Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

mac - bra på ALLT ljud?!?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-12-02 18:03

Hej,
som den macälskare jag är har jag alltid fått 'utstå' skämt och nedlåtande kommentarer från min kamrater och vänner som ju 'kör pc'.

Jag har MASSOR med argument som jag ALLTID har strött omkring mig - så ALLA vet vad jag står idag gentemot både Microsoft, Apple, Adobe m fl.

Men - nu kommer det ett ämne jag INTE behärskar alls - Macintosh och 'ljud'. En kamrat till mig vänder sig till mig och ber om råd (häpp - roligt faktiskt) och här är ett kort utdrag av hans mejl:

…tappa mixern på separata kanaler, spela in på en hårddisk och mixa/redigera i efterhand. Vi skulle alltså behöva en dator med ett ljudkort om 8-16 kanaler. Vi behöver då en stabil dator som inte hakar upp sej, alltså faller tankarna på MAC. Kan du kolla lite vad som finns att tillgå i datorväg & ljudkort på MAC-sidan samt prisbild?

slut citat.

Jag vet faktiskt INTE vad jag skall svara. Det vore JÄTTEROLIGT om Macintosh skulle kunna vara en bra lösning, men som skrivet. Jag vet inte ens om det går.

Hjälp mig med lösning:
hårdvara
programvara
kostnader
referenser på någon/några som testat eller som kör detta 'live' idag.

ALLA tips är välkomna.

Tack på förhand för just DITT kompetenta inlägg.

Macar regerar i de flesta proffsstudios så det kommer funka bra.
Förslag
iMac 20"
Extra hårddisk
Program Logic 8 eller ProTools
Ljudkort från t.e.x. Motu, Focusrite eller M-Audio.
Pris runt 25000 inkl. moms, men givetvis så går det att komma undan billigare eller dyrare.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-12-02 18:44

osx har många funktioner för musik inbyggt som hantering av midi instrument och ljudkort och den fräschaste av alla att kunna slå ihop två ljudkort så att systemet behandlar dom som en.
När det gäller det där om mixning o s v så stöds det av alla större daws. Men mitt förslag är logic som utvecklats av apple själv.
På ljudkortsfronten måste jag rekommendera apogee duet som jag själv använder och som låter fantastiskt och är sjukt smidigt upplagt.
Om man behöver fler in än 2 så finns en större variant som heter ensemble, men den kostar också lite mer.
Dom kommer inte bli besvikna

  • Medlem
  • 2007-12-02 19:30
Ursprungligen av Simon Templar:

Macar regerar i de flesta proffsstudios så det kommer funka bra.
Förslag
iMac 20"
Extra hårddisk
Program Logic 8 eller ProTools
Ljudkort från t.e.x. Motu, Focusrite eller M-Audio.
Pris runt 25000 inkl. moms, men givetvis så går det att komma undan billigare eller dyrare.

Tack för goda, snabba kommentarer…

(ursäkta novisen…) men 'Ljudkort från…' - då menar du naturligtvis externa - eller hur!? Och då är det DÄR som man kopplar in sitt mixerbord eller hur?

Antalet kanaler - kan det vara både 8, 16 och 24?

(ser fram emot att presentera detta för min kamrat…)

Ursprungligen av tcb:

Tack för goda, snabba kommentarer…

(ursäkta novisen…) men 'Ljudkort från…' - då menar du naturligtvis externa - eller hur!? Och då är det DÄR som man kopplar in sitt mixerbord eller hur?

Antalet kanaler - kan det vara både 8, 16 och 24?

