Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trimma eMac - någon idé?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det är inte många som skriver om eMac. Begripligt. Den finns inte ens i sortimentet längre och blev väl aldrig någon succé i Sverige. Men jag har en och använder den alltjämt som mitt dagliga arbetsredskap. Var på vippen att köpa en MacBook häromdagen men bestämmde mig för att undersöka om det går att göra något åt den hopplösa tid jag tycker det tar för eMacen att göra det mesta. Hur mycket minne kan jag som mest få in i den och kommer det göra någon skillnad? Nu har jag 600 MB ungefär och kör OSX 10.4.5, InDesign CS, Photoshop osv. Det är hopplöst långsamt att avsluta program, köra iPhoto (som det ligger femtusen bilder i) och till och med Mail är segt som sirap. Vad kan/bör jag göra om jag trots allt vill behålla den ett tag till men inte längre står ut med att sitta och rulla tummarna under tiden som datorn funderar?

Skulle ett par sådana här (den längst ner) få plats och göra min trotjänare snabb som en gasell?

http://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/ddr-333-pc2700-184-pin/

Senast redigerat 2007-12-05 00:07

Mer minne och större snabbare (enklast en extern firewire) hårddisk kommer göra märkbar skillnad, du skriver inte vilken hastighet din eMac har men är den över 867Mhz så rekommenderar jag att du uppgraderar till OSX 10.5 Leopard.
http://www.everymac.com/systems/apple/emac/index-emac.html kan du se vilka minnen de olika emacarna kräver.

Tack båda för jättebra svar!

Ursprungligen av Simon Templar:

...du skriver inte vilken hastighet din eMac har...

Maskinens namn: eMac
Datormodell: PowerMac4,4
Typ av CPU: PowerPC G4 (3.3)
CPU-antal: 1
CPU-hastighet: 1 GHz
L2-cache (per CPU): 256 K
Minne: 640 MB
Busshastighet: 133 MHz
Boot ROM-version: 4.6.4f1
Serienummer: VM33312YP9L

Blir inte min dator ännu segare med 10.5 Leopard? Jag tänker att desto senare OS, desto större krav på minne.

Ursprungligen av Nyteknik:

Blir inte min dator ännu segare med 10.5 Leopard? Jag tänker att desto senare OS, desto större krav på minne.

Det är klart att alltför gamla macar har problem med Leopard, men min erfarenhet är att min iMac G5 1.6 blivit snabbare för varje nytt OS (Panther-Tiger-Leopard). Men det kräver RAM, så du bör helst maxa det, om det nu inte är för dyrt (vilket det är för mig). Jag har stoppat i 1 GB extra, vilket gjorde datorn som ny, men det kostade ja, om inte hela skjortan så lejonparten av nämnda klädesplagg.

Så mitt enkla råd, mer RAM och uppdatera till Leopard.

Ursprungligen av Mattias H:

...om det nu inte är för dyrt (vilket det är för mig). Jag har stoppat i 1 GB extra, vilket gjorde datorn som ny, men det kostade ja, om inte hela skjortan så lejonparten av nämnda klädesplagg.

Verkar tyvärr som min eMac med 1 GHz G4 bara klarar 512 MB-minnen. Nuvarande 640 MB skulle alltså bara kunna uppgraderas till 1 GB.

Frågan är om skillnaden kommer bli märkbar...

www.lowendmac.com är också en given hemsida för alla med lite äldre maskiner.

Rekommenderar att stoppa i så mycket minne det går om det inte blir ohemult dyrt. Därefter kan du som sagts ovan ta en titt på hårddisken - en del eMacar skeppades med små och makligt snurrande 5400 rpm-diskar. Släng in en ny med 7200 rpm och minst 8 MB cache så ska det nog också ge lite bättre fart (Photoshop älskar förutom mycket minne även snabba diskar för scratchfilerna).

Vad gäller iPhoto - lägg ner det på din maskin... Visserligen har jag inte testat iLife '08, men tidigare versioner av iPhoto har för mig varit olidligt segt på betydligt snabbare macar än din.

Mer minne och större HD: http://www.lowendmac.com/evan/05/0201.html

Fler uppgraderingar: http://www.lbodnar.dsl.pipex.com/eMac/eMac-upgrade.html

Leopard på eMac: http://www.lowendmac.com/musings/mm07/1024.html, http://www.lowendmac.com/osx/leopard/unsupported.html etc

Ursprungligen av johan_tanying:

www.lowendmac.com är också en given hemsida för alla med lite äldre maskiner.

