Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rack 'n roll

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Alla bilder är © Apple

[ 14 Maj 2002, 20:19: Meddelandet ändrat av: iBib ]

  • Medlem
  • 2002-05-14 20:29

Jag skulle vilja ha en skrivbordsdator som såg ut så...

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Jag skulle vilja ha en skrivbordsdator som såg ut så...

Det är bara att köpa...

  • Medlem
  • 2002-05-14 20:33
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: iBib:

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: stfm:
Jag skulle vilja ha en skrivbordsdator som såg ut så...

Det är bara att köpa...

Desktop computer overkill... Man får nog skön diskprestanda i alla fall.

  • Medlem
  • 2002-05-14 20:36

Jag skulle vilja ha ett sådant där fullt skåp. Då hade jag nog fått plats med mina mp3or...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2002-05-14 20:38

Men, var är dom dubbla nätdelarna??

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: JohanK:
Men, var är dom dubbla nätdelarna??

Det bidde bara en tumme

Smart med en firewireport på framsidan, det underlättar underhåll.

Hur gör man praktiskt med RAIDen?
4x120 Gb = 480Gb..

om jag vill spegla detta = 240Gb

Var har jag min systemdisk?
På en enskild HD?

Då har jag bara 3 kvar
Hur speglar man 3 drivar?

Jag kan INTE vänta på 3U enheten som kommer i slutet på 2002..
Jag vill egentligen ha RAID 5 men kanske kan nöja mig med spegling OM jag får minst 240Gb utrymme att nyttja...
Men undrar om det är smidigt o spegla även systemdisken?!
Det intressanta är ju användarkontona i mitt fall..

Det är ju ingen fullträff. Men de vill väl spara nåt till sen.
Dubbla nätdelar har nämnts. Möjlighet till SCSI-diskar istället för ATA skulle vara en annan sak.
Att grafikkortet ska ta upp en kortplats suger ju lite. Inte sannorlikt att man byter grafikkort i en rackserver liksom.

Men det mest fascinerande måste väl ändå vara att den har en gammal hederlig seriell port(!!!). Det trodde man ju aldrig att man skulle se i en Mac igen. Att det sedan är en DB9-kontakt gör det ju inte tråkigare...

(det skulle naturligtvis varit idioti att sätta dit en MiniDIN8, så det är ju rätt tänkt!)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-14 23:02

Coolt. Den har blinkenlites som visar processorbelastningen precis som BeBox samt Bay Area lights.

[ 14 Maj 2002, 23:14: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

Den är ju så snygg så den vill man ju ha hemma
Angående RAID delen med redundanta fläktar o ström etc så kommer det i den 3U stora RAID lådan med 14 drive bays..
Att inte serverdelen har den är iofs lite mysko men men..

  • Oregistrerad
  • 2002-05-15 01:05

Om man skulle köra flera av dessa servrar i kluster för t.ex. rendering, känns det ju onödigt med grafikkort i alla burkarna. Men enligt AppleStore:

Citat:

quote: You may also choose to deselect the standard PCI video card from this slot leaving it empty. However, note that at least one graphics card must be included with your Xserve so you would need to select the ATI Radeon 8500 in the PCI-AGP Combo slot above.

måste man ha minst ett grafikkort. Ska detta verkligen vara nödvändigt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-15 01:50
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Men undrar om det är smidigt o spegla även systemdisken?!
Det intressanta är ju användarkontona i mitt fall..

Under OS X Server på en vanlig maskin, har jag ej lyckats spegla en bootdisk, eller rättare sagt jag har inte lyckats installera systemet på en speglad volym. Har hört fler som haft detta problem. Förstår inte varför, verkar mycket dumt, då man ofta vill ha redundans även på systemdisken då burken kan gå ner om den krashar.

Något som har nåt nytt på den fronten både hur det funkar i Xserve, samt om man kan lösa det i vanliga maskiner under OSXS, med mjukvaru-raidade volymer?

Vore lämpligt att flytta denna till serverforumet....

Du kan troligen inte spegla boot volymen då det är softRAID. Pajjar systemet kan du ju inte använda dom raidade diskarna. Just pga att det är systemet som håller reda på speglingen/stripingen

Steve är stolt.

Dum Applestore Sverige (iaf for Education) listar minnena som SDRAM..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-05-15 12:07
Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jürgen B:
Du kan troligen inte spegla boot volymen då det är softRAID. Pajjar systemet kan du ju inte använda dom raidade diskarna. Just pga att det är systemet som håller reda på speglingen/stripingen

Det ligger inte i systemet, utan snarare i drivrutinerna för diskarna. Det funkar utmärkt med andra mjukvaruraid-program till Mac, tex SoftRAID (tm) och HDT.

[ 15 Maj 2002, 12:18: Meddelandet ändrat av: marcus ]

Kopplar man in UPS på den seriella porten eller är det USB som gäller nuförtiden?
Det har väl börjat dyka upp UPS-mjukvara för osX?

Jag hoppas att Apple gör snygga matchande RAID-kabinett!

Citat:

quote:

Jag hoppas att Apple gör snygga matchande RAID-kabinett![/QB]

Kolla mitt inlägg. Bilden med Steve ... där har du Xserve RAID. Nån som sett nåt pris? Fullt med diskar - 100K SEK. Kan det stämma?

[ 15 Maj 2002, 12:37: Meddelandet ändrat av: Massebasse ]

[quote]quote:Skapades ursprungligen av: Massebasse:
[QUOTE]
Fullt med diskar - 100K SEK. Kan det stämma?
[/quote]Bara 120 GB diskarna kostar 5200 kronor styck (exkl moms). 14 sådana blir 73000 kronor, så gissningen är ju inte helt tagen ur luften.

//Mikael

Byt sedan ut dom diskarna mot SCSI o du har ännu dyrare men samtidigt betydligt mindre diskplats...
För visst var XServe RAID även avsett för SCSI och inte bara IDE?

Xserve RAID var väl avsett för IDE, men kunde fås med SCSI som beställningsbygge? Så tyckte jag det stog någonstans (maccentral?).

//Mikael

Citat:

quote:Skapades ursprungligen av: Jonas Mellander:
Men det mest fascinerande måste väl ändå vara att den har en gammal hederlig seriell port(!!!). Det trodde man ju aldrig att man skulle se i en Mac igen. Att det sedan är en DB9-kontakt gör det ju inte tråkigare...

Ahh... då kan man koppla in en gammal hederlig terminal! Trevligt nördigt...

Men MiniDIN-kontakt hade inte varit så farligt... med en lödpenna kan man fixa mycket

1
Bevaka tråden