Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple börjar gå efter sajter med iPhone i namnet

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Apple Legal har börjat jaga sajter som använder ordet "iPhone" i namnet. Fick följande mejl från ModMyiPhone idag:

This email is to inform you that Apple has contacted us here on ModMyiPhone about their iphone trademark. From here forward we are no longer using the domain of modmyiphone.com. The new domain and site name is ModMyiFone.com

If you would like more details please refer here:
http://www.modmyifone.com/forums/showthread.php?t=13455

Detta var inte oväntat eftersom samma sak har gällt för iPod en längre tid nu.

Och innan någon säger att Apple är dumma och elaka, betänk att detta är en följd av lagarna kring varumärken och inte Apples fel. Apple måste nämligen aktivt motverka missbruk av deras varumärke, annars kan de tappa rätten till det och det blir fritt fram för alla att använda (det blir ett allmänt ord helt enkelt).

Apple står i det otacksamma valet mellan att antingen framstå som elaka genom att ge sig på alla som använder deras varumärke eller förlora rätten till det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-10-31 12:41

Ja, jag fick också det saxade meddelandet via e-post från modmyiphone dot com. Förstår resonemanget du för här. Det är rätt i dubbel bemärkelse.

Det blev väl så med Xerox? Dom förlorade rätten till sitt märke har jag för mig, Apple är väl rädda att samma sak ska hända dom. "iPod" börjar bli ett vanligt ord istället för att säga MP3-spelare i mina kretsar, trots att dom inte ens har iPodar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-10-31 13:05

-"Here we go again…"

Har vi hört det förut!?

Ingen slump då att Björnström & co kallat sin iPhone-relaterade sajt för ifun.se

- Torkel

Ursprungligen av Torkel:

Ingen slump då att Björnström & co kallat sin iPhone-relaterade sajt för ifun.se

Sant, ingen idé att ha med "iphone". Men Björnström hade faktiskt reggat och tänkt köra på ifon.se tills jag föreslog ifun.se istället, vilket vi båda är överens om att det är ett mycket bättre namn

Såhär i efterhand skulle jag ha nog reggat ifun.se själv och sålt det dyrt till Martin istället

  • Medlem
  • 2007-10-31 14:32

deras varumärke? Var det inte nått skype liknande företag som ägde namnet iPhone?

Ursprungligen av JGG:

deras varumärke? Var det inte nått skype liknande företag som ägde namnet iPhone?

Det "skypeliknande företaget" är världens största tillverkare av router-utrustning och omsätter årligen 35 miljarder dollar.

Cisco Systems

Var det Linksys eller Cisco kommer inte ihåg men de kom i alla fall överens om att båda företagen hade full rätt till varumärket iphone.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-10-31 17:51

Kan dom inte ge sig på 99.se/iphone då?
Fast det kanske inte gäller eftersom den inte är någon egen domän?
Har jag rätt?:p

Ursprungligen av Luken:

Kan dom inte ge sig på 99.se/iphone då?
Fast det kanske inte gäller eftersom den inte är någon egen domän?
Har jag rätt?:p

Ja, det är ju en annan sak då tror jag. Möjligtvis att loggan 99iphone är något de skulle kunna protestera mot, men jag tror inte vi ligger i blickfånget direkt.

Skulle ifun inte godkännas från Apples sida finns ju alltid den svenska varianten, "ajfan"

  • Medlem
  • 2007-12-06 18:58
Ursprungligen av vic viper:

Skulle ifun inte godkännas från Apples sida finns ju alltid den svenska varianten, "ajfan"

*asg* Jösses!! Akut magknip efter allvarlig skrattattack!! Precis min dåliga humor!

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-12-07 01:12
Ursprungligen av stiko:

*asg* Jösses!! Akut magknip efter allvarlig skrattattack!! Precis min dåliga humor!

HAHAHAHAHAHA

jag ligger på golvet och gippar efter luft som en liten fågelunge..

Ajfan skall den heta..

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2007-12-08 13:16

tror ni att min sida klarar sig?:'(
www.ifonesverige.se

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-01 08:15
Ursprungligen av Adrian B:

Apple börjar gå efter sajter med iPhone i namnet

Gå efter sajter? Hur går man då? Traceroute?

Menar du försöker få tag i?

Ursprungligen av KalleG:

Gå efter sajter? Hur går man då? Traceroute?

Menar du försöker få tag i?

Dom går bakom dom i matkön och puttar lite på dom, sen på gympan så kastar dom bollar på dom. Så att dom fattar att dom ska byta namn

Ursprungligen av KalleG:

Gå efter sajter? Hur går man då? Traceroute?

Menar du försöker få tag i?

He he, sant, det där blev lite svengelska

Lustigt att man (iaf jag) kan tycka att direktöversatta uttryck kan låta coola även om de är fel... fast dom som säger att dom trackar paket på nätet, där går gränsen

  • Medlem
  • Västerås
  • 2007-11-01 09:51

google såklart

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-01 09:58
Ursprungligen av kimt:

google såklart

Missförstå mig rätt, jag spelade bara trist språkpolis...

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2008-05-05 12:56

"Stefan får ha kvar sitt teflonminne"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2401239.ab

Borde inte den här domen öppna för, åtminstone folk i sverige, att använda domäner innehållande Apples varumärken.

(nu kom den här skitgamla diskussionen upp på förstasidan igen, så dumt)

1
Bevaka tråden