Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med gamla Airport i PowerBook G3 & G4

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har nyligen skaffat en äldre PowerBook G4 med gamla Airport kortet, men jag kan inte få den till att fungera på mitt trådlösa nätverk.

Jag har satt ett WEP 128bit HEX password som fungerar bra med mina barns iBooks, min frus och mina PowerBooks (alla med Airport Extreme), men med detta kort (testad i både min nya TiBook och en Pismo med samma resultat).

Den ser mitt nätverk, jag knappar in lösenord men sedan säger den att det blivit ett fel...

???

Testa att skriva ett dollartecken ($) före lösenordet då du fyller i det och se om det fungerar då.

I WEP 128bit HEX går det inte att skriva annat än 0-9 och a-f (hex)...

Det funkar att skapa ett nätverk från datorn med kortet i så att en annan dator kan koppla in sej så kortet fungerar och eftersom jag bytt till en annan dator kan det ju inte vara datorn heller...

En annan (gammal) PowerBook - Samma problem ???

Nu har jag åter försökt koppla upp en äldre PowerBook (Titanium)
med 802.11b Airport (inte Extreme) kort med exakt samma symptom.

Jag har aldrig problem att koppla upp nyare PowerBook med Airport
Extreme kort till mitt trådlösa nätverk, låste med WEP 40 128-bitars
hex password, men så fort jag försöker med en PowerBook med
det äldre kortet så går det INTE att koppla upp sej på nätverket.

Jag har försökt med 3 olika PowerBooks med samma resultet...

Finns det någon som känner igen detta ???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-03 22:09

Hej har exakt samma problem och sitter och söker efter lösning på detta. Har en TiBook 1gHz som vägrar 128-bitars Hex password. När jag testade utan kryptering funkade TiBooken ihop med AirPort Extreme:n... suck.
Inget problem med de andra nyare datorerna.

Jag har sökt en hel del på Internet och funnit flertalet som har samma problem, men INGENSTANNS finns det någon som helst referens till en lösning. Det enda som föreslås är sätt ett $ tecken framför, ellel 0x, men det går inte att ha annat än 0-9 eller A-F, dvs hex tecken...

Det lustiga (?) är att jag bara haft detta problem med TiBooks och Pismos med det gamla kortet, aldrig med Airport Extreme kort, så jag gissar att det är något med kortet.

Problemet lär väl bero på att de äldre korten bara klarar 40 bitars kryptering.

Aha!! Detta är första gången jag hör det här. Är detta verkligen fallet ?

Alltså, antingen sänker man säkerheten eller så struntar man att ha en äldre PowerBook.

Tack! )

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-04 02:21

Har suttit uppe och pillat med problemet nu och ändrade WEP till WPA i Extremen och nu funkar det!

phu, varför står inte detta någonstans...?

Senast redigerat 2007-12-04 08:52
1
Bevaka tråden