Verkar användbar. Där står att det inte är helt lätt att byta hårddisk på eMac och att det är bra att ha "Apple Take Apart guide" till hjälp. Men var hittar man denna? Får inga vettiga träffar om jag Googlar.

Där står även:

"The current eMac supports 1 GB modules; earlier eMacs only support 512 MB and smaller modules."

Jag behöver förstås 2 x 1 GB. Men hur vet jag om min eMac är en "earlier" eller "current"?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-12-05 15:50

Skaffa en lös hårdisk och rensa datorn. Min eMac var vinthundssnabb så länge det fanns ungefär 10-15 GB ledigt på hårddisken. När jag plötslig var nere på 3 GB segade det mesta ihop. Bara Photoshop drar hur mycket virtuellt minne som helst. Där brukar man kunna välja vilken hårddisk den ska ta virtuellt minne från. På min förra Mac lät jag den ta VM från den lösa disken och då blev det sprutt!

Ursprungligen av nabben:

Skaffa en lös hårdisk och rensa datorn. Min eMac var vinthundssnabb så länge det fanns ungefär 10-15 GB ledigt på hårddisken. När jag plötslig var nere på 3 GB segade det mesta ihop. Bara Photoshop drar hur mycket virtuellt minne som helst. Där brukar man kunna välja vilken hårddisk den ska ta virtuellt minne från. På min förra Mac lät jag den ta VM från den lösa disken och då blev det sprutt!

Ok...intressant. Själv har jag för närvarande 650 MB ledigt på hårddisken :">

Men om jag ska "rensa datorn" måste jag ju lägga allt som rensas på den externa som då inte kommer kunna vara så frikostig med virtuellt minne. Fast det är klart: det är inte dyrt att köpa utrymme bortåt 200 GB och det tar ett tag att fylla.

Hmmmm. Vad ska jag göra? Har blivit erbjuden en PowerBook G4 1 GHz till ett bra pris med plats för 2 x 1 GB internminne (eller är det bara 2 x 512 MB...?). Frågan är om den kommer ge mig väsentligt bättre prestanda än om jag behåller min eMac, gör som du rekommenderar och ser till att den får maximala 1 GB internminne.

Svårt läge...

Senast redigerat 2007-12-05 16:24
Ursprungligen av Nyteknik:

Hmmmm. Vad ska jag göra? Har blivit erbjuden en PowerBook G4 1 GHz till ett bra pris med plats för 2 x 1 GB internminne (eller är det bara 2 x 512 MB...?). Frågan är om den kommer ge mig väsentligt bättre prestanda än om jag behåller min eMac, gör som du rekommenderar och ser till att den får maximala 1 GB internminne.

Det beror på vilken PB G4 det är. Är det Titanium-modellen så får du max 1 GB RAM. Är det Aluminium-varianten kan du ha mer.

Köpt före eller efter 13/4 2004 tycks vara huvudfrågan. Kan du få reda på det? Kolla på www.crucial.com/uk så ser du att de skriver

Citat:

If your eMac was not purchased directly from Apple you need to look for the date of manufacture for your system or contact our support team for assistance.

Men enligt Crucial så är det alltså _minnestypen_ (DDR2700 vs PC133) som diffar, inte maxminnet som i båda fallen sägs vara 1024 MB.

Kanske bäst att öppna burken för att se vad de skriver på själva minnesmodulen.

Ursprungligen av johan_tanying:

Köpt före eller efter 13/4 2004 tycks vara huvudfrågan. Kan du få reda på det? Kolla på www.crucial.com/uk så ser du att de skriver

Men enligt Crucial så är det alltså _minnestypen_ (DDR2700 vs PC133) som diffar, inte maxminnet som i båda fallen sägs vara 1024 MB.

Kanske bäst att öppna burken för att se vad de skriver på själva minnesmodulen.

Det är en...

"eMac 2003 800 MHz/1 GHz): 800 MHz/1 GHz, 128/256 MB PC133 RAM (1 GB max), Radeon 7500 graphics, USB 1.1, supports AirPort Extreme."

...jag har.

