Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Powermac G4 AGP - Ram-minne

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har ganska nyligen fått en G4 Dual Agp (2x533mhz) med MYCKET lite minne, endast 128 mb (kör 10.2 nu, för vågar inte ge mig på att installera 10.4 med så lite minne ) !

Är det att bara köpa "vanliga" SDRam PC133?
Funkar enkelsidiga eller måste de vara dubbelsidiga?
Funkar alla storlekar, typ även 512 stickor?
Något annat jag ska tänka på?

Och så kanske den viktigaste frågan, PRISET!!! Jag vill ärligt talat INTE betala en femhundring för EN sticka på 512mb när jag vill maxa den dvs 512mb*4=2gb !?
Hur billigt kan man egentligen pressa dessa, och hur mkt kan 2gb kosta begagnat?

EDIT:
Macoteket tar 561kr inkl. moms för EN 512-sticka, det är alltså 2244 för 4 st !

Senast redigerat 2007-12-01 17:36

Av ljudportarna att döma är det visst dessutom en Power Mac G4 (Digital Audio) O:-) !!!

Du kan, i princip, köpa vilka 168-pin SDRAM pc133-minnen du vill som ligger i den prisklassen. Men det finns billigare än Apple-återförsäljare. Exempel, Inet 420,-:

http://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/512mb-pc133/5302505/

Eller sök begagnat. Och då skulle jag inte betala mer än halva nuvarande nypriset.

F.ö. så finns det, enl. Mactracker, endast tre RAM-platser i din dator, ej fyra som du antyder.

Jag rekommenderar även Mac OS 10.3+uppdateringar till din G4-dator. Jag upplever 10.4 som segare än 10.3 (som jag hade tidigare i min G4:a). Nu har jag visserligen bara en seg Powerbook, men 10.3 är bättre än 10.2 iallafall...

Glöm inte uppdatera "Firmware" till senaste status. Det kan alltid vara bra innan man stoppar i andra nya grejer... Enl. Mactracker finns det en "Power Mac G4 Firmware Update 4.2.8" att tillgå. Men Apple kanske har ännu nyare Firmware om man letar lite.

3 x Kingston ValueRAM SDRAM PC133/133MHz CL2 512MB hos Multitronic kostar 1293:- + frakt ( 431:-/st ) , enl. prisjakt.se. Enda sätten att komma undan billigare,
är att minska antalet till två, eller köpa begagnat, med de risker det för med sig.

*snyft*

Enligt Apples "egna dokument":

Ursprungligen av docsinfoapplecom:

PC 133 SDRAM
up to 1.5 GB

(hittat här)

Men enl. sistnämnda har både AGP-gfx & GB-ethernet modellerna upp till 2,0gb till skillnad från "min" som har upp till 1,5gb... Då min har pc133 och deras pc100 undrar jag om mina 1,5gb blir "snabbare" än deras 2,0gb !?

Tack för alla svar, då får kanske macen också en rejäl julklapp till jul O:-) !

Senast redigerat 2007-12-05 17:40
Ursprungligen av martinalexander:

[...]
Då min har pc133 och deras pc100 undrar jag om mina 1,5gb blir "snabbare" än deras 2,0gb?
[...]

Ja, teoretiskt i allafall...

Ursprungligen av martinalexander:

Då min har pc133 och deras pc100 undrar jag om mina 1,5gb blir "snabbare" än deras 2,0gb !?

Snabbare, men lägre kapacitet. Vet inte vilket av dem som är bättre än det andra. Fast 1,5 GB är antagligen tillräckligt för vad som helst i en så gammal dator.

1
Bevaka tråden