Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Malmöstadsatlas enbart Explorer kompatibel

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-12-05 10:53

Malmö stadsatlas nu på internet: http://sydsvenskan.se/malmo/article284797.ece

"Framtidsplaner, befolkningsstatistik, historiska kartor och en mängd andra uppgifter finns på Malmö Stadsatlas som just lagts ut på kommunens hemsida.

MALMÖ. Den som är nyfiken på en adress kan mäta vägen till närmaste dagis, se perspektivbilder från platsen och jämföra med hur det såg ut för hundratals år sedan.

Men det fungerar bara i en dator med internetprogrammet Explorer. Det utesluter alla som har Mac istället för pc."

Skrev ett blogginlägg om det: http://blogg.passagen.se/jj.n/20071205#glömde_bort_en_sak som inkluderade ett gnälligt mail till den som stod som ansvarig för sidan.

(som vanligt vet jag inte om det är rätt forum, så känns det fel så blir jag inte ledsen om tråden blir flyttad )

Man kan åtminstone få upp fönstret i urgamla IE5.2.3 (2001) för Mac. Men sen hänger det sig innan allt blivit laddat. Jaja, jag ska ju inte flytta till Malmö i vilket fall som helst...

Fast nu står det ju faktiskt att det kommer stöd för fler webbläsare. Om man nu ska börja med någon webbläsare så är det ju rimligt att börja med IE på grund av dess utbreddhet. Dessutom är ju IE så fri från standarder att om man gör kod för Internet Explorer så går den ju inte att köra i någon annan läsare.

Jag tycker inte det är så farligt faktiskt. Bara det kommer stöd för andra webbläsare senare som de lovar.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-12-05 18:10
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Fast nu står det ju faktiskt att det kommer stöd för fler webbläsare. Om man nu ska börja med någon webbläsare så är det ju rimligt att börja med IE på grund av dess utbreddhet. Dessutom är ju IE så fri från standarder att om man gör kod för Internet Explorer så går den ju inte att köra i någon annan läsare.

Jag tycker inte det är så farligt faktiskt. Bara det kommer stöd för andra webbläsare senare som de lovar.

Det kunde naturligtvis varit en än mer publik sida, som det funnits exempel på tidigare, som t ex någon sida man skulle använda för att sköta om sin pension via för några år sen...

Men när det ändå går att göra sidor som funkar för alla så är det dåligt och slarvigt enligt mig att inte göra det så alla når sidan.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-12-05 18:25
Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Fast nu står det ju faktiskt att det kommer stöd för fler webbläsare. Om man nu ska börja med någon webbläsare så är det ju rimligt att börja med IE på grund av dess utbreddhet. Dessutom är ju IE så fri från standarder att om man gör kod för Internet Explorer så går den ju inte att köra i någon annan läsare.

Fast det som folk vänder sig emot är ju det faktum att man kan göra stödet för att läsare på en gång. För vissa låter det som en utopi - ja, rent av science fiction - men det går faktiskt.

Att börja och koda först för IE, sedan för Safari, sedan för Firefox, Mozilla, Opera, etc etc tar ju bara längre tid och kostar mer pengar.

Och genast har vi kommit in i flamekriget om kommuners och andra statliga förvaltningars okunskap och konsulters profithungriga händer. Men det här inte hemma här, så håll det utanför denna diskussion.

Ursprungligen av frazze:

Fast det som folk vänder sig emot är ju det faktum att man kan göra stödet för att läsare på en gång. För vissa låter det som en utopi - ja, rent av science fiction - men det går faktiskt.

Trevligt, det visste jag inte. Jag visste att det gick att koda för Opera, Firefox, Safari etc. i en klump men inte att man kunde inkludera Internet Explorer i den klumpen. Jag trodde inte den följde standarder i så stor utsträckning. Jag har bara fipplat ytterst lite med webbprogrammering men i det lilla jag gjorde var jag tvungen att göra specifik kod för IE medan Firefox och Safari funkade med koden enligt standarden.

Om det nu är så lätt att skriva för alla samtidigt, varför gör folk inte det då?

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Om det nu är så lätt att skriva för alla samtidigt, varför gör folk inte det då?

