Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Huawei E220 i Leopard?

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hej godvänner!
Jag har lite problem att dunka igång mitt usb-3g-modem i Leopard.
en del säger att det ska gå lätt utav bara f*n att installera det, min erfarenhet
är dock inte densamma. Dock hittar den modemet iaf., men man kan tydligen inte skriva in APN någonstans, och det fula programmet som hänger med driverspaketet, funkar inte i leopard.

Någon som har några tips?

ja just ja.. problemet är att den försöker koppla upp sig men misslyckas efter en stunds "tuggande".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-01 15:18

Jag har lyckats koppla upp mig med det modemet + tele2. Tankade drivrutinerna från Tele2's hemsida, körde programmet som man ändrar APN med och gjorde övriga inställningar.

Igår fungerade det inte men antar att det berodde på störnignarna som var i Telias nät under gårdagen.

det fula programmet funkar fint här med.

3G-nätet för Telia och Tele2 ligger väl fortfarande nere i Västergötland.

jag får fan inte mitt att funka... men asså, var ställer jag in APN:en då? finns ju ingenstans att göra det.. vad jag kan se..
jag har skrivit *99# som telnr. valt det modemet i "modem" under advancerat.
sen så finns det inte så mycket mer att pilla med.

Hej igen.. fick det att funka med dessa drivers. http://www.communica.se/huawei/filarkiv/index.htm
Det står att de inte skall funka med bland annat Tele2, som jag har då.. men ja, de gjorde det i alla fall så det är väl inte så mycket att orda om. (näe jag vet, det var jag som började )
tack iaf för moraliskt stöd osv. kanske kan hjälpa någon annan vilsen stackare där/här ute.

Kom in lite sent , ville mest tacka...

Ursprungligen av anders_b:

Hej igen.. fick det att funka med dessa drivers. http://www.communica.se/huawei/filarkiv/index.htm
Det står att de inte skall funka med bland annat Tele2, som jag har då.. men ja, de gjorde det i alla fall så det är väl inte så mycket att orda om. (näe jag vet, det var jag som började )
tack iaf för moraliskt stöd osv. kanske kan hjälpa någon annan vilsen stackare där/här ute.

Hej,

Ville bara tacka för denna länken, den gjorde ... allt. Blev först sur när jag öppnade lådan från Telia och såg att det bara låg en CD som gick till Windows på. Tack vare ovanstående länk så fungerar mitt Telia-USBmodem bra. Tackar så mycket!

Andreas
P.S. Som parentes kan jag säga att jag också installerade på PCn på jobbet, mest för att testa - eftersom jag faktiskt fått en Windows-CD av Telia. Den installerade en rejält lång stund, två konstiga program, och när allt var klart så fungerade det inte alls ändå. Så jag kanske skall vara glad att det inte låg med någon CD för mac...

  • Medlem
  • Varberg
  • 2008-05-02 11:55
Ursprungligen av anders_b:

Hej igen.. fick det att funka med dessa drivers. http://www.communica.se/huawei/filarkiv/index.htm
Det står att de inte skall funka med bland annat Tele2, som jag har då.. men ja, de gjorde det i alla fall så det är väl inte så mycket att orda om. (näe jag vet, det var jag som började )
tack iaf för moraliskt stöd osv. kanske kan hjälpa någon annan vilsen stackare där/här ute.

Jag använde samma för att få mitt mobila från 3 att fungera, deras kundtjänst sa att jag skulle ladda ner deras nya drivrutiner från tre.se men dessa fungerade inte alls med 10.5 så jag testade länken ovan och ny fungerar det perfekt, har varit uppkopplad 12 timmar nu utan problem, dock ej provat att ladda ner något med det än

Här sitter en vilsen stackare som nu är igång med sitt Turbo-3G bredband från 3 igen!
Tackar för hjälpen!

