Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple-id, hur funkar det?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-07 10:00

Ska försöka fixa e-legitimation (kort) via min bank Nordea vilket verkar vara lättare sagt än gjort när man har mac (börjar fundera på om jag verkligen gjorde rätt som bytte från pc till mac). Hur som helst jag har aktiverat kortet på en pc som man ska och när jag nu ska testa det på macen behöver jag ett apple-id för att kunna ladda ned säkerhetsdrivrutiner (eller nåt sånt). Hur funkar Apple-id? Har fått för mig att det kostar att vara medlem? Eller är det gratis? Om det kostar måste jag säga att det blir ännu ett minuspoäng för mac...
Snälla hjälp om nån vet!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-07 10:20
Ursprungligen av kakan84:

Ska försöka fixa e-legitimation (kort) via min bank Nordea vilket verkar vara lättare sagt än gjort när man har mac (börjar fundera på om jag verkligen gjorde rätt som bytte från pc till mac).

Många av bankerna verkar basera sina säkerhetslösningar på en Netscape-funktion. Och den har bara hittat vägen in till Firefox och Internet Explorer (som jag har förstått det). Därför fungerar bara tex BankID till Firefox och inte till Safari för SHB:s del. Däremot kan jag använda mig av BankID mot tex försäkringskassan och Skatteverket. För man detta på tal under möte med SHB:s personal som sköter Internetbanken blir man angripen och stämningen blir allt annat än trevlig. Men det är en annan sak... Åter till huvudprogrammet!

Ursprungligen av kakan84:

Hur som helst jag har aktiverat kortet på en pc som man ska och när jag nu ska testa det på macen behöver jag ett apple-id för att kunna ladda ned säkerhetsdrivrutiner (eller nåt sånt).

Vem säger att du behöver ett Apple-ID? Har du fått en instruktion från banken? Kommer det upp en dialogruta? Berätta? Skärmdump, kanske?

Ursprungligen av kakan84:

Hur funkar Apple-id? Har fått för mig att det kostar att vara medlem? Eller är det gratis?

Det finns väl, åtminstone, två (2) typer/sorter av Apple-ID: ett för utvecklare och ett för iTunes Music Store. Har du dock för den ena funktionen kan du använda samma ID-namn (märkväl) hos den andra.
När det gäller ADC (Apple Developer Connection) för utvecklare så finns det olika nivåer. Allt från gratis (där är jag med) till många tusentals dollar för att få tillgång direkt till nya seeds av uppdateringar etc. Då är du troligen är kommersiell utvecklare på Mac OS X-plattformen.

Jag kan allstå inte se att du skulle behöva något Apple-ID av någon sort för att kunna ladda ned (och installera) säkerhetsdrivrutiner för E-legitimation. Apple har troligen, för att inte säja säkert, något öht med detta att göra. Däremot så behöver du tillgång till lösenordet för det (eller något av om det finns flera) konto som administrationsrättingheter på din dator. Men det har aldrig kallats för ett Apple-ID. Motsvarande i Windows-världen skulle vara att kalla administrator-lösenordet för Microsoft-ID.

Ursprungligen av kakan84:

Om det kostar måste jag säga att det blir ännu ett minuspoäng för mac...

Det känner mer som att någon på banken har varit okunnig/oinsatt om hur deras säkerhetslösning (e-legitimation) för Mac OS X fungerar. Bara det. Men väl det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-07 19:45

Det funkar inte:(

Hej!
Det är när jag ska installera kortläsaren på macen som detta kommer upp (se bild) Det står där att jag ska gå in på länken http://developer.apple.com/security/index.html och sen att jag ska klicka på "Smart Card Services (PC/SC) SDK)". Då kommer det upp en sida där jag ska fylla i "Apple-id".
Jag vet inte om jag har nåt sådant, tror inte det, har försökt med lösenord och inloggning för själva datorn.
Får panik på detta, vet att nordea heller inte ger support för sånt här när man har mac.:'(

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-09 11:35
Ursprungligen av kakan84:

Får panik på detta, vet att nordea heller inte ger support för sånt här när man har mac.:'(

Men om jag frågar såhär: varifrån har du fått programvaran till själva prylen? För om den kommer från Nordea har jag mycket svårt att se att dom kan neka dig support på något som dom själva delar ut (och därmed har sanktionerat).