Brist på intresse och/eller kompetens. Det är inte svårare att göra en webbapplikation som följer standarder och fungerar med "allt", skulle snarare vilja påstå att det är lättare. Det värsta som händer om man gör ett bra jobb och håller sig till standarderna är att någon enstaka webbläsare i en del fall inte ger det beteende man tänkt sig, men sådant är förvånansvärt enkelt att lösa. Jämfört med att dra på sig skygglapparna, fokusera på en enda halvtrasig webbläsare och göra fel från början till slut blir det ett sjutusans mycket bättre (och enklare) sätt att arbeta på.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

(...) Om det nu är så lätt att skriva för alla samtidigt, varför gör folk inte det då?

Det beror helt och hållet på bristande kompetens. Detta i sin tur beror på bristande nyfikenhet för mediats utveckling och självutbildning om detsamma. Jag känner flera MS-centriska kodare som ändå kodar kompatibelt och fortlöpande utbildar sig. Problemet går djupare på en del byråer där man inte ansett sig haft tid att utveckla sig utan istället har fortsatt leverera samma gamla kod som de började med i slutet på 90-talet. Det är därför det fortfarande LEVERERAS så många webbplatser i HTML4 med tabeller.

Ett annat exempel på bristande kunskap är att man i någon mån går framåt och jobbar mer med CSS men inte tar steget ifrån HTML4/XHTML1 Transitional. Detta beror på att man är kvar i gamla hjulspår då man mer eller mindre var tvungen att programmera i Quirksmode för IE.

Om någon aktiv webbmakare här läser detta så vill jag å det starkaste påpeka att det är mycket enklare och lättare att uppnå full kompabilitet i XHTML Strict.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Fast nu står det ju faktiskt att det kommer stöd för fler webbläsare. Om man nu ska börja med någon webbläsare så är det ju rimligt att börja med IE på grund av dess utbreddhet. Dessutom är ju IE så fri från standarder att om man gör kod för Internet Explorer så går den ju inte att köra i någon annan läsare.

Jag tycker inte det är så farligt faktiskt. Bara det kommer stöd för andra webbläsare senare som de lovar.

Tvärtom är det väl ganska orimligt.. Rimligt är ju att programmera helt enligt w3c i första hand och därmed få med alla standardkompatibla läsare, vilket t ex inkluderar IE7 som numera är den mest utbredda webbläsaren. Även IE6 har, förvisso bedrövligt sådant, men ändå någotsånär fungerande stöd för standard XHTML/CSS

Jo fast när det gäller så här komplicerade grejer som en interaktiv atlas så är det väl knepigt att göra så att alla webläsare funkar på samma kod? Måste man inte väldigt ofta ha separat kod för IE? Då menar jag att det inte är särskilt konstigt att de börjar med den koden, med tanke på IE:s utbredning bland webläsarna.

Det som är lite spännande är att om man öppnar upp kartan genom att gå direkt in på adressen
http://malmo.se/html/www/malmokarta/karta/lev1/
Så kan man läsa "om kartan"

Kartapplikationen
Internetkartorna har producerats av
SWECO Position med verktyget MapSiteMaker ( MsM ). Eftersom kartor och GIS-applikationer som skapas med MsM endast består av HTML och JavaScript, blir de snabba och fungerar oberoende av märke och version på användarnas webbläsare.

Ursprungligen av m_beckman:

[...]Internetkartorna har producerats av
SWECO Position med verktyget MapSiteMaker ( MsM ). Eftersom kartor och GIS-applikationer som skapas med MsM endast består av HTML och JavaScript, blir de snabba och fungerar oberoende av märke och version på användarnas webbläsare.

Sedan är ju Sweco extremt låsta till Microsoft och AutoDesk. Inte en tillstymmelse till Mac eller andra alternativa plattformar/programvaror i hela organisationen. (Tillägg: Nästan, kanske skall sägas. De har ju faktiskt några licenser ArchiCad också).

Senast redigerat 2007-12-06 07:05

Ps - jag har skrivit till Malmö kommun och kritiserat dem avseende kompetens vid upphandlingen. Om någon annan känner sig manad att göra detsamma vore det bra. Som Malmö-baserad webbmakare känner jag att en bristande offentlig webbplats från Malmö kommun indirekt representerar regionens kompetens och det är av denna anledning jag klagat.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-12-06 07:41
Ursprungligen av ninjamac:

Ps - jag har skrivit till Malmö kommun och kritiserat dem avseende kompetens vid upphandlingen. Om någon annan känner sig manad att göra detsamma vore det bra. Som Malmö-baserad webbmakare känner jag att en bristande offentlig webbplats från Malmö kommun indirekt representerar regionens kompetens och det är av denna anledning jag klagat.

