Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari dödar Opera?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-28 15:04

Så länge Safari blir bra så...

Läs mer här

  • Oregistrerad
  • 2003-01-28 15:05

Låter mycket troligt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-28 15:17

Varken Opera eller iCab prioriterar Mac OS speciellt mycket som det är. Så länge Omniweb och Chimera finns kvar så spelar det ingen som helst roll för mig.

Att icab och Opera har ful gränssnitt spelar faktiskt in en hel del

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:
[QB] Varken Opera eller iCab prioriterar Mac OS speciellt [QB]

Vad menar du? iCab görs ju bara för Mac?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-28 15:31
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Substitute:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:
[QB] Varken Opera eller iCab prioriterar Mac OS speciellt [QB]

Vad menar du? iCab görs ju bara för Mac?

Jo, jag vet. Kanske lite fel skrivet av mig. Jag menar att utveckligen av iCab inte direkt rusar på.

Ärligt talat så har Opera Software inte gjort särskilt mycket för Mac plattformen. Deras läsare kommer jämt sist till Mac och i kass betaversion. Windows och Linux versionerna är mycket bättre.

Samtidigt är det pinsamt att sluta utveckling bara för att Apple har egen webläsare. Framför allt med tanke på att Microsoft har egen webläsare som 90 % använder. Borde de inte sluta utveckla för windows med då?

Ciryon

  • Medlem
  • 2003-01-28 15:35

fega Norrmän, istället för att spotta i nävarna och ta upp kampen som vi svenskar hade gjort, så lägger dom sig ner och dör...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-28 15:44

Som Ciryon sa: Opera är kanon på Windows och Linux men yxig och bökig på Mac. Den är inte Mac-mässig. Apple gjorde helt rätt som valde Konqueror/KHTML som grund för Safari.

[ 28. Januari 2003, 15:45: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Är det bara jag som tycker att Safari är skit än så länge,
blir ju buggar och konstigheter titt som tätt. Explorer må vara segt men allt fungerar ju iaf, hade Microsoft släppt Safari hade vi alla skrattat åt dem även om det stått Beta efter den.

ja, ja Safari blir nog bra till slut men jag väntar med hyllningarna

Är det bara jag som tycker att Safari är skit än så länge,
blir ju buggar och konstigheter titt som tätt. Explorer må vara segt men allt fungerar ju iaf, hade Microsoft släppt Safari hade vi alla skrattat åt dem även om det stått Beta efter den.

ja, ja Safari blir nog bra till slut men jag väntar med hyllningarna

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ben Rangel:
Är det bara jag som tycker att Safari är skit än så länge,
blir ju buggar och konstigheter titt som tätt. Explorer må vara segt men allt fungerar ju iaf, hade Microsoft släppt Safari hade vi alla skrattat åt dem även om det stått Beta efter den.

ja, ja Safari blir nog bra till slut men jag väntar med hyllningarna

Det jag testat av Safari tycker jag inte alls var så illa, det var inte speciellt buggigt. IE är ju inte buggfritt direkt heller (tänker på alla de där svarta fälten och när all text bara ramlar bort så man måste markera allt för att se nåt). Men den stora skillnaden är förstås hastigheten. Jag tror man kan offra lite buggighet för den stora hastighetsskillnaden mellan Safari och IE.

Men själv så har jag inte sett någon större anledning att byta från Chimera som jag använder 95 procent av min tid. Chimera är nästan lika snabbt som Safari och väldigt stabilt. Och "tabbad surfning" är lika svårt som scrollhjul att vara utan när man väl börjat använda det.

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-01-28 21:59

Jag hoppas bara någon kommer på att det finns en "lucka" för webläsare till gamla classic(OS7.5-9).

Bästa webläsaren där är fortfarande gamla Netscape Navigator (4.07 var väl sista version av den "slimmade" webläsaren). Kan ingen tipsa Chimerateamet

Jo, jag vet. Kanske lite fel skrivet av mig. Jag menar att utveckligen av iCab inte direkt rusar på.