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-12-05 16:35

650 mb är alldeles för lite. Kolla aktivitetskontroll så ser du exakt hur mycket virtuellt minne som behövs. -Det är chockerande läsning! Egentligen skulle man ha en burk för Photoshop och InDesign och en för allt annat. I nätverk med en hårddisk, såg föresten att 350 GB kostade 1300 spänn hos Apple. Jag tror mer minne är bortkastade pengar. Det går inte ett dugg fortare om det inte finns plats på hårddisken

Ursprungligen av nabben:

650 mb är alldeles för lite. Kolla aktivitetskontroll så ser du exakt hur mycket virtuellt minne som behövs. -Det är chockerande läsning! Egentligen skulle man ha en burk för Photoshop och InDesign och en för allt annat. I nätverk med en hårddisk, såg föresten att 350 GB kostade 1300 spänn hos Apple. Jag tror mer minne är bortkastade pengar. Det går inte ett dugg fortare om det inte finns plats på hårddisken

Aktivitetskontroll har jag faktiskt aldrig använt. :">

Intressant (se bilagorna) och kanske lite upplyftande ändå. Jag tänker att en intern hårddisk med i alla fall 30 GB ledigt utrymme och allt annat på en extern tillsammans med 1 GB istället för nuvarande 640 MB skulle kanske göra en del skillnad?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-12-05 17:00

Det blir speed det

Kolla här och jag har bara Firefox, Mail och texredigerare igång
http://www.99.se/images/editor/menupop.gif

Vid en snabb överslagsberäkning blir bara det 1,5GB virtuellt minne som sen ska plussas till din program och systemmapp. Konstigt att inte din dator spruckit:cool:

650 meg ledigt på hårddisken? Vojne, vojne...

Ursprungligen av nabben:

Kolla här och jag har bara Firefox, Mail och texredigerare igång
http://www.99.se/images/editor/menupop.gif[ATTACH]14482[/ATTACH]
Vid en snabb överslagsberäkning blir bara det 1,5GB virtuellt minne som sen ska plussas till din program och systemmapp. Konstigt att inte din dator spruckit:cool:

Du får förklara lite bättre för en illiterat typ som jag. :">

Ursprungligen av johan_tanying:

650 meg ledigt på hårddisken? Vojne, vojne...

Nu 2,2 GB efter en del rensning. Vet faktiskt inte hur jag ska bli av med mer...

Ser att iPhoto Library upptar 8 GB. Kanske idé att kopiera till DVD-skivor och tömma den mappen?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-12-06 07:48
Ursprungligen av Nyteknik:

Du får förklara lite bättre för en illiterat typ som jag. :">

Nu 2,2 GB efter en del rensning. Vet faktiskt inte hur jag ska bli av med mer...

Ser att iPhoto Library upptar 8 GB. Kanske idé att kopiera till DVD-skivor och tömma den mappen?

Photoshop tex använder vanligt minne och virtuellt minne och massor av båda sorterna. Virtuellt minne är tomt utrymme på hårddisken. Kör du tex "lager" i Photoshop blir varje lager minst lika stort som orginalbilden och lagras i det virtuella minnet medan det "äkta" minnet kör processen. Så ju mer du håller på med bilden utan att spara dess segare blir Photoshop kör du sen igång InDesign också och grejar där samtidigt blir det som att äta två julbord efter varandra. Djävligt trögt på slutet. När du kollar Aktivitetskontroll så ger det mer om du öppnar det stora fönstret.

  • Medlem
  • 2007-12-05 18:49

eMacen har en stor fördel som andra stationära G4:or inte har , nämligen att den inte har en 128GB-begränsning för HD:n. Skaffa en rejäl ny HD och sätt in den själv så kommer du att få en bättre dator mycket billigt. Lite halvkrångligt att mecka i en eMac har jag för mig, men inte värre än att det går om man är noggrann. Leta upp en guide först, det finns väl säkert länkat på Lowendmac?

Sen borde du nog ha mer RAM som redan sagts, iaf om du har flera program igång samtidigt eller kör Photoshop som du ju säger att du gör.

Ifall du har Garageband på datorn, men inte använder de förinspelade ljuden så kan du spara en del på att slänga dem, samt språkstöd för språk du inte behöver.

Nu har jag fixat 10 GB ledigt utrymme på hårddisken. Men såhär ser det ut på Aktivitetskonttoll när jag kör igång iPhoto. Inte sällan blir programmet omöjligt att använda och under Tvångsavsluta står "iPhoto svarar inte".

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-12-06 07:36

Du ska försöka med att köra Onyx eller Cocktail. Nu har du härjat bra med datorn och dina "prebindings" stämmer inte. Har du datorn på dygnet runt kan en omstart hjälpa.
Som sista utväg kan du slänga ".plist" till Iphoto men då måste du veta var du "fysiskt" har dina bilder innan för Iphoto kan bli tomt och du får leta upp bilderna manuellt.

Ursprungligen av nabben:

Du ska försöka med att köra Onyx eller Cocktail. Nu har du härjat bra med datorn och dina "prebindings" stämmer inte. Har du datorn på dygnet runt kan en omstart hjälpa.
Som sista utväg kan du slänga ".plist" till Iphoto men då måste du veta var du "fysiskt" har dina bilder innan för Iphoto kan bli tomt och du får leta upp bilderna manuellt.

