Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac hittar inte ut på nätverket, PC gör det

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla. Hoppas att jag kan få svar på min fråga på detta utmärkta forum.
Jag är inkopplad på ett LAN-nätverk (vår bostadsrättsförening har ett eget, billigt och snabbt) och det har fungerat utmärkt tills för ett par veckor sedan. Då började min iMac meddela att den inte kunde hitta servern. Jag trodde att det berodde på nåt som jag hade laddat hem, för den började också bli ganska slö i samma veva. Köpte en extern hårddisk, tog en säkerhetskopia och installerade systemet på nytt (10.3). Men den hittar fortfarande inte servern. Har försökt tagit hjälp av Assistenen, men då kommer det fram en ruta där det står "Nätverksinställningarna är ändrade av ett annat program". På Nätverksstatus verkar det ändå fungera, en grön lampa lyser. Vicevärden, som har hand om närverket, har kopplat in sin bärbara pc och då funkar det förståss.
Vad är felet? Sitter det i min dator eller är det ändå nätverket? Kan dom ha ändrat nåt så att det inte funkar med Mac. Hoppas kunna få svar från er innan jag hoppar på vicevärden igen. Kanske någon annan har upplevt samma problem?

Hoppas på svar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-05 18:09

grundsaker:
har ni fasta IPn eller får ni dem tilldelade autoamtiskt? (med dhcp)
vad exakt mer säger den, safari är rätt tydlig i sina felmedelanden iaf..

kör i terminalen (ett kommando per rad):
ifconfig -a
ping -c 5 google.com

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-05 18:30
Ursprungligen av ntity:

kör i terminalen (ett kommando per rad):
ifconfig -a
ping -c 5 google.com

Eller använd dig av Network Utility som finns i Utilities-mappen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-05 19:27
Ursprungligen av frazze:

Eller använd dig av Network Utility som finns i Utilities-mappen.

För ping ok, men tyvärr ljuger network utility (på tiger iaf) under vissa omständigheter, ex då ett interface inte har länk men är confat, ifconfig visar korrekt att ingen länk finns, network utility visar att den har en egen confad IP istället.. mindre bra

Jag tror vi har fasta IPn (det står i alla fall samma nummer i Nätverksinställningarna hela tiden). När jag klickar på DHCP-knappen för att få tilldelat ett nytt nummer så blir det samma nummer.
"ntity": Vad får jag reda på om jag kör det där i terminalen och framför allt, kan en vanlig Macare gå in där och strula? Jag har redan kört nåt som heter Ping i verktygsprogrammet, men jag måste väl veta de andras IPn först, eller? Fattade heller inte vad som kom fram (körde pinget med mitt eget IP och då kom det fram en massa obegriplig text). Var också inne i nåt annat program där, nåt om Aktivitet i nätverket och där verkar det hända nåt i alla fall, men inte för mig, tydligen.

Kan tillägga att förut var det också lite strul att den inte hittade servern direkt efter att dator hade vilat, men då kom den igång efter att man försökt en par gånger, men nu vill den inte alls. Kan ett LAN vara bättre anpassat för pc eller funkar det alltid för både pc och Mac? Är ju ren amatör på detta, därför skaffade jag en Mac så man inte behövde strula (Ha!). Har nu fått köra igång ett slöband via modem.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-05 21:13
Ursprungligen av Nils-Erik Lund:

Jag tror vi har fasta IPn (det står i alla fall samma nummer i Nätverksinställningarna hela tiden). När jag klickar på DHCP-knappen för att få tilldelat ett nytt nummer så blir det samma nummer.

Det fina i kråksången med DHCP är att den vanligtvis alltid delar ut samma IP-adress till samma MAC-adress om man frågar om och om igen. Om du hade haft statisk IP så hade DHCP-frågan fått timeout och då hade fått en 169.254-adress.

Ursprungligen av Nils-Erik Lund:

Kan tillägga att förut var det också lite strul att den inte hittade servern direkt efter att dator hade vilat, men då kom den igång efter att man försökt en par gånger, men nu vill den inte alls. Kan ett LAN vara bättre anpassat för pc eller funkar det alltid för både pc och Mac?

Inte alls. LAN är helt plattformsoberoende. Faktiskt fanns ethernet och TCP/IP långt innan DOS och Windows.