Jag tycker det är rätt imponerade att det är bara 1.5 personer som jobbar med iCab och säkert inte på heltid heller!! Men tydligen har de jobbat med sådant som inte synns förrän i nästa stora release.

Jo, iCab är min läsare och som funkar bäst för mina behov. Chimera, Mozilla tycker jag är rätt risiga saker ... men det fina är ju att vi har flera olika så alla smaker kan få sin läsare.

  • Medlem
  • 2003-01-28 22:34

(Kopia av min kommentar till MacNytt´s artikel om samma ämne...)

Hmm. Först skall jag säga att jag tycker att Opera för Windows är riktigt trevlig, om ej min favorit för närvarande (den titeln hålls numera av Gecko-baserade Phoenix). Men MacOS-versionen har, liksom BeOS-versionen en gång i tiden, hela tiden legat flera steg efter och dragits med diverse buggar, även om den senaste betan (QED!) visade på vissa framsteg. Hur tror Mr. Tetchzner att man skall kunna konkurrera med ens IE/Mac då? Det funkar helt enkelt inte att satsa halvhjärtat på en webbrowser idag (notera att detta främst är en management-fråga, utvecklarna är säkert mycket skickliga men för få). Sedan läser man artikeln på news.com, och den är nästintill skrattretande:

Citat:

citera:"Specifically, Tetzchner said that he had asked Apple whether it would be willing to license Opera either to replace KHTML, or to supplement the current Safari version, which Apple said is a stripped-down affair with a minimalist interface and limited feature set.

"We have contacted Apple and asked them if they want a third-party browser, and we´ll see what the answer is," Tetzchner said. "They could say we want to use Opera as the core engine. If they want KHTML as a simple little browser, and also something more advanced, we would be happy to provide it. Obviously, if we don´t get any positive signs from Apple, then we have to think about it.""

VARFÖR skulle Apple vilja byta ut KHTML mot Opera-motorn?! De har fått mycket positiv feedback från open source -världen, användarna är mycket nöjda, den är mycket snabb och har en liten kodbas vilket förenklar framtida utveckling. Och den är gratis såklart! Dessutom finns det ett suveränt alternativ i Chimera, och som nämnts ovan har inte Opera visat framfötterna på Mac´en precis. Nej, detta uttalande från Mr. Tetzchner är snarare ett försök till "graceful withdrawal" - det blir ju lite som att "låt oss erbjuda Apple något som dom helt klart inte behöver, och när dom tackar nej så kan vi skylla ifrån oss"!

När man sedan väger in det faktum att KHTML faktiskt är en mycket bra rendering-engine idag (notera det fåniga "KHTML as a simple little browser" i citatet ovan!), som säkert kommer att ta flera kliv framåt med Apple´s stöd och än större entusiasm från KDE-lägret (som tampats mot Gecko ett bra tag och nu fått ett verkligt erkännande) de kommande månaderna, så blir uttalandet än mer underligt. I mitt tycke skadar det bara Opera, som på detta sätt än mer förstärker bilden av ett företag som försöker sitta på allt för många stolar samtidigt.

Nej du Tetzchner, hade Opera 6/7 kommit ut (någorlunda) samtidigt för MacOS X som för Windows så hade det väl kunnat vara en annan fråga. Men faktum är att Mac´en har levt med en undermålig browser i form av IE/Mac ett bra tag utan att ni har tagit chansen. När sedan Apple, på grund av det faktum att ett OS utan en bra browser är dömt till döden i dagens Internet-beroende värld, väljer att göra något åt saken så börjar ni att gnälla. Om Omni Group (OmniWeb) hade uttryckt oro hade jag förstått det, för de har supportat MacOS X från början. Men att starta pajkastning utan att ha levererat något färdigt, det är rätt lamt. Summa summarum: "Stop whining and get to it, or get out!"

----------

...Opera 7 för Windows släpptes för övrigt idag...
http://www.opera.com/products/desktop/index.dml?platform=windows
http://www.opera.com/pressreleases/en/2003/01/28/

...men Opera *6* för MacOS 8.6-10.2 pryder förstasidan...
http://www.opera.com/

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: iBjorn:
Jag hoppas bara någon kommer på att det finns en "lucka" för webläsare till gamla classic(OS7.5-9).