Har ni koll på hur jag uppgraderar det från 3,6 till 7,2 utan en Windowsdator?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-02 22:14

Jag installerade om mitt idag och det funkade hur bra som helst..

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-11-05 16:35

Laddade hem senaste(?) två filerna från Huawei och installerade utan att ha modemet ipluggat. Ursprungliga manualen för installation av Huaweimodemet passar förstås inte med Leopards nya inställningsfönster. Men med lite trial and error kom även jag igång.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2007-11-12 23:27

Fattar inte...

Jag får inte Huawei att fungera med mitt Leopard. Nån som kan ge lite handfasta råd? Snälla...

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-12-02 17:10
Ursprungligen av Cruiser:

Jag får inte Huawei att fungera med mitt Leopard. Nån som kan ge lite handfasta råd? Snälla...

Även jag har problem.
Kan någon beskriva om det går att komma runt Telenors programvara Globetrotter connect som inte fungerar med Leopard och i så fall hur man gör?

Tacksam för snabbt svar
Mikael

  • Medlem
  • Örebro
  • 2007-11-16 17:26

Jag har TRE och behöver också hjälp att få igång turbo-3G-USB-modemet. Drivisarna som finns på operatörens hemsida fungerar ju inte med leopard, och TRE vägrar ge support.
Jag behöver drivisar som funkar med både ppc och intel-processor.

Ursprungligen av Myrslok:

Jag har TRE och behöver också hjälp att få igång turbo-3G-USB-modemet. Drivisarna som finns på operatörens hemsida fungerar ju inte med leopard, och TRE vägrar ge support.
Jag behöver drivisar som funkar med både ppc och intel-processor.

Jag fick det till att fungera med drivrutinerna som tipsats om ovan:
http://www.communica.se/huawei/filarkiv/index.htm

Kör Intel-Mac och Leopard.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-18 16:05

Funkade direkt för mig när jag fixade en kompis bärbara... Undrar vad skillnaden kan vara som gör att det inte funkar för vissa...
Han hade 3 som operatör f.ö.

Jag skrev ett brev till Communica och fick ett skapligt snabbs svar. Jag har brevet på arbetet...

Men det slog mig då, kan inte nån här på forumet bara ta sin stationära PPC maksin med 10.5 och ladda ner mjukvaran och testa om modemet fungerar? Jag har bara EN dator... men det skulle ärligt förvåna mig MYCKET om det inte finns nån nörd här med tillgång till en stationär dator, till exempel. En dator som redan har en Internetkoppling och inte är beroende av en koppling, som jag är.

Skulle vara bra... en enkel manöver att testa och bekräfta mjukvaran för bredbandet.

Jag har Tele2.

Låt mig konstatera: Jag laddade mjukvaran frän hemsidan för att ha på datorn. Jag laddade Leopard... men modemet fungerade MYCKET BRA!! till min stora förvåning!

Jag tror att mjukvaran jag har i datorn är från cd-skivan som kom med modemet.

***
Nu undrar jag, du som har Telenor, kan du inte hämta mjukvaran från Tele2 och testa den i din dator? Mjukvaran är ju till modemet och egentligen skiljer det ju inget mellan detta modemet och ett vanligt 56k modem, anno 1995...

Modem som modem, menar jag!

Om din dator ändå inte fungerar, testa mjukvaran från Tele2...

Läs noga från denna sidan:
http://www.tele2.se/mobilt-bredband.html

Kolla Så fungerar det". Där finns mjukvaran för Mac.

Numret för Tele2 är *99# och om det är samma för Telenor har jag ingen aning om, men det står väl i dina papper.

Sen ska du fylla i nåt ... typ mobil.telenor.se men det måste du kolla vad det ska stå.

Telenor?

Nån som har koll på hur man får Telenors 3G-modem Globetrotter att funka med Leopard??

