Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mäta prestanda efter isättning av mer ram-minne?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Halloj

Ska under kvällen trycka i lite mer ram i macbooken (från 1GB till 2GB). Finns det något bra sätt att mäta/märka om det blir någon skillnad? Finns väl ingen direkt seriös anledning till att göra så men det skulle vara en kul grej... Tänkte köra geekbench innan och efter, är det några speciella värden man ska kolla på? Mer tips? (sökte lite i forumet innan men hittade ingen tråd om detta, tar gärna emot tips om ev tråd)

/ht-tower

  • Medlem
  • 2007-12-04 15:30

Jag körde iaf Xbench före och efter (1 till 4 gig, Macbook SR) och fick lite bättre värden. Antar att Geekbench är schysstare dock.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-12-04 17:28
Ursprungligen av Mag00:

Jag körde iaf Xbench före och efter (1 till 4 gig, Macbook SR) och fick lite bättre värden.

Gjorde det samma men fick något sämre värden på minnesdelen av testet. Där fick jag för att jag köpte "dyra" Crucial kvalitetsminnen.

Jag tror inte du märker något omedelbart.

Du skulle istället gjort dina benchmarks med 28 program uppe och igång. Att ha 2 GB minne är inte nödvändigtvis bättre än att ha 1 GB, om man ändå inte använder mer än 1 GB.

  • Medlem
  • 2007-12-04 22:31
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Jag tror inte du märker något omedelbart.

Du skulle istället gjort dina benchmarks med 28 program uppe och igång. Att ha 2 GB minne är inte nödvändigtvis bättre än att ha 1 GB, om man ändå inte använder mer än 1 GB.

Absolut, så är det. Man måste se till att köra sina benchmarks under samma förutsättningar. Dessutom är det ju arbetsprestandan man vill åt, och där märker man ju skillnaden snarare än att mäta den.

Däremot håller jag inte helt med att man inte skulle märka nån skillnad utan att ha tagit upp en massa minne före testet. Då den nya Macbooken kan allokera 144 mb till grafikkortet och Leopard (iaf för mig) i grundutförande snodde en hel del minne (kommer inte ihåg exakt just nu) borde man märka skillnaden mellan 1 och 2 gig i xbench med nybootad dator utan en massa andra program igång.

Ursprungligen av Mag00:

Däremot håller jag inte helt med att man inte skulle märka nån skillnad utan att ha tagit upp en massa minne före testet. Då den nya Macbooken kan allokera 144 mb till grafikkortet och Leopard (iaf för mig) i grundutförande snodde en hel del minne (kommer inte ihåg exakt just nu) borde man märka skillnaden mellan 1 och 2 gig i xbench med nybootad dator utan en massa andra program igång.

Sant, Intelkortet i nya macbooken äter gärna upp sina maximalt tilldelbara 384MB om det får. Finns det inte tillräckligt mycket RAM minne över att allokera, adresserar grafikkortet minst 144MB. Dvs, ju mer ram du har, ju bättre flyter dessutom grafiken på...

Angående prestandavister med att uppgradera RAM. Tips är att köra PCmark under nån typ av Windows-verision på din mac före och efter uppgradering...

1
Bevaka tråden