Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skicka ett meddelande till en användare på det lokala nätverket

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Kom att tänka på en rolig funktion i gamla Mac OS där man kunde skicka ett meddelande i form av en dialogruta till en annan användare på det lokala nätverket. Vill minnas att det var något klurigt alt-klick någonstans i Väljaren, eller kanske i någon annan inställningspanel för nätverket. Finns det något liknande i Mac OS X?

Tyvärr vet jag inte hur det är i OS X. Men i tidigare OS vet jag att vi på Macarna i skolan installerade ett tillägg som gjorde att man kunde skicka meddelanden till de som hade detta tillägg installerat via ett litet program. Mycket kul för de som inte kände till det. Skrämde slag ur ett antal klasskamrater och lärare på det sättet. En liten anekdot.

Men visst borde det finnas något likande till OS X.

Ursprungligen av Mikael E:

Tyvärr vet jag inte hur det är i OS X. Men i tidigare OS vet jag att vi på Macarna i skolan installerade ett tillägg som gjorde att man kunde skicka meddelanden till de som hade detta tillägg installerat via ett litet program. Mycket kul för de som inte kände till det. Skrämde slag ur ett antal klasskamrater och lärare på det sättet. En liten anekdot.

Men visst borde det finnas något likande till OS X.

Nak Nak .... tror jag det hette.. faktiskt praktiskt.

"Kaffe & Lussebulle i fikarummet om fem!"

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-04 17:58

Den officiella lösningen heter nog iChats Bonjour-chat. Den är rätt smidig faktiskt.

Ursprungligen av lobStar:

Den officiella lösningen heter nog iChats Bonjour-chat. Den är rätt smidig faktiskt.

Men måste man inte ha iChat igång då(Undrar Mikael som aldrig använder iChat). Med det jag tänker tillbaka på är det endast en dialogruta som dyker upp medd ett meddelande och en Ok knapp.

På högstadiet kunde man skriva in Netsend [ip-adress] "meddelande" i kommandoprompten och på så sätt fixa upp en dialogruta på motsvarande ruta. Detta var jätteroligt tills nån kom på att man kunde skriva 1000-tals sådana kommandon efter varandra i anteckningar och spara som .bat-fil...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-04 18:12

Jo, eller nåt annat program som klarar det. T ex Adium.

På högstadiet kunde man skicka meddelanden med Novell Netwise eller vad det hette, roligt nog gick de inte att blocka hos motparten eller något sånt. Detta var å det strängaste förbjudet eftersom datasnubbarna påstod att det sänkte nätet.

Det roliga var ju att det låg på systemnivå, och lite hemligt. Sjukt vad fort man glömmer. Lyckas inte Googla rätt... men det kanske dyker upp någon som minns snart.

Funkar att göra med Remote Desktop.

Det borde gå att göra via osascript i terminalen om den mottagande maskinen får ta emot appleevents fr. andra macar.

Typ:
osascript -e 'tell "Finder" of machine "eppc://user@password:192.168.2.1" alert "Hej hej"'

Nja, jag är inte så säker. Det finns vissa begränsningar i vad man får göra via remote apple events, visa dialogrutor etc är såvitt jag minns en av dem.

Okej, då får vi väl fuska till en liten blandning av ssh och as då.

ssh -x -l anvä[email protected]; sudo osascript -e 'tell application "Finder"' -e "activate" -e 'display dialog "Hej hej"' -e 'end tell'

Ramlar inte scriptet på att du måste ha ett lösenord till sudo? Om inte oascript går att köra som vanlig user?

1
Bevaka tråden