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-12-23 00:46

http://www.telenor.se/211.jsp?faq_id=148451
drivrutiner för Leopard, nu funkar GlobeTrotterConnect utan problem

  • Medlem
  • 2008-01-02 20:20

Ingen som skulle kunna lägga upp respektive fliks inställning i "Nätverksinställningar" Har 3 och kör Leopard och behöver följdaktligen lite hjälp.

Tacksam för hjälp!

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2008-03-10 06:42
Ursprungligen av stUka:

Ingen som skulle kunna lägga upp respektive fliks inställning i "Nätverksinställningar" Har 3 och kör Leopard och behöver följdaktligen lite hjälp.

Tacksam för hjälp!

Här är lösningen:

http://www.nissestark.se/faq/huawei-leopard.php

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2008-01-12 13:02

...skulle kollat här innan jag skickade in mitt modem på service. Teknisk support hos 3 är lika med noll. Jag har iofs fått ett nytt problem -- modemfel! kolla inställningarna och försök igen. Enda sättet var att starta om burken... var 10 min eller ibland efter 9 timmar, men mer och mer frekvent iaf...
Det funkade iaf nån månad med enda problemet att det kopplade ner -- som för er övriga som inte ändrat ppp-inställningarna
Hoppas jag får tillbaka det snart... kan lika gärna fråga er här om hjälp. Ni verkar ha koll!

Det kanske hjälper någon här?

från http://www.kullander.se/downloads/Huawei-E220.pdf

filerna som länkas till är version 2.7

Huawei E220 - Tele2 Mobilt bredband
Installation på Mac OS X
1. Anslut inte modemet förrän du blir ombedd att göra det i den här guiden. Följ guiden steg
för steg, det är viktigt att filerna installeras i rätt ordning. Har du redan konfigurerat ditt
modem en gång tidigare kan du hoppa över de kursiverade stegen.
2. Starta datorn, om den inte redan är i gång.
3. Ladda ner rätt filer från vår hemsida.
http://www.kullander.se/downloads/Intel.zip - om du har en Intelbaserad dator (ex. Macbook
eller Macbook Pro)
http://www.kullander.se/downloads/PPC.zip - om du har en Power PC-baserad dator (ex.
Powerbook/iBook G3/G4)
4. Packa upp den nerladdade filen genom att dubbelklicka på den och öppna mappen som
skapats.
5. Installera filen: 1_Huawei_DataCard_Drv_App_xxxx.pkg
6. Följ instruktionerna på skärmen.
7. Installera filen: 2_HuaweiDataCardDriver(2.7)-xxxx.pkg
8. Följ instruktionerna på skärmen.
9. När båda filerna är installerade ansluter du modemet till USB-porten, med SIM-kort
installerat.
10. Vänta tills lampan på modemet blinkar två gånger i snabb följd.
11. Starta programmet HuaweiApp som ligger i mappen "Program".
12. Skriv in APN: internet.tele2.se under fliken "Dial-up". Klicka på "Apply".
13. I HuaweiApp kan du även stänga av Pin-kod för ditt SIM-kort om det inte redan är gjort.
14. Stäng HuaweiApp.
15. Starta Systeminställningar och gå till nätverk.
16. Välj HUAWEI Mobile listan ”Visa”.
17. Under fliken "PPP" Tab Skriver du i "Tele2" som internetleverantör och "*99#" som
telefonnummer.
18. Klicka på fliken "Modem" och välj "Huawei Mobile Connect-3G Modem".
19. Kryssa ur rutan "Vänta på kopplingston" och se till att "Tonval" är markerat.
20. Klicka på utför och stäng Systeminställningar.
21. Nu är du redo att ansluta.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-18 19:48

Mitt Huawei 220 funkar i Leopard, jag använde ovanstående guide och nu rullar det på. Jag har Tre som operatör. Vill också passa på att tipsa om ett litet program som ger lite mer info om uppkoppling: Cheetahwatch, http://m.ac.nz/cheetahwatch/

Man får koll på:
Mottagning
Nättyp
Hastighet
Trafikmängd
mm

Funkar Huawei 220 hos Tre?

