Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hjälp med Motargument mot PC admin som snackar skit ?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-28 20:38

Hej bästa 99.se användare. Snälla hjälp mig. Jag behöver argument och motargument.

Bakgrund: på skolan får jag inte koppla upp min Mac mot domänen, bara "låna" det trådlösa nätverket. "Varför?" frågade jag PC admin (nätverksansvarige) och fick först till svar att "vi har bara en viss bandbredd..." och när jag kontrade med att jag faktiskt inte tänkt koppla upp 10 datorer utan en enda dator (min PB istället för den PC som jag lånar av skolan) och inte förstod vad han menade så fick jag till svar: Nej, det går inte. No discussion.

Jag väntade ett par dagar och försökte igen: "hej, jag har med min Mac idag och vill koppla upp mig" . Efter långa blickar och djupa suckar så tog han själv min burk och gjorde anslutningen till skolans trådlös nätverk (jag fick inte lösenordet(för jag kunde ju dela med mig av det.. ?!?) (Synd att jag inte startat nån keystroke logger...)

Men någon domän fick jag inte koppla upp mig mot. Delade mappar på skolans servers skall jag tydligen komma åt, problemet är att jag hittar inte skiten. Dom heter andra saker när jag scannar nätverket uppkopplad med skolans trådlösa. Och jag tänker INTE fråga herr Mr. PC Admin.

Nåja, jag blev pissesur och mailade till VD för skolan för att få svart på vitt och argument.

Det är alltså dessa argument (som jag inte kan acceptera eftersom jag tror att det är en massa bullshit från en lat och Mac fientlig PC admin till en VD som har noll koll) som jag vill att ni skall hjälpa mig med. Jag tänker göra detta till en följetong, ta upp med ledningsgrupp och anmäla till EU domstolen (nåja ).. Men jag menar allvar. Jag är så LESS på PC admins som inte orkar, inte vill och känner sig hotade (?) av Mac OSX.

Hjälp alltså. Bästa svaret och kraftfullaste argumenten vinner en iPhone (närjag vinner på min trisslott ) . Nej, men jag kan skicka en pepparkaka eller nåt nu till Jul.

Mycket tacksam för svar. Mycket tacksam.

Jo just det, sedan när en tjej vill koppla upp sig mot det trådlösa nätverket idag så fick hon inte det för hon hade inget antivirusprogram.

Han vill bara jävlas PC admin, det är min konklusion.

Svar från VD

"Hej,

Tack för dina funderingar. Vår ambition är att skapa en så säker och effektiv miljö som möjligt för såväl studerande som personal utifrån de ramar som vi har. Vissa begränsingar kommer dock alltid att finnas.

Vårt domän är inte anpassat för andra operativsystem än Windows eftersom vi har en Windowsdomän något som vi utvärderat, valt och upphandlat sen flera år. Om man skall ha andra domän måste man ha andra servrar, något som inte är planerat. Att ansluta andra operativsystem än Windows till vårt domän innebär en viss osäkerhet och risk som vi inte vill utsätta oss för. Den hamnar utanför vår kontroll. Kort sagt de datorer som skolan tillhandahåller kan vi kontrollera och garantera säkerheten för. Andra datorer får vissa begränsningar, av säkerhetsskäl. En extern dator kan påverka hela nätverket negativt.

Vi har sagt att man med en egen dator kan koppla upp sig mot vårt nätverket, men inte domän (se ovan) om den har annat operativsystem än windows.

Med egen dator har man tillgång till allt man behöver (logga in på skolans server och utnyttja de tjänster som är en integral del av utbildningen) via ftp eller mappdelning. Det går annars utmärkt att använda de datorer som vi tillhandahåller.

Med vänlig hälsning..."

Du har inte kunskapen som krävs för att argumentera mot besluten, men anser ändå att du är mer kompetent än nätverksadministratören. Intressant. Inget utav det du beskriver låter orimligt i mina öron, tvärtom verkar det vara en ganska normal, genomtänkt säkerhetspolicy.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-28 21:04
Ursprungligen av Hagelin:

Du har inte kunskapen som krävs för att argumentera mot besluten, men anser ändå att du är mer kompetent än nätverksadministratören. Intressant. Inget utav det du beskriver låter orimligt i mina öron, tvärtom verkar det vara en ganska normal, genomtänkt säkerhetspolicy.

