Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Minnen till PM Dual 2 Ghz G5

Tråden skapades och har fått 14 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-11-26 18:48

Hej!
Jag har fyra minnen:
Size: 256 MB
Type: DDR2 SDRAM
Speed: PC2-4200U-444

Funderar på att utöka, hur noga är det att det är prexxist samma typ av minnen?? Finns det nån marginal hit eller dit?? Har sett minnen med speed 3200,5200,etc....444, är det minnets frekvens i mhz?? Har också sett SDRAM-minnen med beteckningen Dual....menas det att dom ska sättas in i par?? Jag vet att i min burk ska det paras..... :"> Alla tips välkomna...
Mikke

Jag kollar i programmet Mactracker och om du har den senaste Dual 2.0 Ghz, så ska du ha minnen som heter "PC2-4200 (533 Mhz) DDDR2 ECC or NECC SDRAM". 240-pinnars ska det vara. Finns ju lite olika där.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-11-26 19:21
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Jag kollar i programmet Mactracker och om du har den senaste Dual 2.0 Ghz, så ska du ha minnen som heter "PC2-4200 (533 Mhz) DDDR2 ECC or NECC SDRAM". 240-pinnars ska det vara. Finns ju lite olika där.

Hej Pierre å takk för svar!!
Nja, den allra senaste Dual:en är det nog inte, för jag har haft den i några år. Har för mej att det är den första Dual med Intel-processorn och dubbla kärnor...
Så här står det om jag klickar på äpplet :

Machine Name: Power Mac G5
Machine Model: PowerMac11,2
CPU Type: PowerPC G5 (1.1)
Number Of CPUs: 2
CPU Speed: 2 GHz
L2 Cache (per CPU): 1 MB
Memory: 1 GB
Bus Speed: 1 GHz
Boot ROM Version: 5.2.7f1
Serial Number: CK6010PSUUY

Minnen är ju ganska billiga och kanske kan man ha dylika med högre mhz, men dom går i den lägsta hastigheten av dom minnen man sätter in....d.v.s man kan kanske ha blandade mhz, men det är den lägsta som gäller.....Eller...är jag ute å cyklar??
Hur kom du in på MacTracker?? För mej gick det inte...Finns det inte längre, eller va ??
Mikke

Mactracker hittar du på www.versiontracker.com.

Sen är det inte Intel i G5:or. Då heter den Mac Pro istället. Om du tar upp "Om den här datorn" och klickar på där det står Version av operativsystemet. Vad står det för bygge av din mac just där?

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-11-26 19:45
Ursprungligen av Pierre/M-stad:

Mactracker hittar du på www.versiontracker.com.

Sen är det inte Intel i G5:or. Då heter den Mac Pro istället. Om du tar upp "Om den här datorn" och klickar på där det står Version av operativsystemet. Vad står det för bygge av din mac just där?

Hej!!
Jag kör 10.4.9 och där står det Dual 2 Ghz PowerPC G5, men den första G5:an jag fick var ett måndagsexemplar som jag reklamerade efter ett tag, och då ringde dom från Apple Irland och sa att jag skulle få den första med Intel-processorerna..... Menar ru att dom lura mej då ??

Ja, har du en G5 och inte en Mac Pro så har du ingen Intel dator.

Till mitt föregående inlägg.. Klicka på 10.4.9 med musen tills det kommer upp Bygge.. ge mig det som står där så tar jag reda på vad du ska ha för minnen.

Hittat det nu.. Du har en M9590LL/A

Då stämmer det som jag skrev.. De minnena ska du ha. "PC2-4200 (533 Mhz) DDDR2 ECC or NECC SDRAM"

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-11-26 21:02

Åkej, Pierre, jag böjer mej för den som vet mer....Men hur kommer det sig att det står 444 på mina minnen?? Iofs på allihopa......Kan man ha olika Mhz ?? Va e max som min burk klarar??

Det där med 444 vet jag inte vad det är.. Stod likadant på min PB, och på min G4 så står det 30330 bakom. Jag tror inte du behöver bry dig om de siffrorna.

Vet inte vad max är för din dator, tror inte det är alldeles för högt. På Macotekets sida brukar det stå vilka minnen som passar till vilken maskin. Hittade dessa.. tror det är sådana som du ska ha. Inga billiga saker till din G5:a. Hoppas ngn annan kommer in i den här tråden som vet mer som kan hjälpa dig mer.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-11-26 21:45

Det räcker fint, Pierre !!
Mottag mitt djupt kända tack !!!
Finns en hel del på Nätet, kikar just nu på såna på Ebay UK....där finns dom för mellan 8 pund och uppåt för 1Gb-minnen.Sen finns det ju en del som ingen bjudit på än.....
Mvh,
Mikke

p.s hittade 2 st Samsung 512 mb på Ebay och vann dom för totalt 212SEK,hemskickade.Det är väl rätt ok ?? d.s

Senast redigerat 2007-11-26 22:13

Om det står PC2-4200U-444 så innebär det att det är DDR2 PC2-4200, underförstådd klockfrekvens är 533 MHz. 444 är CAS Latency.

Snabbare minnen, t.ex. PC2-5300 667 MHz, ska vara bakåtkompatibla och köras på 533 MHz i din dator. Klockas ner alltså.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-12-02 22:56

Två hårddiskar i G5:an.....

Hej!
(oppsan, hamnade detta inlägg i fel forum?)
Idag hämtade jag en Sata-disk (Samsung SP2504C) som jag satte in i utrymmet under standarddisken.Anslutningarna passade fint, men inte såg jag att den fanns med när jag gick in under " About this Mac" och tittade på Serial-Ata. Det finns fyra byglar därbak och den tredje från vänster var byglad. Sen har jag prövat att bygla alla fyra och ävenså provkört helt icke-byglad....Att hårddisken snurrar det känner jag.
Är det nån som har några tips?? Hur ansluter man en PC-sata-disk till Mac?? Är det några speciella knep?
Mvh,
Mikke

Senast redigerat 2007-12-02 23:37

Komplett.se har en bra minneskonfigurator på sin sida:

http://www.komplett.se/k/memselect.aspx?cmd=getModelList&strMfr=Apple&strProdLine=Power+Mac

Gällande din nya Sata-disc så använder du programmet: skivverktyg för att formattera den.

Lycka till!

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2007-12-03 00:33
Ursprungligen av Superlativo:

Komplett.se har en bra minneskonfigurator på sin sida:

http://www.komplett.se/k/memselect.aspx?cmd=getModelList&strMfr=Apple&strProdLine=Power+Mac

Gällande din nya Sata-disc så använder du programmet: skivverktyg för att formattera den.

Lycka till!

Hej och tack för tipset med Komplett´s lista !! Den verkar bra...:)
Men var finner jag skivverktyget på Mac:en?? Har kollat men hittar inte....
Mvh,
Mikke

Ursprungligen av Mikke:

Hej!
(oppsan, hamnade detta inlägg i fel forum?)

Ja, det inlägget och hela tråden ligger i fel forum. Första frågan gäller minnen till PowerMac. Andra frågan gäller diskar till PowerMac, men tråden ligger i PowerBook-forumet.

1
Bevaka tråden