Jag känner dock igen detta med att den kommer inte igång direkt efter vila, men självklart kommer jag inte just nu vad detta berodde på. Det var dock möjligt att rätta till med korrekta inställningar i nätverk. Eller berodde det på en knasig Netgear-router? Näe, jag kommer inte ihåg.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-06 09:20
Ursprungligen av Nils-Erik Lund:

Jag tror vi har fasta IPn (det står i alla fall samma nummer i Nätverksinställningarna hela tiden). När jag klickar på DHCP-knappen för att få tilldelat ett nytt nummer så blir det samma nummer.
"ntity": Vad får jag reda på om jag kör det där i terminalen och framför allt, kan en vanlig Macare gå in där och strula? Jag har redan kört nåt som heter Ping i verktygsprogrammet, men jag måste väl veta de andras IPn först, eller? Fattade heller inte vad som kom fram (körde pinget med mitt eget IP och då kom det fram en massa obegriplig text). Var också inne i nåt annat program där, nåt om Aktivitet i nätverket och där verkar det hända nåt i alla fall, men inte för mig, tydligen.

Kan tillägga att förut var det också lite strul att den inte hittade servern direkt efter att dator hade vilat, men då kom den igång efter att man försökt en par gånger, men nu vill den inte alls. Kan ett LAN vara bättre anpassat för pc eller funkar det alltid för både pc och Mac? Är ju ren amatör på detta, därför skaffade jag en Mac så man inte behövde strula (Ha!). Har nu fått köra igång ett slöband via modem.

Väl medveten om att du inte förstår denna "obegripliga text" det var dock för oss som försöker hjälpa dig, som förstår denna texten

Så kör kommandona igen i terminalen och klistra in den "obegripliga texten" i tråden, bara för att det är samma IP som kommer upp varje gång som du trycker på knappen har du inte fast IP, det är bara så DHCP funkar.

Fast IP är när du manuellt måste knappa in IP adressen, nätmask etc i inställningarna.

Tack Frazze för beskedet att nätverket ska fungera oberoende av plattform. En felkälla mindre, alltid något.

Jaha, åsså har jag varit inne i Terminalen och så här blev det:

Nils-Erik-Lunds-dator:~ nilseriklund$ ifconfig -a
lo0: flags=8049<UP,LOOPBACK,RUNNING,MULTICAST> mtu 16384
inet6 ::1 prefixlen 128
inet6 fe80::1 prefixlen 64 scopeid 0x1
inet 127.0.0.1 netmask 0xff000000
gif0: flags=8010<POINTOPOINT,MULTICAST> mtu 1280
stf0: flags=0<> mtu 1280
en0: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 1500
inet6 fe80::203:93ff:fe6a:5e4 prefixlen 64 scopeid 0x4
inet 192.168.0.189 netmask 0xffffff00 broadcast 192.168.0.255
ether 00:03:93:6a:05:e4
media: autoselect (100baseTX <full-duplex>) status: active
supported media: none autoselect 10baseT/UTP <half-duplex> 10baseT/UTP <full-duplex> 10baseT/UTP <full-duplex,hw-loopback> 100baseTX <half-duplex> 100baseTX <full-duplex> 100baseTX <full-duplex,hw-loopback>
fw0: flags=8822<BROADCAST,SMART,SIMPLEX,MULTICAST> mtu 2030
tunnel inet -->
lladdr 00:03:93:ff:fe:6a:05:e4
media: autoselect <full-duplex> status: inactive
supported media: autoselect <full-duplex>
Nils-Erik-Lunds-dator:~ nilseriklund$ ping -c 5 google.com
ping: unknown host google.com
Nils-Erik-Lunds-dator:~ nilseriklund$

Jag fattar förståss ingenting, även om jag kan hitta lite siffror som jag känner igen från Nätverksinställningarna. Nu lämnar jag detta till er som förstår desto mer.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-06 23:30
Ursprungligen av Nils-Erik Lund:

Nils-Erik-Lunds-dator:~ nilseriklund$ ping -c 5 google.com
ping: unknown host google.com
Nils-Erik-Lunds-dator:~ nilseriklund$

$ cat /etc/resolv.conf

Vad får du då?

Blev ingen skillnad att stänga av IPv6, tyvärr.
DNS-inställningen (DNS server) står det är "Frivilligt", ska det i så fall ha någon betydelse?

Det andra tipset blev så här:
Nils-Erik-Lunds-dator:~ nilseriklund$ cat /etc/resolv.conf
nameserver 192.168.1.1

Är det vara nåt fel på datorn och i så fall vad?

