Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya PowerMaccen ute! [specs & bild]

Tråden skapades och har fått 63 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • 2002-08-13 14:39

Kolla in:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa /923/wo/Anz9w0lHBBuoyvp24/0.3.0.3.34.37.1.0.1.3.1.3.1.1.0?158,64
(eller http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore/ om ovanstående inte funkade så bra)

Den är ju inte lite vacker eller vad?!

Macho att dom har den i shoppen men inte under "Maskinvara"

[ 13 Augusti 2002, 14:40: Meddelandet ändrat av: iGnu ]

Jag gillar formen, helskarp maskin.

167 MHz buss, tja bara några hundra MHz kvar nu då tills dom kommer ikapp Intel/AMD.

1,25GHz - 6-8 veckors leverans, jo jag tackar ja..

DDR PC2700 minnen...

la precis en beställning på perfekt modellen..
Kan knappt vänta tills de kommer..

  • Avstängd
  • 2002-08-13 14:48

Rent tekniskt börjar Maccarna bli grovt intressanta nu

1Ghz - 6x166Mhz
1,25Ghz - 7.5z166Mhz

varken Intel eller AMD kör med mer än 133Mhz FSB (okey 266Mhz DDR om man ska vara petnoga).

Längtar efter att få se lite siffror på vad dom nya elakingarna klarar av...

  • Avstängd
  • 2002-08-13 14:49
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jhonny:
la precis en beställning på perfekt modellen..
Kan knappt vänta tills de kommer..

Lyllo...

  • Oregistrerad
  • 2002-08-13 14:51

Jag tycker iofs att 4 PCI kortplatser + AGP samt plats för två stycken supra/cd enheter låter fint. Den snabbare PCI bussen låter inte heller helt fel om man säger så...

cool, då var ryktesbilderna sanna då.

[ 13 Augusti 2002, 15:07: Meddelandet ändrat av: Chaosstar ]

Då kommer vi till frågan, hur mycket väsnas dessa nya tingestar?

Massa hål på fronten och en perforerad bakdel lär ju spä på ljudnivån en aning då.

Apple tycker ju iofs att man kan ha XServe som desktop dator, fråga de som fått sina XServe om man behöver öronproppar el inte..
Tyckte jag läste nått sånt på nätet för ett tag sedan iaf..

Däremot är väl moderkortet mindre än vanligt?

Notera är också att ingen Firewire 2 el Airport 802.11g (som så många andra redan börjat skeppa.. kanske kommer som firmware upgrade iofs)

[ 13 Augusti 2002, 15:12: Meddelandet ändrat av: Jürgen B ]

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-08-13 15:24
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Notera är också att ingen Firewire 2 el Airport 802.11g (som så många andra redan börjat skeppa.. kanske kommer som firmware upgrade iofs)

Firewire2 som firmware-uppdatering? Behövs det inte nya kretsar för det?

VIKTIGT MEDELANDE:

Jag har gått lite väl hårt fram mot både Apple och Mindcom då det gäller SVT´s personalköp av datorer. Det är nu åter bekräftat från Apple att vi INTE får 933MHz´arna utan istället de nya dubbla 1 GHz´arna. De som jag trampat på tårna ber jag om ursäkt på detta sättet. Jag har kanske varit för nitisk i att bevaka våra intressen... men nu har jag paserat mållinjen och behöver inte orda mer i ämnet.

Ursäkta igen,

Olle Jonsson
+++

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
VIKTIGT MEDELANDE:

Bla, bla, bla...
+++

Stå på dig Olle, annars gör någon annan det!
Jag beundrar din/er kamp.

Vilken är mest prisvärd???

Jahaja, där är ju min nya dator!

Hummm... hur stor skillnad är det på 133 Mhz systembuss och 167Mhz ?

Vilken modell passar mina gamla DDR minnen som nu sitter i en Athlon 1200.

Ciryon

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-08-13 15:51
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Niklas Lundqvist:
Vilken är mest prisvärd???

Jag vet inte riktigt, men den här konfiggen lockar mig mest:

Sammanfattning
• Dual 1,25 GHz PowerPC G4
• 1 GB PC2700 DDR SDRAM – 2 DIMMs
• 120 GB Ultra ATA
• DVD/CD-RW
• NVIDIA GeForce4 Ti, 128 MB, ADC/DVI

SEK 46.825,00

Då får man allt det "göttaste" (2 MB L3 cache, 1 GB RAM duger gott, 120 GB disk räcker gott, DVD-R - who needs it?, GF4Ti128MB rockar fett!) utan att behöva betala 64.000:-.

  • Medlem
  • Lund
  • 2002-08-13 15:53
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: ciryon:
Hummm... hur stor skillnad är det på 133 Mhz systembuss och 167Mhz ?

Jag kan ju inte påstå att jag vet, men jag vet en sak. Min kollegas G4/533 med 133 MHz systembus är satans mycket snabbare än min Dual G4/450 med 100 MHz. Så min gissning är att skillnaden kommer att märkas mer än väl.

[ 13 Augusti 2002, 15:54: Meddelandet ändrat av: hugin ]

Men den ser ut som en schweizerost på baksidan och har milleniets största kylfläns. En sak är säker:
Den kommer att höras om man inte stoppar in den i kylskåpet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-08-13 17:27

Att bygga in datorn i ett kylskåp är en rätt bra idé faktiskt...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Marcus Holmer:
Men den ser ut som en schweizerost på baksidan och har milleniets största kylfläns. En sak är säker:
Den kommer att höras om man inte stoppar in den i kylskåpet

Men tyder inte milleniets största kylfläns och lufthål på att maskinen skulle vara ganska tyst?
Kylfläns = tyst. Processorfläkt = buller.