Bästa webläsaren där är fortfarande gamla Netscape Navigator (4.07 var väl sista version av den "slimmade" webläsaren). Kan ingen tipsa Chimerateamet

Uhhh.. Det var nog den mest avskyvärda läsaren
Om man ändrade storlek på fönstret så laddas hela sidan om. Så om man skrev i formulär så försvann allt

Eller dess otroligt värdelösa CSS stöd

  • Medlem
  • Gällivare
  • 2003-01-28 22:57
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Christopher Anderton:
Uhhh.. Det var nog den mest avskyvärda läsaren
Om man ändrade storlek på fönstret så laddas hela sidan om. Så om man skrev i formulär så försvann allt

Eller dess otroligt värdelösa CSS stöd

*iBjorn duckar...*

Har väl i ärlighetens namn inte kört just den på väldigt länge, däremot kör jag 4.79 nästan dagligen. Fast det säger väl mer om konkurensen och behovet av en bättre bläddrare...

Har provat Operan på 8.6, det vita utseendet och tabbarna är ganska trevligt, mindre trevligt var väl kompabiliteten och uptimen...

[ 28. Januari 2003, 22:58: Meddelandet ändrat av: iBjorn ]

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-28 23:28
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Substitute:
Jo, jag vet. Kanske lite fel skrivet av mig. Jag menar att utveckligen av iCab inte direkt rusar på.

Jag tycker det är rätt imponerade att det är bara 1.5 personer som jobbar med iCab och säkert inte på heltid heller!! Men tydligen har de jobbat med sådant som inte synns förrän i nästa stora release.

Jo, iCab är min läsare och som funkar bäst för mina behov. Chimera, Mozilla tycker jag är rätt risiga saker ... men det fina är ju att vi har flera olika så alla smaker kan få sin läsare.

Visst men jag tror vi pratar om två olika saker. Jag skulle inte bry mig om det var så att Opera utvecklades av 0.1 person med ena ögat stängt.
Programmet är likförbannat fult och inte tillräkligt snabbt för mig.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-29 00:17
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ben Rangel:
Är det bara jag som tycker att Safari är skit än så länge,
blir ju buggar och konstigheter titt som tätt. Explorer må vara segt men allt fungerar ju iaf, hade Microsoft släppt Safari hade vi alla skrattat åt dem även om det stått Beta efter den.

ja, ja Safari blir nog bra till slut men jag väntar med hyllningarna

För det första så borde man vänta med sågande kritik så länge det är en beta och dessutom tidig också, så jag tor att man borde ge den lite mera tid innan man komer med ord som "skit" och dyl.
För det andra så tycker jag att den är mera stabillt än de skarpa versionerna av Netscape och IE.

Skit må vara ett starkt ord men vi snackar inte små buggar här, sidorna fungerar inte, inget kommer upp bara blanka sidor m.m. Detta har hänt allför många gånger för att jag skall välja Safari som browser.

IE har ju grym kompatibilitet eller hur man skall uttrycka det, alla sidor fungerar men en stor nackdel är segheten. Chimera är nog den bästa browsern för mac just nu.

Skit må vara ett starkt ord men vi snackar inte små buggar här, sidorna fungerar inte, inget kommer upp bara blanka sidor m.m. Detta har hänt allför många gånger för att jag skall välja Safari som browser.

IE har ju grym kompatibilitet eller hur man skall uttrycka det, alla sidor fungerar men en stor nackdel är segheten. Chimera är nog den bästa browsern för mac just nu.

Skit må vara ett starkt ord men vi snackar inte små buggar här, sidorna fungerar inte, inget kommer upp bara blanka sidor m.m. Detta har hänt allför många gånger för att jag skall välja Safari som browser.

