Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

När väntas ny Powerbook 15''?

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Finns det något som sagt att 15´´ skall bytas ut inom en snar framtid? Mer än att 12´´ och 17´´ just lanserats? Det känns som ett konstigt beteende av Apple att i december prestentera en uppdatering av PB15´´ för att sedan bara ett par månader senare uppdatera den igen!?

/Jont Olof (som står i begrepp att handla portabelt och fluktar efter ny 15´´)

[ 29. Januari 2003, 09:17: Meddelandet ändrat av: Jon Adolfsson ]

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-29 10:03

Jag köpte min PB15" i Januari innan expot pga av att jag var i USA och blev livrädd när Jobs sa "-Powerbooks". Dock lugn när det inte kom ngn ny 15" iom att jag inte hade köpt 17/12" i vilket fall. Jag trodde aldrig att det skulle komma nya PBs så snabbt!

Men nu är ju situationen lite annorlunda. Jag tycker det mesta talar för att nya PB15" smyglanseras ganska snart :

- Apple har redan utvecklat nästa generation moderkort/låda. Troligtvis skedde utveckling för 15"-formatet samtidigt som för 12/17".
- Mindre troligt att Apple vill ha PB-serien på olika nivå, dvs att det skulle komma en PB15" med nyare/snabbare teknik än 17/12".

Det som ev. skulle kunna innebära att det dröjer är väl:

- Att Apple vill se hur Aiböckerna tas emot av marknaden, ser man att Tibook-designen är mer omtyckt (knappast!) kanske man behåller den och rev2 blir ngn mix av de båda.
- Att Apple inte vill förarga användare, men det tror jag inte de bryr sig om.

- Att Apple väntar med att introducera 15" till rev2 av produktionsskäl/kontraktskäl.

Det enda jag vill ha för att känna mig HELT nöjd med min gamla Tibook är ett BT-kort som funkar i PC-card platsen så att jag oxå har "built-in" BT.

Mitt tips: Nya PB15"s innan slutet av Mars.

[ 29. Januari 2003, 10:16: Meddelandet ändrat av: mattan ]

Det kan också bero på att Apple sitter på ett stort antal 15-tummare och gärna säljer lite till före de dödar produkten helt med nya modeller (med Bluetooth, Airport extreme osv).

  • Oregistrerad
  • 2003-01-29 11:35

Tidsplanen är mars vad jag har lyckats gissa mig till.

Orginallanseringsdatumet i höst var i oktober och nästa planerade där efter var i mars.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Det kan också bero på att Apple sitter på ett stort antal 15-tummare och gärna säljer lite till före de dödar produkten helt med nya modeller (med Bluetooth, Airport extreme osv).

Det är tydligen rätt långa väntetider på 15"-modellen. Detta tyder inte på att Apple har stora lager som de vill sälja av.

/M

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Belak:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson:
Det kan också bero på att Apple sitter på ett stort antal 15-tummare och gärna säljer lite till före de dödar produkten helt med nya modeller (med Bluetooth, Airport extreme osv).

Det är tydligen rätt långa väntetider på 15"-modellen. Detta tyder inte på att Apple har stora lager som de vill sälja av.

/M

Ähh vadå.. några av våra kunder har fått vänta i nån månad bara. Det är väl inte så farligt?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-01-29 12:42

Jag beställde en Titan 1 ghz i slutet av december. Då var leveransen utlovad till första veckan i januari men någon dator dök aldrig upp.

Datorn har fortfarande inte levererats och jag fick i förra veckan höra att det till 80% säkerhet är Alu.böcker som kommer att komma i nästa leverans, även 15"-modellen.

Jag vet inte vad jag ska tro men följande resonemang låter rätt så förnuftigt:

Apple har slutat tillverka Titanmodellen sedan en tid tillbaka och istället börjat bygga Alu.böckerna, för att kunna sälja dessa direkt från den dag man lanserar dom.

Apple räknade med att dem hade X antal Titanböcker i lager som skulle täcka upp efterfrågan, trots att man inte producerade några nya. Lagret gick åt snabbare än vad man trodde och helt plötslig stod man utan möjlighet att leverera PowerBöcker till de som beställt Titanmodellen.

Om man ser till ryktena så säger dom att ny hårdvara ska lanseras i nästa vecka och leveransdatumet på min PowerBook är satt till den 10:februari.

