Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Detta är vad Koss borde göra!

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Om nån från hörlurstillverkaren Koss läser detta så har ni här ett gratis förslag på en killerprodukt. Eller vilken annan driven entreprenör som helst.

Koss gör några hörlurar som är grymma och passar utmärkt till iPoden; Koss Sporta Pro och Koss Porta Pro. Min tanke är att man skulle utgå från dessa hörlurar, med dessa ändringar:

- Kapa högtalarkabeln.
- Bygg in batterier.
- Bygg in Bluetooth.
- Bygg in mikrofon.
- Sätt på kontroller för iPod (play/pause/fw/rw/volym).
- Sätt på kontroller för mobil (ring upp/lägg på).
- Skapa en Bluetoothplugg som sättes i iPoden.

Nu har vi ett par grymma hörlurar som dessutom kopplas trådlöst till iPoden och fungerar som trådlöst headset till mobilen. Man kan ha mobilen i fickan och iPoden i ryggsäcken och ändå utnyttja båda. Naturligtvis tonas musiken från iPoden ner när det ringer och återkommer när man lägger på luren. Allting fjärrstyrs från hörlurarna.

Möjliga problem är förstås strömförsörjningen samt storlek och vikt. Men i den takt utvecklingen går så tvivlar jag inte alls på att man skulle kunna bygga en sådanhär produkt rätt snart.

(Den här tråden hade också kunnat ligga under iPod-forumet eller tillbehör eller digitalt ljud men nu hamnade den här.)

  • Medlem
  • 2003-04-08 18:14

Precis vad jag letar efter! Det skulle verkligen vara så praktiskt. Jag stör mig nämligen på att ha ett headset till telefonen och samtidigt ha hörlurarna till MD:n. Det blir ett himla fipplande med sladdar om det ringer

Skulle det du beskriver finnas skulle jag köpa en iPod och ny telefon (med bluetooth) direkt!

  • Oregistrerad
  • 2003-04-08 18:30

Om man istället kör med kabel till lurar/mik är det ju bara att börja löda, allting du vill ha finns ju redan. En typ av iPodfjärr med batterier (alt matad med FW) och ett BTchip mot telefonen. Strömförsörjningen underlättas dessutom med 100% med kabel! Eller...

  • Medlem
  • 2003-04-08 18:42

Ja, om jag bara kunde "löda"
Men det är sant, jag skulle kunna tänka mig att ha en 'klump' som kommunicerar med iPod och mobiltelefon via bluetooth. I 'klumpen' sitter en sladd med fjärr med mic och i den kan jag sedan koppla vilka sorters hörlurar jag vill.

Jo, med sladd blir allting enklare, förstås. Men jag skulle verkligen vilja slippa sladdar helt, har man kutat omkring en del med cd/freestyle/iPod med hörlurar eller mobil med headset så vet man att det alltid trasslar till sig till slut.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2007-12-07 14:45

Kanonidé, jag vill också ha trådlös KossPortaPro-hörlurar.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-07 16:44

Förutom det lila problemet att Koss gör hörlurar som ska låta så bra som möjligt. A2DP låter tyvärr inte bra Koss hade blivit slaktade i varenda recension eftersom hörlurarna hade blivit recenserade av audiofiler där bruset samt komprimeringen som Bluetooth innebär aldrig hade blivit godkänt. Vill du köra A2DP är det lika bra att skaffa några billigare hörlurar istället för ljudkvaliteten blir aldrig i närheten av hörlurar med sladd. Sen är det ju iofs skönt med sladdlöst och fjärrkontroll när man vandrar runt på stan, men det är ju en annan grej

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-07 16:58
Ursprungligen av shandar:

A2DP låter tyvärr inte bra Koss hade blivit slaktade i varenda recension eftersom hörlurarna hade blivit recenserade av audiofiler där bruset samt komprimeringen som Bluetooth innebär aldrig hade blivit godkänt.

Så ljudet i stereoBTlurar är alltså komprimerat? Intressant! Vad är det för komprimering?

Ett par trådlösa kosslurar hade verkligen suttit fint.

Hade varit coolt om apple kunde fixa så att man kunde strömma musik över wifi från iPod Touch och iPhone (airtunes).
Då hade man kanske kunnat fixa wifi-lurar? Kanske drar lite mycket ström. Sen är kanske inte efterfrågan så stor..? Men det vore härligt att gå runt hemma också med "Koss Porta AirTunes".

Är det någon som vet vilket protokoll den här "nike+"-grunkan kör med när den kommunicerar med pluppen i skorna?

Den produkt som beskrivs låter som ett par Nokia BH-604. Har för några dagar sedan övergått till A2DP genom att byta ut Nokias AD-54 mot BH-500 (hörlurar är Grado SR80). Ljudet är utmärkt och klart bättre än med sladd till E90. Trådlösheten fungerar bra för användningsområdet, alltså mobilt lyssnande.

Det som kan ställa till problem är bitraten för musiken, jag har skippat MP3 och kör eAAC+ 96 kbit/s vilket fungerar mycket bra.

Kan alltså rekommendera de som vill ha bra BT-ljud att skaffa BH-500 och ett par bra lurar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-13 21:30

Och sen att ni tar en tre och ett halvt år gammal tråd och pratar i är lite roligt, om inte för kuriosavärdet i det

hahaha jisses Aja, det är ju fortfarande aktuellt :/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-13 21:35

humor

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-13 21:35

sorry fyra och ett halvt

A2DP-lurar

Numera heter de visst BH-503 ...

Presentationen är snygg och bjuder på irriterande dam som på äckligt perfekt och dialektfri engelska förklarar det hela...

Tydligen vänder de sig även till döva och hörselskadade eftersom hon simultantextas i nederkant...

Ack ja sicka trendsetters de är i de tusen sjöarnas land...

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-15 17:04
Ursprungligen av Goflorp:

äckligt perfekt och dialektfri engelska förklarar det hela...

Skulle inte kalla hennes engelska dialektfri precis Det skriker finne om henne..

Ursprungligen av shandar:

Skulle inte kalla hennes engelska dialektfri precis Det skriker finne om henne..

Då blir det väl en brytning ?

Hon gör sitt yttersta för att prata torr Oxford-English.

Suck. Hon skall sälja lurar till 15-åringar och ser ut att vara 39, klär sig som en färgblind chef på mellannivå på Handelsbanken och hennes dansgolvs-moves platsar inte ens i finsk fylle-Hompa... Det blir ju bara så ....fel....

Jag vill också ha trådlösa Porta Pro! Älskar mitt par och använder dem både till datorn och iPoden. Det hade varit great om dem var trådlösa, särskilt till datorn eftersom den har inbyggd blåtand...

1
Bevaka tråden