På bilderna så ser jag endast en fläkt i maskinen. Jag antar att nätagget har ytterligare en. Jag gör mig inga förhoppningar om att burken skulle vara speciellt tyst, men kylfläns och lufthål är "bra tecken" tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-13 17:42

Elda för kråkorna IGEN?

Tycker busshastigheterna inte uppfyllde de förväntningar jag ställt... Kommer alla modellers processorer vänta på den slöa bussen???

Annars var det som förväntat. Synd bara att powerMacarna är så fula på bild, får se dem sen IRL...

Ja nu gör Apple fel igen Allt annat i Powermacen är fina saker T.ex. Minnena Grafikkort, ATA 100 m.m. Sen kommer den stora flaskhalsen systembussen som är på 167MHz med överföring på 1,3 GBps medan minnena klarar 2,7 GBps fin flaskhals Apple.
När nästan allt var bra så stoppa de i167Mhz i stället för 266Mhz, 333Mhz eller som pc numera har 533Mhz med minnena på 1066Mhz med en direkt överföring på 4.2 GBps mellan Cpu och minnena. En sådan dator har jag! Det innebär att pc överföring är ca 3.230 gånger snabbare. Dåligt av Apple att göra samma misstag som med X-server.
Och vad hjälper det att det sitter 2 cpu om de måste dela på 1.3 GBps när de säkert klarar mer än 2GBps styckvis. Höjt systembussen med 34Mhz nä det är ju skrattretande!

Apple Skärpning!!!

Den höjda systembussen kan nog vara ett lyft ändå, dom där 34 MHz står för 25 procent snabbare buss faktiskt.

Däremot har jag förstått att den gemensamma bussen för processorerna är en flaskhals, enligt de som påstår sig veta nåt. Dock kan det tilltagna cacheminnet hjälpa något.

  • Oregistrerad
  • 2002-08-13 19:34

Angående personalköp.

Någon som vet hur Nicator och Stockholms Läns Landstings avtal är utformat?

Om vi kommer att få dom nya modellerna eller vad det blir?

Har mailat Nicator, men ej fått något svar!

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Olle Jonsson:
VIKTIGT MEDELANDE:

Jag har gått lite väl hårt fram mot både Apple och Mindcom då det gäller SVT´s personalköp av datorer. Det är nu åter bekräftat från Apple att vi INTE får 933MHz´arna utan istället de nya dubbla 1 GHz´arna. De som jag trampat på tårna ber jag om ursäkt på detta sättet. Jag har kanske varit för nitisk i att bevaka våra intressen... men nu har jag paserat mållinjen och behöver inte orda mer i ämnet.

Ursäkta igen,

Olle Jonsson
+++

  • Oregistrerad
  • 2002-08-13 19:36

Att köpa något annat än instegsmodellen blir som att elda för kråkorna....

Blir så trött på att Apple inte lyssnar. jag bryr mig inte om snabbare processorer eller minne, det är och förblir bussen som är flaskhalsen! Redan en 2x800 mhz jobba rju så fort att den får gå ner i vila för den väntar på bussen...

HALLÅ??? Apple va fanken tänker ni med...?

iMacen ( combo drive )kostar nu SEK 175.610,02 på Apple store. En liten tabbe....

  • Medlem
  • 2002-08-13 19:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iGnu:
Rent tekniskt börjar Maccarna bli grovt intressanta nu

varken Intel eller AMD kör med mer än 133Mhz FSB (okey 266Mhz DDR om man ska vara petnoga).

Kan du förklara det där lite bättre, alltså en Pc med 400mhz buss (förmodligen tweakad 333Mhz) är alltså 167Mhz eller?

  • Medlem
  • 2002-08-13 20:27

Det roligaste med dom flesta sådana här siter är att alla är Mac fanatiker/användare eller vad vi väljer att kalla oss. Till detta så kommer det som gör det hela lite mera intressant, tittar man på de flesta inläggen så handlar dom om hur dåliga Apple masinerna är eller hur långsamma dom är. Apple skall skärpa sig och gud vet allt.

Det är ju bara att svälja att ni skulle alla ge vad som helst för att få en ny PowerMac G4 så jag har bara kvar att säga:

Börja spara eran veckopeng så kan ni kanske köpa nästa generations burkar när dom kommer.

  • Medlem
  • 2002-08-13 20:57
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: T3:
Det roligaste med dom flesta sådana här siter är att alla är Mac fanatiker/användare eller vad vi väljer att kalla oss. Till detta så kommer det som gör det hela lite mera intressant, tittar man på de flesta inläggen så handlar dom om hur dåliga Apple masinerna är eller hur långsamma dom är. Apple skall skärpa sig och gud vet allt.

Den man älskar, den agar man.. Visst vill vi ha dom nya maskinerna, men vi hade hoppats på mera, det gör ju alltid.. vi bryr oss inte i Dell´s nya maskiner.. Att vi är kritiska mot Apple är bara sunt, Apple lever ju på oss...

håller med - vilken j-la dator man får för 1699 USD dual 867´a. jag skulle i och för sig köpt mellanmodellen, eftersom den faktiskt har en lite snabbare systembuss etc. men, värstingmodellen är knappast värd pengarna!

Bevaka tråden