Detta är bara spekulationer från min sida men det kan kanske stämma... eller så har jag helt fel!?

Men att få vänta i över 1 månad pga att Apple har _för många_ Titanmodeller i lager tycker i alla fall jag låter fel. Och det är inte bara jag som har fått vänta. Det verkar vara PowerBook-torka överallt.

Jag har inte sett några konkreta rykten om detta varken för eller mot. Och det känns rätt svårt att sia om det också, helt orimligt att 15" byts ut är det ju inte, men Apple kanske väntar till sommaren då det gått ett halvår?

Du kan ju fråga på MacRumors forum där folk brukar ha koll.

Tack Adrian. Jag ska göra det!

Rasmus, om du får din dator levererad så tala gärna om vilken modell det är! Är det en Alu 15´´ så skall jag beställa direkt!

/Jonte

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-01-29 14:13

Jont Olof, jag lovar att berätta så snart jag får datorn!

Kollade du med Macrumors? Om du gjorde det, vad fick du reda på?

Well, jag tittade in på Mac Rumors tråd om PowerBookens framtid. Det var väl ungefär samma spekulationer där som här. Inget nytt alltså tyvärr. Det verkar vara väldigt svårt att säga... Arghh det här stör mig!

Jag får väl vänta och se!

/Jont Olof

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jont Olof:

Jag får väl vänta och se!

/Jont Olof

Jag ska också köpa nytt och håller på att vänta lite. Tyvärr funkar det ju inte att vänta och vänta. Då lär det aldrig bli nåt köpt. Rykten kommer ju alltid cirkulera.

samma här. Är osäker på vad jag tycker om alu.böckerna. 17" känns lite, "big car, small penis" - inte bara med storleken, den är lite för pimpy, och när jag säger pimpy menar jag inte som i bra utan som i stora guldsmycken-pimpy...

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Martin Belak:
Det är tydligen rätt långa väntetider på 15"-modellen. Detta tyder inte på att Apple har stora lager som de vill sälja av.

/M

Näe, det är ganska kort väntetid, vår 15"are kom från fabriken 2dagar efter beställning, (anlände hit i igår ).

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-01-30 00:09

kitesurf,

Var ifrån beställde du den?
Själv har jag, som sagt var, väntat i lite mer än en månad!

Den beställdes från applestore.
Vi valde bort dvd-brännaren, kanske den som gör att ni får vänta?

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-01-30 10:39

Ok, Combomodellen finns i lager i många butiker här i Sverige också. Det förklarar saken... Grattis till datorn förresten! Fungerar den bra?

Den som lever får se vad det är som anländer någon vecka in i februari.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rasmus:
...datorn har fortfarande inte levererats och jag fick i förra veckan höra att det till 80% säkerhet är Alu.böcker som kommer att komma i nästa leverans, även 15"-modellen.

Vem fick du höra det av? Sitter här och ska besluta mig imorgon för ti eller alu.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-01-30 17:14
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Fale:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Rasmus:
...datorn har fortfarande inte levererats och jag fick i förra veckan höra att det till 80% säkerhet är Alu.böcker som kommer att komma i nästa leverans, även 15"-modellen.

Vem fick du höra det av? Sitter här och ska besluta mig imorgon för ti eller alu.

Fick höra det av en återförsäljare. Men eftersom ingen annan har sagt/hört något liknande är det antagligen spekulationer på hög nivå.

Kan du vänta ett tag till så gör det. Jag har hört att nästa vecka eventuellt är aktuell för lansering av ny hårdvara. Kommer det inga 15-tummare i Alu. då så tror jag det dröjer.

Men om du vill ha en bra dator till ett GRYMT bra pris så köp Titanmodellen! Och jag tycker faktiskt nästan att Titanmodellen är snyggare. Lite råare med sin mörkare finish... Sen vet man aldrig om Apple stoppar i samma grafikkort i 15-tummaren som i 17 -tummaren. Om dom gör det så är det ju en nedgradering. Fast då får du upplyst tangentbord istället

Jag vart inte så överväldigad av i 1ghz´arn.
Jag hade väldigt uppskruvade förväntningar på "snappigheten" jämfört med min pismo500, men den infann sig inte tyvär.
Dock är de tungjobbade bitarna, typ uppstart av photoshop, bildöppning och FCE mm. betydligt mindre badbolliga.

