Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Få ut färdigredigerat material från FCP (rått)

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Solna
  • 2007-12-01 16:37

Hej!

Är det möjligt att få ut raw (orört) material som är klippt och klart från FCP eller möjligtvis Imovie 08? T.ex Imovie gör om okomprimerade avchd (.MTS/.M2T) filer till .mov som även det är okomprimerat. Jag vill kunna redigera .mov materialet och sen få ut den färdigklippta okomprimerade .mov filen till just ett okomprimerat färdig-klippt material. Det ska som sagt vara helt okomprimerat.

Kanske knepigt att förstå, men läs det några ggr så kommer de nog
Tack på förhand.

/Dennis

Vilket format har du i timeline:n? raw låter som fel format. Exportera ut i samma format som din timeline, då blir det exakt samma som din informat (förutsatt att du rätt i din timeline)

Senast redigerat 2007-12-01 23:57
  • Medlem
  • Solna
  • 2007-12-05 00:26
Ursprungligen av hummel:

Vilket format har du i timeline:n? raw låter som fel format. Exportera ut i samma format som din timeline, då blir det exakt samma som din informat (förutsatt att du rätt i din timeline)

RAW är inget format om man inte pratar om DSLR formatet. Formatet är som jag skrev apples egna ".mov" format. Frågan jag ställde var ju just "HUR" jag exporterar ut i samma format. Det är mitt problem.

Troligen väldigt simpelt om man är van med FCP, men inte för mig som aldrig använt FCP :(. När jag väljer att exportera får jag bara välja massa olika HDV ****, 1080i m.m. Jag vill få ut materialet i .mov helt orört.

Vilken codec använder du? .mov är inget format på datat utan en behållare för filmen.
Examt vilken codec används i klippet?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-05 12:38

I FCP under menyn Arkiv -> Export -> QuickTime Movie
Välj Current Settings
Då blir det i samma codec/format som du klippt med.

Var det så du menade?

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-12-06 01:43
Ursprungligen av Creops:

I FCP under menyn Arkiv -> Export -> QuickTime Movie
Välj Current Settings
Då blir det i samma codec/format som du klippt med.

Var det så du menade?

Det låter helt klart mer rimligt. Saken är den att jag inte har tillgång till FCP just nu, men jag har FCE 4, men där hittar jag inget liknande "Current Settings" som du nämner.? Kan man inte få ut material rått i FCE eller gör man det på något annat sätt?

/Dennis

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-06 08:23

Har aldrig kört FCE bara FCP, kanske en skillnad där.
Hur som helst så är FCPs "råa" format QuickTime .MOV med DV-PAL som codec.
Om du inte har ändrat det.

Så här ser det ut i FCP:

  • Medlem
  • Solna
  • 2007-12-14 19:51
Ursprungligen av Creops:

Har aldrig kört FCE bara FCP, kanske en skillnad där.
Hur som helst så är FCPs "råa" format QuickTime .MOV med DV-PAL som codec.
Om du inte har ändrat det.

Så här ser det ut i FCP:

Underbart, man tackar och bockar.... Se så enkelt det var :">
Vet du om detta är möjligt i imovie 08? (få ut färdigredigerat material rått) alltså.

Mvh /Dennis

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-15 21:29

Ingen aning.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-06-30 16:58

FCP till allt annat?

Hej
jag är mycket ringrostig FCP-användare som plötsligt fått uppdraget att föra över ett stort gammalt filmmaterial (Beta sp) till hårddisk. Om jag tar in varje band i FCP som resp en enda lång fil - kan dv-materialet som då hamnar på hårddsiken användas i andra redigeringsprogram också? Kunden kanske inte använder FCP...
Dessuto har jag glömt hur mycket dv-film som ryms på t ex 1 gb hårddisk.
Någon som kan hjälpa???
alvelo

  • Medlem
  • Harestad
  • 2008-06-30 20:37

Sparas det i DV-formatet så borde andra redigeringsprogram också kunna använda materialet. Om jag inte är helt ute och cyklar så tar en timma DV-film upp ca 13GB.

Om Kunden sitter med Windows och kör med gammalt FAT32-format på hårddiskarna får filerna (filmklippen) inte vara större än 4GB/styck. När man importerar kontinuerligt strömmat analogt material till iMovie har jag för mig attt programmet automatiskt "klipper" efter ca 10 min/2GB. Kanske likadant i FCP?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2008-07-01 08:23

Tack för info
har en följdfråga - har hört att man numera kan klippa i mpeg2-formatet också. Har två separat inspelade ljudkanaler på materialet och vill behålla dom separat även i det digitaliserade materialet (för ev senare ljudredigering). Skulle det fungera i en mpeg2-variant istället för DV? Andra för och nackdelar mellan de två formaten?
Alvelo

I en mpeg2-fil kan man ha flera ljudspår i. Nackdelen med MPEG2 är ju att man förlorar lite videokvalitet, men det brukar inte märkas av ifall man kör på 2-pass 7,2Mbps.

Man kan redigera i MPEG2 ja, för Mac finns MPEG Streamclip och det finns en mängd program till Windows som kan göra detta också (minns inte namnen). Man förlorar i princip ingen kvalitet förrutom just där man klipper (vill minnas att den måste rendera om några frames just där man klipper pga GOP-strukturen).

DV Pal brukar väl ligga på ca 30 Mbps, så MPEG2 sparar ju verkligen plats. Nackdel med DV är just storleken på filerna, men man kan ju då klippa i formatet utan att förlora kvalitet. DV ska gå att klippa i de flesta program för Windows, om inte annat får personen i fråga ladda hem Avid Free DV.

1
Bevaka tråden