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2007-12-06 19:01

Denna är det intressanta:
en0: flags=8863<UP,BROADCAST,SMART,RUNNING,SIMPLEX,MULT ICAST> mtu 1500
inet6 fe80::203:93ff:fe6a:5e4 prefixlen 64 scopeid 0x4
inet 192.168.0.189 <----IP-adressen datorn får netmask 0xffffff00 broadcast 192.168.0.255
ether 00:03:93:6a:05:e4
media: autoselect (100baseTX <full-duplex>) status: active
supported media: none autoselect 10baseT/UTP <half-duplex> 10baseT/UTP <full-duplex> 10baseT/UTP <full-duplex,hw-loopback> 100baseTX <half-duplex> 100baseTX <full-duplex> 100baseTX <full-duplex,hw-loopback>

Du kan testa att stänga av IPv6.
Äpplet->Systeminställningar->Nätverk->Beroende på vilket OS....
Tiger: TCP/IP->Ethernet (inbyggt)->IPv6->Av (Eller manuellt/avancerat) och sedan av.
Leopard: Ethernet (Inbyggt)->Avancerat...->Konfigurera IPv6: Av.

Kolla också så att dina DNSinställningar är riktiga.

Du skriver att din bostadsrättsförening ha ett eget nät, då måste du väl ha fått information om hur du konfigurerar och ansluter din dator till nätet? Även om informatonen kanske bara beskriver konfigurering av Windows så går det lätt att applicera i OS X.

Efter en koll i dessa papper ska väl problemet klarna. Då får du ju klarhet i om det är statisk IP och vilken den är eller om IP-adressen tilldelas via DHCP.

Ursprungligen av Mikael E:

Du skriver att din bostadsrättsförening ha ett eget nät, då måste du väl ha fått information om hur du konfigurerar och ansluter din dator till nätet? Även om informatonen kanske bara beskriver konfigurering av Windows så går det lätt att applicera i OS X.

Efter en koll i dessa papper ska väl problemet klarna. Då får du ju klarhet i om det är statisk IP och vilken den är eller om IP-adressen tilldelas via DHCP.

Nä det står inte så mycket faktiskt. Det enda som står är hur man ställer in Windows automatiskt och det funkade ju på macen också, förut. Tänkte prata lite med vicevärden, men vänder mig till er först för att få lite hum om vad jag ska fråga om. lite mer på fötterna så att säga.

Henil: Ska prova det där med att stänga av IPv6.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-07 15:50

Ok, om du kör "ping -c 5 72.14.253.103" då?

Ifall du får svar där så har din dator inte fått namnserveradress tilldelat.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-07 15:54
Ursprungligen av rhesus:

Ok, om du kör "ping -c 5 72.14.253.103" då?

Ifall du får svar där så har din dator inte fått namnserveradress tilldelat.

Nja, han har namnserver dock ser den ut att vara hans bredbandsrouter, denna kan dock ha felaktiga DNS inställningar eller för den delen peka mot icke längre fungerande servrar

Du kan testa att byta under nätverksinställningar till andra. ex http://www.opendns.com/ har hur man gör, vad man sedan tycker om deras tjänst är ju en annan sak

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-07 15:55
Ursprungligen av ntity:

dock ser den ut att vara hans bredbandsrouter, denna kan dock ha felaktiga DNS inställningar eller för den delen peka mot icke längre fungerande servrar

Det är just det det som jag misstänker... Formuleringen var väl lite klumpig kanske

Ursprungligen av rhesus:

Ok, om du kör "ping -c 5 72.14.253.103" då?

Ifall du får svar där så har din dator inte fått namnserveradress tilldelat.

Jaha, svaret blev så här:
Nils-Erik-Lunds-dator:~ nilseriklund$ ping -c 5 72.14.253.103
PING 72.14.253.103 (72.14.253.103): 56 data bytes
64 bytes from 72.14.253.103: icmp_seq=0 ttl=236 time=360.649 ms
64 bytes from 72.14.253.103: icmp_seq=1 ttl=236 time=342.139 ms
64 bytes from 72.14.253.103: icmp_seq=2 ttl=236 time=356.661 ms
64 bytes from 72.14.253.103: icmp_seq=3 ttl=236 time=334.123 ms
64 bytes from 72.14.253.103: icmp_seq=4 ttl=236 time=348.122 ms

--- 72.14.253.103 ping statistics ---
5 packets transmitted, 5 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max = 334.123/348.338/360.649 ms

Vad innebär det att inte fått namnserveradress tilldelat och är det nåt jag kan göra åt det?
Stort tack för all hjälp hittills.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-07 17:04
Ursprungligen av Nils-Erik Lund:

Jaha, svaret blev så här:

Nils-Erik-Lunds-dator:~ nilseriklund$ ping -c 5 72.14.253.103
PING 72.14.253.103 (72.14.253.103): 56 data bytes
64 bytes from 72.14.253.103: icmp_seq=0 ttl=236 time=360.649 ms
64 bytes from 72.14.253.103: icmp_seq=1 ttl=236 time=342.139 ms
64 bytes from 72.14.253.103: icmp_seq=2 ttl=236 time=356.661 ms
64 bytes from 72.14.253.103: icmp_seq=3 ttl=236 time=334.123 ms
64 bytes from 72.14.253.103: icmp_seq=4 ttl=236 time=348.122 ms

--- 72.14.253.103 ping statistics ---
5 packets transmitted, 5 packets received, 0% packet loss
round-trip min/avg/max = 334.123/348.338/360.649 ms

Vad innebär det att inte fått namnserveradress tilldelat och är det nåt jag kan göra åt det?