Har du däremot plockat hem den från annat håll (Todos själva, kanske?) så blir det lite svårare. Man kan å andra sidan notera på nyheter på Todos hemsida att dom stolt berättar att Nordea har valt dom för leverans att dynamiska funktioner, eller vad det nu stod.

Ursprungligen av kakan84:

Hur funkar Apple-id? Har fått för mig att det kostar att vara medlem? Eller är det gratis?

Om du har konto på iTunes Store eller har handlat på Apple Store då har du ett Apple ID. Apple ID är vad Apple kallar den användare du har på dessa tjänster.

Loggade in på sidan du länkar til utan problem med mitt Apple ID som jag använt mig av när jag handlar på Apple store.

Det står ju dessutom på sidan att om man inte har ett Apple ID så kan man fixa ett genom att registrera ett.

Citat:

Registered users may download source code and software covered by the Apple Public Source License. Please enter your Apple ID and password. If you don't already have an Apple ID, please create one at myinfo.apple.com

Läste du all info som fanns på inloggningssidan?

Jag har väldigt svårt att tänka mig att du skall behöva Smart Card Services! Det är ju en Open Source-lösning som måste kompileras... som jag har förstått det. Och PCSC Lite finns ändå inte att ladda ner därifrån när man väl loggat in.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-08 14:36
Ursprungligen av Capeman:

Jag har väldigt svårt att tänka mig att du skall behöva Smart Card Services! Det är ju en Open Source-lösning som måste kompileras... som jag har förstått det. Och PCSC Lite finns ändå inte att ladda ner därifrån när man väl loggat in.

Jorå, det fanns ju SmartCardServices som ett projekt att ladda ned. Gick dock bet på att hitta den via CVS.

Å andra sidan är de ju helt skrämmande, livsfarligt etc att kräva att en kund (slutanvändare) ska ladda ned, bygga och installera själv. Det här får ju faktiskt IT-avdelningen på banken eller extern leverantör fixa en färdig installerare som tar dom färdigkompilerade binärerna och/eller biblioteken och lägger dom på rätt ställe.

Hua! Rusk och ryckningar...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-07 21:33

mera krångel

Nu har jag hittat mitt Apple-id som jag tydligen hade trots allt. Men det är rätt som du Capeman skriver att det inte går att ladda ned något program. det finns bara text på sidan. Jag är inte tekniskt lagd så vad är en open source-lösning och hur komplimerar man den? Jag har lyckats få fram Nexus personal (som jag tror är säkerhetsprogrammet man använder vid inloggning med e-leg) men det finns ingen e-leg att välja antagligen för jag inte vet hur ajg ska lösa problemet.
Snälla hjälp!

Jag fixade mitt genom Sparbanken Finn
och kör mac. inga bekymmer
hans

Jag kan nog inte hjälpa till så mycket mer. Har aldrig kört någon annan banklösning än Handelsbankens.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-08 14:47

OK, inte omöjligt att bygga. Men det kräver lite nedladdning av diverse lib och så. Fortfarande skrämmande att Nordea tror att varje bankkund ska göra detta. Och då är ändå utvecklingsmiljön för att bygga det hela gratis. Hade det varit Windows hade man väl åkt på en licens för Visual Studio. Eller flamar jag bara nu?

Jag tror fortfarande att om det hade krävts att kompilera Smart Card Services så hade Nordea haft lite bättre instruktioner än det som står i installationsrutan som trådskaparen visade oss, alternativt inte erbjudit tjänsten alls.

Om det nu verkligen är så att detta krävs för att få igång tjänsten så är det bara ytterligare ett skäl att inte välja Nordea.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-10 13:31

Enligt svar från Todos så finns redan PCSC Lite installerat/inkluderat i 10.4 (Tiger) och senare. Varför det står som det gör i informationstexten orkade jag inte fråga dom om. Så det är väl bara att tuta och köra, som man säger...

1
Bevaka tråden