Ja man kopplar mixerbordet (eller möjligtvis preampen) till ett externt ljudkort om man har en iMac, till Mac pro kan man ha internt ljudkort. Antalet kanaler beror i princip på hur stor budget de har, det finns ljudkort med ohemult många in/utgångar och sedan så går det dessutom att använda fler ljudkort om man behöver ännu fler kanaler.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-12-02 18:56

Välj DAW programvara först och se sedan vilka platformar som fungerar bra med denna. Tycker du logic är valet så är det Mac som är valet. Vill du köra Cubase så ska du veta att den
inte är i närheten av logic i prestanda map latency, dropouts etc på mac/osx. Men å andra sidan
fungerar den bra på windows vilket logic inte alls gör. Sedan finns det cakewalk, protools,
traction etc som bör beaktas. Det som är trist med mac är att det inte finns några direkt lämpliga maskiner för hemstudios. iMac har allt inbyggd så det går inte att ta de rörliga delarna utanför studion. Mac pro har allt man behöver men också en prislapp därefter. Mac mini finns, men den är ganska begränsad. Jag vet inte hur det ser ut just idag, men det
är ganska mycket ljudprogramvara som inte fungerar riktigt bra med leopard ännu så
det blir till att leta rätt på en tiger, vilket inte alla nya maskiner stöder längre. Eller
vänta något år ihop om att programvaruleverantörerna gör sitt jobb.

Ursprungligen av pme:

Det som är trist med mac är att det inte finns några direkt lämpliga maskiner för hemstudios. iMac har allt inbyggd så det går inte att ta de rörliga delarna utanför studion. Mac pro har allt man behöver men också en prislapp därefter. Mac mini finns, men den är ganska begränsad.

Mac mini funkar faktiskt väldigt bra i en hemstudio liten tyst och nästan lika kraftfull som en iMac till ett mycket bra pris.

Ursprungligen av pme:

Det som är trist med mac är att det inte finns några direkt lämpliga maskiner för hemstudios.

Varför inte en MacBook? Lågbudgethemstudion kan köra Garageband (som följer med) och skippa ljudkortet så länge man har en hyfsad billig mixer för mikförstärkningen. Billigt. (Men jag undar fortfarande hur stor skillnaden är mellan inbuggda ljudkortet och ett externt. Det är väl svårt att sätta mått på antar jag.)

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Varför inte en MacBook?

Mac mini och MacBook är i princip samma dator i grunden så en mini är nog att föredra till studion.
Frågeställarens vänner verkade vilja ha minst 8 ingångar på ljudkortet så det interna duger tyvärr inte, även om det är av bra kvalitet.

PME: Att inte ens nämna Ableton Live i sammanhanget kan kännas lite märkligt. Det är ju kronjuvelen!

Faktum är att jag tror att Ableton Live är det perfekta programmet för det som de ville genomföra. Men det är vad jag tänker?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-12-02 19:46
Ursprungligen av geminister:

PME: Att inte ens nämna Ableton Live i sammanhanget kan kännas lite märkligt. Det är ju kronjuvelen!

Faktum är att jag tror att Ableton Live är det perfekta programmet för det som de ville genomföra. Men det är vad jag tänker?

Går ju under etc....
Det finns ett och annat att välja på jag har säkert missat fler!

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-12-02 23:12

Nya macbook har betydlig roligare grafik än mac mini.

Ursprungligen av pme:

Nya macbook har betydlig roligare grafik än mac mini.

Inte värst i praktiken och speciellt inte för musikinspelningsbruk.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-12-03 07:45
Ursprungligen av Simon Templar:

Inte värst i praktiken och speciellt inte för musikinspelningsbruk.

DVI-D ska i alla fall den nya kretsen fixa. Om macbooken gör det vet jag dock inte.

  • Medlem
  • 2007-12-03 08:58

följdfråga…

hur är det med export?

Kan man exportera i alla vanliga format?
Kan man komprimera hur långt som helst?!? (Hur många MB, GB blir 90 minuter 'färdigmixat' material?)

Ursprungligen av tcb:

hur är det med export?

Kan man exportera i alla vanliga format?
Kan man komprimera hur långt som helst?!? (Hur många MB, GB blir 90 minuter 'färdigmixat' material?)