IE har ju grym kompatibilitet eller hur man skall uttrycka det, alla sidor fungerar men en stor nackdel är segheten. Chimera är nog den bästa browsern för mac just nu.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-29 00:49
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ben Rangel:
Skit må vara ett starkt ord men vi snackar inte små buggar här, sidorna fungerar inte, inget kommer upp bara blanka sidor m.m. Detta har hänt allför många gånger för att jag skall välja Safari som browser.

IE har ju grym kompatibilitet eller hur man skall uttrycka det, alla sidor fungerar men en stor nackdel är segheten. Chimera är nog den bästa browsern för mac just nu.

Jo, jo, ingen skada skett. Du får ju använda Chimera som den är så länge du tycker ett annat program är bättre.
Att det slutas utveckla program här och där (Adobe klipper ju banden till OS 9) betyder inte att de dör. De kommer att fungera tills den dator de körs på dör, inget annat.
Men allt annat kallas progress - på gott och ont.

Herr Ben Rangel... vilken browser ska man inte använda för att få 2-3 kopior av varje inlägg?

Kör själv betaversionen av Safari både på jobbet och hemma och antalet strulsajter ligger på ungefär samma siffra som Explorer för OS X. Men då är Explorer i version 5.2... inte 0.8

Opera kan göra va fan de vill som jag ser det. Om de lagt allt sitt krut på utveckling för Mac hade ju aldrig Apple behövt släppa en egen browser. Apple fyllde det tomrum som ingen annan tydligen ville fylla.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-29 01:24

Hur man än vänder och vrider på det så har eller haft MacOS en riktigt bra browser. Hade vi det så skulle Apple precis som Herr Täpp säger inte känt sig tvungen att göra en.

Jag är definitivt för att Apple gör basprogram. Ett av de argument emot Mac OS jag har hört mest av är just browsern.

Kanske låter löjligt men alla de som kommer ifrån Windows och flyttar till MacOS klagade på hur segt det var att surfa.

Med Safari kommer detta problem att vara ur vägen. Ännu ett stort skäl att inte välja MacOS är borta. Tack för det Apple.

Internet Explorer Rular !!!

not

Nej det är förbövelen rätt att apple gör en egen browser, IE är på tok för seg men jag måste väl haft otur o surfat på Safarifientliga sidor för IE har funkat så mycket bättre för mig. Men Safari är ju tok skönt så länge den väl visar sidorna, vilket jag inte kan ta förgivet...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-29 01:54

Hur skall Apple göra i framtiden med ett gammalt "avtal" med MS om buntningen av IE med MAC OS i gengäld för vidare utveckling av Office för Mac?
Nu när det ser ut som att Safari snart spöar ALLA browser som finns.
De kanske portar den i gengäld till Windos.
Tanken svindlar.

[ 29. Januari 2003, 01:55: Meddelandet ändrat av: malen ]

Jag är lite allmänt skraj för Pyttemjuk(microsoft,inte den fd datorbutiken i Oxelösund) o deras makt, dom kan ju göra som de vill. De har ju faktiskt lyckats etablera en TV-spelkonsoll som om det vore ingenting med hjälp av sitt kassavalv. Vore himla gött om dom kunde få pisk på Office sidan, då skulle vi nog få se på panikåtgärder från MS sida, hehe!

Jag satt o tänkte på samma ska som du malen, vad tycker MS om konkurransen på browsersidan, apple kanske får bifoga de nya macarna med två browser eller kanske dom kan deala till sig att slippa Explorer mot att istället ha Bills ansikte som ny MacOS X logga

Jag skulle inte bry mig om det var så att Opera utvecklades av 0.1 person med ena ögat stängt.
Programmet är likförbannat fult och inte tillräkligt snabbt för mig.

När det gäller Opera kan jag hålla med, iCab tycker jag är helt OK, Mozilla, Chimera tål jag inte. Safari är OK fast saknar en massa funktionalitet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-29 08:52

Opera är den enda webbläsare jag använder på Windows, däremot suger Mac-versionen hårt. Om Opera dör byter jag till Mozilla. På Macen använder jag IE. Det funkar lite bättre om man stänger av skriptning (fimpar popuper och annat dumt).

1
Bevaka tråden