[ 31. januari 2003, 16:27: Meddelandet ändrat av: kitesurf ]

borttagen dubbelpost

[ 31. januari 2003, 16:26: Meddelandet ändrat av: kitesurf ]

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-31 17:30

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Rasmus:
[QUOTE]Sen vet man aldrig om Apple stoppar i samma grafikkort i 15-tummaren som i 17 -tummaren. Om dom gör det så är det ju en nedgradering. [/quote]Menar du att jag har ett vassare grafikkort i min gamla (nåja) PB15" 1GHz än vad som levereras i nya PB17"? Va, nice!

kitesurf: Jag satt oxå med en seg Pismo500 och var rädd att jag inte skulle tycka att PB1 GHz räckte för X. Jag är helnöjd med prestandan rakt över. Om du inte har maxat minnet så gör det. Tror 1 GB RAM gör sitt till.

  • Medlem
  • Gotland / Åre
  • 2003-01-31 18:11

[quote]citera:Skapades ursprungligen av: mattan:
[quote]citera:Skapades ursprungligen av: Rasmus:
[QUOTE]Sen vet man aldrig om Apple stoppar i samma grafikkort i 15-tummaren som i 17 -tummaren. Om dom gör det så är det ju en nedgradering. [/quote]Menar du att jag har ett vassare grafikkort i min gamla (nåja) PB15" 1GHz än vad som levereras i nya PB17"? Va, nice!
[/quote]Ja, i PB 17" sitter ett GeForce440go medan det i 15" sitter ett Radeon9000 mobility (tror det heter så). Enligt alla tester jag har kollat så är Radeonkortet vassare än GeForcekortet!

Nu drar jag igång igen...

Apple har uppdaterat PM-serien, PB-serien (förutom 15´´) iMac, eMac (nåja prisjusterat i.a.f.). Hur länge kan de hålla kvar gamla 15´´? När till och med konsumentdatorerna börjar komma med DDR-minne, APE och blåtand?

Vad tror ni om följande? Leveranstiden på PB17´´ är ett gäng veckor. Kan det vara så illa att Apple vill bli av med sina sista TiBooks för att sedan, samtidigt med det egentliga releasedatumet för 17´´, lanserar en 15´´ PB som finns tillgänglig direkt? När skulle i sådana fall detta ske?

/Olof

Det senaste ryktet kring en ny 15,4" PB gör gällande att skärmens upplösning kommer att reduceras till 1280 x 800 i jämförelse med dagens 1280 x 840. Apples 15.4" skärmar kommer enligt ryktet, under 2003 levereras av Compal.

Den kommer att bli möjigt att utrusta den med både Bluetooth och AirPort Extreme. Den stora frågan har varit om det tangentbordet blir bakgrundsbelyst eller inte. Enligt detta rykte, så kommer Apple att förse 15,4"-modellen med bakgrundsbelysning.

Datorn kommer att levereras med 1GHz-processorer, i två olika utföranden; ComboDrive eller SuperDrive. De två modellerna kommer också att vara standardutrustade med olika mycket RAM-minne. Grafikkortet är hämtat från storebror 17" PB, Nvida 440.

Enligt ryktet är maskinen så gott som färdig för introduktion, Apple väntar bara på att de kvarvarande TiBook-modellerna ska säljas av.

/M

Källa: MacNews

[ 13. februari 2003, 11:20: Meddelandet ändrat av: Martin Belak ]

Amazon.com skriver om Ti.book 15" -

"This item is not stocked or has been discontinued. The placement for this item is Apple Powerbook 12.1"."

Tror knappast dom har rätt - mer att Alu.book innan Mars? Sitter och väntar på min Ti.book...

Är det någon som hunnit testa Airport Extreme? Är det värt att vänta på?

/Jont Olof

Är det någon som har några nya nyheter om när en ny 15" kan komma och vad den kan få för nyheter?

  • Medlem
  • International user
  • 2003-03-01 16:49
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christer Molander:
Är det någon som har några nya nyheter om när en ny 15" kan komma och vad den kan få för nyheter?

Kolla på PB 17" så ser du nog ganska exakt vad som kommer att finnas i nya 15". Tror inte att Apple släpper ngt annorlunda. Kan inte ens tänka mig en snabbare cpu än 1 GHz om de inte samtidigt uppgraderar 17"-modellen. Den skall ju vara värstingmodellen nu, dvs PB15" går knappast om den i vare sig features eller prestanda.

Bevaka tråden