Förstår inte riktigt vad du menar, men okomprimerat ljud:
WAV/AIFF - 16bit/44.1khz/Stereofil = "CDkvalitet"
brukar man väl säga tar 10MB eller 10.5MB/minut om jag inte missminner mig...
Ökar du bitdjupet eller samplingsfrekvensen så blir förståss filerna större.

Alltså. ca 95MB för 90 min

Komprimerat är svårt att svara på. Det beror på komprimeringsgraden. Bra kvalitét...
50MB eller så. Fast jag bara höftar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-03 00:01

Precis, man får också betänka att lilla Mac Mini redan som den är, är hästlängder snabbare än den värsta G5'an som de ballaste studios vurmade hårt för bara för ett par år sedan. En Mac Mini och ett schysst ljudkort så är lösningen hemma. Motu 8 Pre är ekonomiskt å låter väldigt bra. Programvara är ju frivilligt. ProTools funkar dock inte med alla interface.

Ursprungligen av PF:

Precis, man får också betänka att lilla Mac Mini redan som den är, är hästlängder snabbare än den värsta G5'an som de ballaste studios vurmade hårt för bara för ett par år sedan. En Mac Mini och ett schysst ljudkort så är lösningen hemma. Motu 8 Pre är ekonomiskt å låter väldigt bra. Programvara är ju frivilligt. ProTools funkar dock inte med alla interface.

\\ P & P får hålla med [kollat lite] eller iaf jag tror den kan leverera rätt dugligt!!
e ff sugen på den med dualboot win för acid \ linux för nätkontakt
osx återstår mest bara för att titta på men inte röra direkt - men det ska man ju inte säga högt:]

Senast redigerat 2007-12-03 00:47
Ursprungligen av PF:

Precis, man får också betänka att lilla Mac Mini redan som den är, är hästlängder snabbare än den värsta G5'an som de ballaste studios vurmade hårt för bara för ett par år sedan. En Mac Mini och ett schysst ljudkort så är lösningen hemma. Motu 8 Pre är ekonomiskt å låter väldigt bra. Programvara är ju frivilligt. ProTools funkar dock inte med alla interface.

Visst att minin är en helt ok dator men inte riktigt så pass va?
Om jag jämför min G5 dualcore med en av minisarna vi har på en av stationerna på jobbet så sparkar G5an skiten ur minin... men som sagt, det är en helt ok dator, bara man slänger i lite mer minne så funkar den finfint
Och den är ju portabel på ett helt annat sätt än en G5/MacPro, inget kul att släpa runt på en sån...

...Nämnde nåt om 16 in. Om ni väljer Motukortet (eller annat med adat) och det ska spelas in storband i mac minin får man Behringer ADA-8000 för strax över 2000kr på thomann.de som man hakar på sitt ljudinterface via adat. Då får man ytterligare 8in. Förutöver de 8 i Motukortet.
= 16in för ca 8000kr.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-03 01:08

Äh, PC är mer rätt för dig, Apple är grejen om du är nyfiken på OS X.

Får väl snart äta upp det där om "hästlängder", men okej, snabbare är den iaf

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-03 17:53

Core2Dual på MacMini'n å Universal Binary-applikationer, ändå buttkicked by the giant G?

Fast det gäller ju som sagt ett stereospår, han pratade ju om 8-16 in och då pratar vi helt plötsligt 3,8-7,6GB för 90 minuter musik... och jag antar att det var ett typo med 95MB för 90 minuter

Ursprungligen av Jonas W:

Fast det gäller ju som sagt ett stereospår, han pratade ju om 8-16 in och då pratar vi helt plötsligt 3,8-7,6GB för 90 minuter musik... och jag antar att det var ett typo med 95MB för 90 minuter

japp...typ kom hem från jobbet kolla 99 duscha, raka mig och gå ut och på 20 minuter. och samtidigt svara på digitala frågor...kanske bäst att låta bli när man har så lite tid.
liksom...

a mans gotta shave

Senast redigerat 2007-12-04 04:48
1
Bevaka tråden