Som jag sa i första inlägget så har jag gjort det samma Mitt mail finns i blogglänken i första inlägget i denna tråden.

Ursprungligen av iggy:

Malmö stadsatlas nu på internet: http://sydsvenskan.se/malmo/article284797.ece

"Framtidsplaner, befolkningsstatistik, historiska kartor och en mängd andra uppgifter finns på Malmö Stadsatlas som just lagts ut på kommunens hemsida.

MALMÖ. Den som är nyfiken på en adress kan mäta vägen till närmaste dagis, se perspektivbilder från platsen och jämföra med hur det såg ut för hundratals år sedan.

Men det fungerar bara i en dator med internetprogrammet Explorer. Det utesluter alla som har Mac istället för pc."
...

Det fungerar alldeles utmärkt att titta på Malmö Stadsatlas. Enda "priset" är att överge det fundamentalistiska kravet att "allt" ska fungera OOTB på en Mac ( = Mac OS X & Safari ). Det finns flera lösningar; Windows under BootCamp, Parallells eller WMW Fusion, eller varför inte IEs4Lunix mhja Wine? Jag kör den sistnämnda just nu och det fungerar klockrent - kräver dock X11 installerat.

Ursprungligen av leonardo:

Det finns flera lösningar...

Ja, och alla de lösningarna förutsätter att man har en Intel-Mac (vilket utesluter alla Macar som är äldre än 1,5-2 år), och nästan alla lösningarna förutsätter dessutom att man har köpt sig en Windows-licens.

Och alla lösningarna är helt onödiga, eftersom det går (minst lika lätt, som någon redan påpekat) att bygga system som funkar på de flesta plattformar och webbläsare.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2007-12-06 11:38
Ursprungligen av leonardo:

Det fungerar alldeles utmärkt att titta på Malmö Stadsatlas. Enda "priset" är att överge det fundamentalistiska kravet att "allt" ska fungera OOTB på en Mac ( = Mac OS X & Safari ). Det finns flera lösningar; Windows under BootCamp, Parallells eller WMW Fusion, eller varför inte IEs4Lunix mhja Wine? Jag kör den sistnämnda just nu och det fungerar klockrent - kräver dock X11 installerat.

Jag ser inte det som en lösning eftersom det kräver en mer avancerad användare än t ex mina föräldrar som mycket väl skulle kunna vara intresserad av en sån sak, om de bodde i Malmö.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-06 10:47

Det här är saker man måste acceptera om man nischat sig på Mac. Har man problem med detta så byt operativsystem. Mac OS X är ingen fullvärdig medlem av internet.

Ursprungligen av Wire:

Det här är saker man måste acceptera om man nischat sig på Mac. Har man problem med detta så byt operativsystem. Mac OS X är ingen fullvärdig medlem av internet.

Men det betyder ju inte att man inte skall klaga och hoppas på förbättring

Ursprungligen av Wire:

Det här är saker man måste acceptera om man nischat sig på Mac. Har man problem med detta så byt operativsystem. Mac OS X är ingen fullvärdig medlem av internet.

Det handlar inte bara om Mac. Det handlar också om de Windows-användare (kanske 10% eller mer) som kör Firefox eller någon annan webbläsare.

Så Malmö Kommun utesluter i runda slängar 20% av internet-användarna.

  • Medlem
  • International user
  • 2007-12-06 15:14
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det handlar inte bara om Mac. Det handlar också om de Windows-användare (kanske 10% eller mer) som kör Firefox eller någon annan webbläsare.

Så Malmö Kommun utesluter i runda slängar 20% av internet-användarna.

Snarare 2 % eftersom Windowsanvändarna startar Explorer om det inte fungerar i Firefox.

Ursprungligen av Wire:

Snarare 2 % eftersom Windowsanvändarna startar Explorer om det inte fungerar i Firefox.

Det är möjligt. Men min poäng var att problemet inte bara är för Mac-användare. Det finns en andel Windows-användare som drabbas också.

1
Bevaka tråden