Ursprungligen av sherpan:

Mitt Huawei 220 funkar i Leopard, jag använde ovanstående guide och nu rullar det på. Jag har Tre som operatör.

Du skriver att det funkar med Leopard och Huawei 220 hos Tre...

Så här är det:
Har fått min kära mor (75 år) att investera i en Mac-mini. Denna vill hon i första hand använda till att lagra bilder på samt använda sig av internet. Eftersom hon bor i lägenhet i Göteborg samt har ett sommarhus i Bohuslän rådde jag henne till att köpa ett mobilt modem. Hon stegade in på 3 och köpte ett Huawei 220 och tecknade ett abonnemang. Hon frågade naturligtvis då om det var kompatibelt med hennes nyinköpta Mac och fick ett jakande svar. Inte fan funkade det inte!

Tillbaka till Tre som fick medge att dom inte hade drivisar till modemet. Men fick info om att det skulle komma "snart"... Det var i början av dec. -07. En mängd samtal hit och dit med löften och förseningar gör både henne och mig trötta. Ringde igår till Tre och talade med en snorkig dam på supporten som snusförnuftigt förklarade att det minsann var "Macs fel, som inte tagit fram drivisar" Antar att hon menade att det var Apples skyldighet. Vem är det som skall tillhandahålla drivrutiner och funkar det verkligen med Leopard om man gör som tidigare beskrivits. Jag hänger inte med här riktigt...
Någon hjälpsam som kan bena ut dessa frågor?
Håkan

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2008-01-28 19:02
Ursprungligen av HåkanO:

Vem är det som skall tillhandahålla drivrutiner och funkar det verkligen med Leopard om man gör som tidigare beskrivits. Jag hänger inte med här riktigt...
Någon hjälpsam som kan bena ut dessa frågor?
Håkan

Tja, det är väl Huawei som skall ta fram drivrutiner till sina produkter. Men problemet är det att med Leopard så funkar inte drivrutinerna som 3 hänvisar till.

Däremot om du följer denna guide http://www.kullander.se/downloads/Huawei-E220.pdf tillsammans med dessa drivrutiner (förutsatt att hon har Intel): http://www.kullander.se/downloads/Intel.zip

Som APN anger du: data.tre.se

Enda skillnaden mot mor är att jag har PPC men det borde inte vara några konstigheter.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-01-28 18:07

ok..tack cubaseuser för filerna och den lilla guinde...mitt problem ligger i att alla guider som säger hur jag ska göra i nätverksinställningar är värdelösa med tanke på att det inte finns nånstans att skriva något under PPP...undrar om ni gjort detta i senaste Leopard?..

  • Medlem
  • Nynäshamn
  • 2008-01-29 22:47

Jag har gjort en del trial & error sen jag fick tillbaka modemet med bestående problem. Mest error tyvärr.
Nu undrar jag hur jag tar bort de gamla nätverksinställningarna? (har letat som bara den, macrumors.com oxå...)

Jag vill nollställa allt och installera om från början. HuaweiApp behövs knappast alls om jag fattat det rätt. Det enda jag använt appen till är att deaktivera PIN. Sen har den aldrig ens funkat. Jag klickar bara på den lilla luren. Nu tänkte jag installera CheetahWatch oxå... det verkar vara en kul app.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2008-02-04 00:48

Kör Tele2's mobila i min Macbook...enda jag egentligen behövde var att ladda ner drivrutiner från kullander.se/downloads, sen ange APN och modemet i nätverksinställningar..oh och telenummret också..sen funka det utan problem...inget PPP eller Cheetahwatch...

så otroligt enkelt...

  • Medlem
  • Göt-la-borg
  • 2008-02-04 08:53

Kör turbo-3G från TRE, har inga som helst problem med de drivisar som finns på deras hemsida, superenkelt bara att följa den PDF som finns med anvisningar.

Bevaka tråden