Ok! Håller på att ladda ner Onyx från Versiontracker just nu. Hoppas det hjälper. Trots att jag nu har gjort 11 GB tillgängligt på hårddisken får jag upp "regnbågsnurran" några sekunder till och med när jag vill öppna ett vanligt fönster i Finder! Såg att mappen Caches i Bibliotek innehåller 473 MB. Kan det vara ett problem? Tömma den?

  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-12-06 10:46

Det var en hel del i cachen, Onyx tömmer den. Det brukar vara bra. Det är alltid en extra säkerhet att kopiera. adressboken, keychain och den sortens uppgifter till en CD eller USB-minne innan men det bör man ju alltid ha gjort. -Sen om man gör det är en annan sak. I cachen finns både sånt som hjälper en att tex ladda in en internetsida fortare men också sånt som segar ner.

Såg just i Dustins katalog att man kan köpa en 500 GB / 7200 RPM hårddisk för 920 kr + moms. Någon som kan ta gift på att en sådan tillsammans med 1 GB RAM istället för nuvarande 640 MB kommer att ge en väsentligt snabbare eMac?

  • Medlem
  • 2007-12-07 10:25
Ursprungligen av Nyteknik:

Såg just i Dustins katalog att man kan köpa en 500 GB / 7200 RPM hårddisk för 920 kr + moms. Någon som kan ta gift på att en sådan tillsammans med 1 GB RAM istället för nuvarande 640 MB kommer att ge en väsentligt snabbare eMac?

Ja, givetvis är vi många som är beredda att ta livet av oss om du inte får en snabbare Mac!

Nej, allvarligt så kommer kanske inte du att uppleva Macen som "väsentligt" snabbare, det kan vi inte veta nu. Med en ny stor, snabb disk och med mer minne och ett fräscht nyinstallerat system utan en massa cache som tynger ner så kommer din dator att funka snabbare och bättre än det du upplevt den sista tiden.

Däremot hade jag kollat upp hur man gör när man installerar en disk i eMac först innan jag köpt en, det kanske är så pass besvärligt så att du tvekar att ge dig in på det? Sedan hade nog inte jag lagt alltför mycket pengar på en gammal dator - jag hade köpt en 250/300 GB Seagate Barracuda-HD nånstans ifrån (Dustin Home har tyvärr slut på sina 250GB, annars tar de 595:- inkl moms för en sån - mer lagom!).

Just för Photoshop så köper du så mycket minne som din ekonomi och dator klarar av, ju mer dess bättre tycker PS. Ofta sägs det nu för tiden av folk som kan att minst 1 GB minne bör man ha i sin dator för normalanvändning, alltså inte alls med tanke på PS-användning specifikt.

Iphoto är ett segt och jobbigt program. Behöver du använda det eller kan du tänka dig att prova alternativ? Här: http://www.pure-mac.com/graphics.html hittar du en massa olika alternativ beroende på vad du använder iphoto till

Jag måste bara instämma i att mer minne är det du vill ha. Jag har en långsammare dator än du (Pismo) som snurrar Tiger utan problem, det är sällan några väntetider så länge jag inte försöker koda video på den. 1 Gb minne (max), funkar bra.

Leopard kan dock kräva mer, men går det in 2 Gb i din så borde du kolla om det är värt pengarna.

Vad gäller hårddisk ska du alltid se till att du har rejält med plats över. Ett par gig, helst sådär 10 tycker jag.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2007-12-11 16:14

Kanske är den nya MacMini´n något att fokusera på istället för att lägga mer pengar på en så pass gammal maskin.

Senast redigerat 2007-12-11 16:38
  • Medlem
  • Vänersborg
  • 2007-12-11 17:21

Håller med föregående talare. Extra minne är extra dyrt till eMacen. Dessutom finns det begränsningar i utrymmet. Byta hårddisk själv vet jag inte om det ens går utan specialverktyg. Jag funderar på att köpa en dator till och koppla i nätverk med eMacen. Kan vara rätt fint att få menyerna till Photoshop på en skärm och arbetsytan på en.
-Har inte tänkt färdigt här än. Får se vad tomten kommer med.

Kör med två st pc133 minnen, finns att få tag på för runt 500 st om man letar lite.
Alternativt begagnade.

Större disk är ju att rekomendera, håller just nu på att byta till en 120gb disk i en eMac, det är pilligt, men jag kan länka till manualer om du vill ha.

http://home.earthlink.net/~strahm_s/manuals.html

1
Bevaka tråden