Bäste Hagelin, du har uppenbarligen kunskapen som krävs, men väljer att istället för att argumentera (för eller emot, jag skiter i vilket) inte argumentera överhuvudtaget.

Kan inte du med din gedigna kunskap förklara HUR min Mac (just för att den är en Mac med OSX 10.4.11 brandvägg på, fildelning av) blir en säkerhetsrisk i nätverket? Det är den frågan jag klurar mest på. Bakgrunden till det är att PC laptops som används på skolan sällan har uppdaterade virus skydd, portar i skolans brandvägg öppna för allt från MSN till bittorrent eller DC eller Kazaa.

Men det är ingen säkerhetsrisk.

Jag hänger inte med. Jag orkar inte ta åt mig av ditt avmätta inlägg, men vill verkligen förstå argumenten, dels för att jag tror att det är skitsnack (nej, jag vet inte, men jag tror) och dels för att jag i så ofta träffat på PC /Win admins tekniker som verkligen gör allt för att slippa göra sitt jobb när Mac användare kommer in på företag eller organisationer.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-28 21:12

Den blir nog inte en säkerhetsrisk, men nätadmin kanske inte har kunskapen som krävs för att binda den mot AD. Och han kanske inte vill sänka säkerhetsnivån på SMB-utdelningen så att du ska kunna ansluta till dem med din Mac?

Jag tycker att du ska börja i andra ändan istället. Säg till skolledningen att de borde skaffa åtminstone en Mac för att ungdomarna ska få bredda sina vyer och lära sig något annat än Windows. Kanske har ni någon mediautbildning eller en bildlärare som tycker det är kul med Photoshop. Ta det den mjuka vägen istället för den hårda.

Eller ännu hellre, kontakta den lokala Mac-leverantören och be dem sälja in ett par maskiner till skolan. Som leverantör brukar man (om man inte klarar det själv) få hjälp av Apple när det gäller skolförsäljning, så det borde inte vara så svårt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-28 21:22

Tack för bra svar

Ursprungligen av mbp:

Den blir nog inte en säkerhetsrisk, men nätadmin kanske inte har kunskapen som krävs för att binda den mot AD. Och han kanske inte vill sänka säkerhetsnivån på SMB-utdelningen så att du ska kunna ansluta till dem med din Mac?

Jag tycker att du ska börja i andra ändan istället. Säg till skolledningen att de borde skaffa åtminstone en Mac för att ungdomarna ska få bredda sina vyer och lära sig något annat än Windows. Kanske har ni någon mediautbildning eller en bildlärare som tycker det är kul med Photoshop. Ta det den mjuka vägen istället för den hårda.

Eller ännu hellre, kontakta den lokala Mac-leverantören och be dem sälja in ett par maskiner till skolan. Som leverantör brukar man (om man inte klarar det själv) få hjälp av Apple när det gäller skolförsäljning, så det borde inte vara så svårt.

På skolan finns olika delar (administrativt ekonomiskt, inte nätverksmässigt), den ena där det står 20st intel iMac och puttrar på. Flera av administratörerna använder Mac. Och detta gör att jag har väldigt svårt att svälja argumenten.

"sänka säkerhetsnivån på SMB utdelningen". Är en dator med Mac OS X en säkerhetsrisk i ett Windows nätverk för att Mac OS X har sämre säkerhet i SMB protokollet ? (tacksam för svar, hade jag ingen aning om!)

Och bear with me pls... Kan du förklara vad "binda den mot AD" betyder ? Vore hyggligt

Kan du inte snacka med nån av de adminsar som använder mac om det här då? I värsta fall kanske det blir lättare att svälja argumenten om det kommer från dem (men det kanske du inte vill), men i bästa fall kan de hjälpa dig att få som du vill…

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-28 21:44

Jaha, men om det redan finns macar så är det ju en något knepig inställning de har... Binda till domän = koppla in datorn på Active Directory-domänen och se till att användarkonton osv lagras på AD-servern (om det behövs), skapa automontering av hemmamappar och arbetskataloger osv. Lite småpilligt om man inte gjort det förut.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-28 21:56

Tack för svar igen

Ursprungligen av mbp:

Jaha, men om det redan finns macar så är det ju en något knepig inställning de har... Binda till domän = koppla in datorn på Active Directory-domänen och se till att användarkonton osv lagras på AD-servern (om det behövs), skapa automontering av hemmamappar och arbetskataloger osv. Lite småpilligt om man inte gjort det förut.