Hur ringer du till en du bara känner vid namn men utan telefonkatalog? Det är precis samma sak som att inte ha/få svar från en DNS. Vi ser ju i ett tidigare inlägg att DNS-inställningarna i din dator pekar ut din router som telefonkatalog.

Men nu är det så finurligt ordnat (a ja vette f-n hur det går till, men det måste vara något elektroniskt, Gula Hund på Göta Lejon) att om routern inte vet så frågar den i sin tur enligt sina DNS-inställningar. Är dom fel får du inget svar. Men det kommer att dröja en stund, för alla sådana förfrågningar har en timeout.

Så se till att du har dom korrekta inställningarna som gäller för din förening/operatör. Typiskt är här att man får dom via samma DHCP-svar som tilldelar dig en IP-adress (och nätmask, default gateway etc).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-07 22:05
Ursprungligen av frazze:

Hur ringer du till en du bara känner vid namn men utan telefonkatalog? Det är precis samma sak som att inte ha/få svar från en DNS. Vi ser ju i ett tidigare inlägg att DNS-inställningarna i din dator pekar ut din router som telefonkatalog.

Men nu är det så finurligt ordnat (a ja vette f-n hur det går till, men det måste vara något elektroniskt, Gula Hund på Göta Lejon) att om routern inte vet så frågar den i sin tur enligt sina DNS-inställningar. Är dom fel får du inget svar. Men det kommer att dröja en stund, för alla sådana förfrågningar har en timeout.

Så se till att du har dom korrekta inställningarna som gäller för din förening/operatör. Typiskt är här att man får dom via samma DHCP-svar som tilldelar dig en IP-adress (och nätmask, default gateway etc).

Magin kallas ibland för "rekursivt uppslag" det går även att ändra direkt på datorn om men följer guiden på https://www.opendns.com/start?device=apple-osx-tiger exempelvis det finns inget som säger att man måste använda sin bredbandsrouter som DNS eller använda de servrarna som man får av sin ISP tilldelat (dessa är vanligtvis dränkta i frågor från virus infekterade windows maskiner )

Det löste sig. Nu går det med en faslig fart igen. Tänk att förut var man van med modemfart.

Jag köpte en ny kabel och provade och då kom jag in på nätverket. Ja jag vet, man ska ju prova det enkla först :">

Det konstiga (för mig, i alla fall) är att när jag sen provade den gamla kabeln igen, så funkade det då också! Får väl se hur länge det går, men nu kan jag lämna tillbaka den nyinköpta och surfa vidare.

Det som lurade mig var ju att det funkade med den gamla kabeln, när vicevärden provade med sin bärbara pc. Hade det inte gjort det så hade jag sparat in på ett par veckors funderande och knåpande. Men då hade jag ju å andra sidan inte lärt mig allt detta som ni har lärt mig. Det är nåt positivt med allting. Tack ska ni ha för all hjälp jag fått.

  • Medlem
  • Sjöbo
  • 2008-01-01 13:36

Vad bra att det löste sig! Men inte kan det ha med kabeln att göra??? Är den glapp, då bodre du behålla den nya kabeln? Vad gjorde du mer som kan ha påverkat det hela?

Nja, egentligen så blev det inget bättre. Jag köpte en ny sladd på Clas Ohlson, för att bara prova och sen lämna tillbaka den. Nackdelen var att den sladd som jag kunde öppna förpackningen på och sen tillsluta igen var bara 1 meter. Så jag fick palla upp datorn på en kartong, på en stol, på en byrå innanför ytterdörren. Då hittade datorn alla inställningar automatiskt. "Ha, fixat, har hittat felet" (trodde jag). Sen lämnade jag tillbaka den korta sladden och köpte en ny i rätt längd (15 meter) och trodde att jag åtgärdat felet, men då funkade det ändå inte. Datorn hittar fortfarande inte inställningarna, kan det vara för lång kabel? Men det har ju funkat förut. Konstigt.
Nu var jag ändå så smart (för en gångs skull) att jag skrev upp alla inställningarna som hittades med den korta kabeln, så nu har jag ställt in manuellt, orkar inte jobba med nån felsökning på ett tag nu. Funkar och är nöjd med det, fast det skulle väl ändå vara intressant att ta reda på vad felet är, varför automatiken inte fungerar, nån gång.

1
Bevaka tråden