Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OEM i Bootcamp är att bryta mot licensavtalet?

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Vad är det som gäller?

Eller jag vet vad som gäller. Microsoft säger att OEM inte får användas på Macar öht, eftersom alla macar kommer med ett os förinstallerat, vilket bryter mot licensavtalet för OEM-versioner.

Men hur kan återförsäljare som Macoteket sälja OEM-licenser med iMacs?

Jag har läst dem, men jag får fortfarande ingen klarhet i frågan. En del säger att det är okej, en del säger att det inte är okej, en del har pratat med MS som säger att det är okej, andra har pratat med MS som säger att det inte är okej, en del återförsäljare säger att det är okej (bl a Macoteket som säljer OEM-licens med ny Mac), en del återförsäljare säger att det inte är okej och säljer inte OEM utan hårdvara.

1 Det är inte olagligt.
2 Möjligtvis omoraliskt då du inte ställer upp på MS prismodell. (HA ha)

Så köp det så om du vill ha det o tycker att det är ett bra pris.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-12-03 17:25

Det hær ær det svaret jag fick av svenska Microsofts OEM avdelning nær det var uppe senast før någon månad senast

Man ser på Mac:arna som vilka andra datorer som helst och som systemleverantør kan du installera OEM versioner, med samma førbehåll som før vanliga PC (du skøter support mm). Dvs om jag som konsult sæljer ett paket med en Mac i så får jag installera en OEM version av Windows till kunden.
Om du dæremot ær slutanvændare som køpt datorn (Mac) utan windows på så ær det retailversionerna som gæller.

Då inser ju man snabbt att det finns gråzoner, t ex om du ær systemleverantør hur gør du med dina egna "in-house" maskiner ??

På Dustin.se står det så här:

Notera:
Detta är en s.k. OEM-licens vilket innebär att du som kund får köpa den till kraftigt reducerat pris.
Dock måste nedanstående krav uppfyllas för att få installera och använda licensen:

Du som kund få endast installera OEM-licensen på en ny dator.
T.ex. så får du alltså INTE installera en OEM-licens för ett operativsystem på en dator som har ett tidigare operativsystem.

Klisterlappen som medföljer OEM-licensen där bl.a. licensnyckeln står skriven måste klistras på den nya datorn vid installationen.

OEM-licensen är bunden till den specifika datorn som den installeras på enligt systembyggaravtalet.
Samtliga ovanstående villkor går du som kund med på och godkänner avtalet när du bryter förpackningen.

Om nu detta skulle stämma, så finns det ju två problem. Dels att man inte får ha ett operativsystem sen innan, men framför allt att de kan glömma att jag klistrar på en Microsoft-klisterlapp på min dator. Never!

Gör som du själv vill göra. Tror knappast att fabror polis kommer och knackar på din dörr.

Fast om jag ska betala 900 och ändå vara olaglig kan jag ju lika gärna fultanka det. Ska jag vara laglig vill jag vara det också, annars kan det vara.

Ursprungligen av gabriel.fjellander:

Fast om jag ska betala 900 och ändå vara olaglig kan jag ju lika gärna fultanka det. Ska jag vara laglig vill jag vara det också, annars kan det vara.

Det är inte olagligt!

Ursprungligen av Corpset:

Men hur kan återförsäljare som Macoteket sälja OEM-licenser med iMacs?

Det enkla svaret är för att MS vill att ÅF:ar säljer så mycket som möjligt av MS produkterna och kanske ser mellan fingrarna istället för att folk inte skall pirata?

Who knows? Men jag tror du finner ett visst svar i det jag skrev.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-12-04 17:40

Det går att tolka svaret från MS (se ovan) som om att det ær OK att leverera med en OEM license med en ny dator, utan att programvaran ær installerad. Dæremot inte att køpa datorn først och sedan en OEM licens i en separat leverans.

1
Bevaka tråden