt det är att ändra sådant. Titta bara på vad som händer i USA...med resonemangen "terroristerna står för dörren" och "think of the children" så börjar man nu göra inskränkningar i befolkningens frihet...
Själv kan jag kan inte utesluta att det inte kommer att hända här med...

Som jag ser det så är det enkelt: om jag inte har gjort något så finns det ingen anledning att övervaka mig, punkt.

Ursprungligen av lasselu:

Som jag ser det så är det enkelt: om jag inte har gjort något så finns det ingen anledning att övervaka mig, punkt.

Saken är väl den att det inte är någon som specifikt övervakar dig. Utan man övervakar en plats för att det förekommer ()eller finns risk för) brott av någon typ där. Det är således omöjligt att välja ut att bara övervaka de som "gjort något".
Så valet står i så fall mellan att inte övervaka alls, och då få det svårare att lösa vissa brott och inte ha den avskräckande effekten av kameror.
Eller att övervaka vissa offentliga platser och då även få med "oskyldiga" på film.

Istället för att arbeta för att förhindra att denna typ av övervakning tycker jag man kan arbeta för att se till att det inte går att utnyttja allt för lätt, eller ännu bättre att inte någon som vill utnyttja det på det sättet kommer till makten.

Om det nu skulle bli så att någon/några kom till makten som skulle utnyttja det på detta sätt, vad spelar det då för roll ifall man inte har tekniken på plats? Om "man" har makten att utnyttja det har man nog makten att installera det... Är då som sagt mer oroad för att någon sådan skulle kunna ta över än att den skulle kunna titta på mig. Men jag är inte så oroad för det heller faktiskt.

Vissa har vi olika åsikter, och det har vi rätt att ha. Jag är skeptisk till att diskussionen kommer att leda till att någon "övertygar" någon annan, utan ser snarare att det kommer att bli sura miner och irritation. Vilket känns onödigt. Ämnet ligger farligt nära politik, vilket brukar vara känsligt och sällan leder till något bra vid internet-diskussioner.

Sen känns diskussionen helt fel på ett mac-forum.

  • Medlem
  • Trollbäcken
  • 2007-12-10 08:59
Ursprungligen av Archangel:

Saken är väl den att det inte är någon som specifikt övervakar dig. Utan man övervakar en plats för att det förekommer ()eller finns risk för) brott av någon typ där. Det är således omöjligt att välja ut att bara övervaka de som "gjort något".
Så valet står i så fall mellan att inte övervaka alls, och då få det svårare att lösa vissa brott och inte ha den avskräckande effekten av kameror.
Eller att övervaka vissa offentliga platser och då även få med "oskyldiga" på film.

Där håller jag faktiskt med dig...just kameraövervakningsbiten ororar mig inte så mycket...
Däremot så har jag problem med avlyssning och registrering av telefonsamtal/surfning/email...där går min gräns...

  • Medlem
  • Borås
  • 2008-06-22 19:25

Allt man gör, lagligt eller inte kan vinklas fel, vem gör den bedömningen? Säg att jag tex ofta har sarkastiska diskussioner, rent absurda eller varför inte rena fantasier som jag utbyter med vänner. Ex för inte så länge sedan så satt vi, jag och en polare och diskuterade olika metoder för massförstöring, helst hela planeten osv. Givetvis var detta bara för skojs skull, varken jag eller han skulle aldrig skada mycke mer än en myra men det är ju inte säkert att FRA håller med om det.

Ok, nu är ju risken inte stor för att vi klassas som terrorister eller att våra diskussioner ens plockas upp. Jag är inte orolig men jag gillar inte tanken på att man ska avlyssna allt av en massa olika anledningar.

Ursprungligen av jannol:

...varken jag eller han skulle aldrig skada mycke mer än en myra men det är ju inte säkert att FRA håller med om det...

Varför väcka en gammal tråd, och göra även denna till en FRA-diskussion?

Den här tråden handlar om att dölja sitt IP-nummer. Håll er till ämnet!

/Mod

1
Bevaka tråden