Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppgradera gammal NIB-fil

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag försöker öppna en något äldre NIB-fil med Interface Builder 3.0. Den är från -93 och Interface Builder tycker inte om den utan vill att jag ska uppgradera den till åtminstone Interface Builder 2.0. Det kan tyckas enkelt, men varken jag, Google eller Interface Builders egen manual lyckas lista ut hur.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-11-28 10:28

Nu kanske jag är ute och cyklar här, men är inte .NIB ett OS X/Cocoa-fenomen? Fanns filformatet redan '93?

Ja, men då får man komma ihåg att Mac OS X och Cocoa delvis kommer från företaget NeXT som Jobs startade efter att han fick lämna Apple. Cocoa, Project Builder och Interface Builder har funnits sedan de första versionerna av NeXTStep vid slutet av 80-talet.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2007-11-28 21:13

Det har du förstås rätt i. Det är alltså ett gammal NEXT-gränssnitt du ska damma av?

Precis så är det.

Du kanske ska installera Xcode 2.5 parallelt med 3.0? Då får du den äldre Interface Builder som kanske har större chans att öppna nibben.

Jag har provat på såväl Tiger och Puma och dess versioner av DeveloperTools, men utan resultat. Interface Builder meddelar bara att det inte går att öppna filen.

Hmm. Testat med ibtool/nibtool? Det är ett commandlineverktyg som kan analysera nibbar. Kanske går att konvertera med det?

1
Bevaka tråden