Jo, det är just en knepig inställning som jag retar mig på. Skall kolla upp mer hur det egentligen ser ut. Men om det nu är som jag tror, att maccarna på den andra avdelningen är med i domänen så kommer jag att förstå än mindre och framförallt kräva bättre argument.

  • Medlem
  • Höganäs
  • 2007-11-28 22:41

På skolan jag arbetade tidigare på kopplade vi eMacarna mot AD:t, så att eleverna använde sin "Windows-inloggning" (dvs vanliga inloggning) och fick sin hemma-mapp monterad på eMacen.
Schmidigt!

Kommer dock inte ihåg exakt hur, men du gör inställningen i Kataloginställnigar (Leopard)

Länkar:
http://www.bombich.com/mactips/activedir.html
http://www.macwindows.com/AD.html

Lycka till.

/M

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-29 10:45

Tack Micke, exakt vad jag är ute efter!

Ursprungligen av Micke F:

På skolan jag arbetade tidigare på kopplade vi eMacarna mot AD:t, så att eleverna använde sin "Windows-inloggning" (dvs vanliga inloggning) och fick sin hemma-mapp monterad på eMacen.
Schmidigt!

Kommer dock inte ihåg exakt hur, men du gör inställningen i Kataloginställnigar (Leopard)

Länkar:
http://www.bombich.com/mactips/activedir.html
http://www.macwindows.com/AD.html

Lycka till.

/M

Skall pilla och trixa och hoppas det funkar. Tack

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-29 11:37

Själv brukar jag inte tillåta andra burkar på mina nätverk än de jag själv installerat och anser vara ok... detta så att jag som admin har koll på vad som finns på nätverket, kan ju vara så enkelt även i detta fall.

Och att du kommer med argument som att "jo, men det är ju bara bla bla bla" så fundera då på hur många "det är ju bara" det inte blir om varenda kotte i skolan kommer med sina specialgrejer.

Sen är det väldigt intressant att du anser att admin har fel men du kan inte själv argumentera emot det.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-29 13:36

Förstår inte varför du vill binda din datorn mot domänen? Det är ju bara bra om det är flera olika som ska vara inloggade på den och det var väl din privata dator?

Om jag förstår första inlägget så vill du komma åt det trådlösa nätverket och din hemkatalog.
Inget av dom sakerna kräver en domänkoppling.

Till det trådlösa nätverket behöver du ett lösenord eller att datorn är registrerad i nätet.
Inga problem med en Mac.

För att komma åt din hemkatalog kan det bli lurigare, där kan dom sätta upp lösningar som Macen har svårt att se. Men det går oftast med vanlig SMB.
Om du tittar på exemplen nedan så kanske du förstår problemet.

Windows:
\\servername\home

OS X:
smb://servername.domain.se/share/home

Att få en Windows-admin att kläcka ur sej den exakta sökvägen till en share kan vara ett helvete men när man väl får det så fungerar det sen.

Ett enklare lösning är att skolan kanske har satt upp en FTP eller SFTP för att man ska kunna komma åt hemkatalogen hemifrån, då kan du använda det när du sitter på det trådlösa nätet.

Lycka till!

  • Medlem
  • TÄBY
  • 2007-12-01 08:05

Enklast är nog att du undersöker möjlighetern att komma åt det du vill via ftp eller ansluta din hemkatalog manuellt, undersök en pc om du kan få ledtrådar.

Att få en PC-admin att acceptera Mac är en hopplös uppgift om kompetensen saknas. Visst kan man tänka att ett nät med väldigt hårt styrda windowsburkar kan få en sämre struktur om det kommer in okontrollerade datorer oavsett operativ tex du sparar gemensamma filer i format som är nyare än skolans osv. Men det här handlar om en skola och då finns det ingen som helst anledning att vara övernitisk eftersom det inte handlar om några uppgifter som riskerar landets säkerhet.

Vill du få mer Mac på skolan så är dina kolegor dom första du ska bearbeta så ni blir en stor grupp lärare eller personal som gemensamt kan påverka.

Det verkar ju dessutom vara en friskola.

Jag tror att admin är rätt less på ungdomar som kommer och tror att de kan allt och vet allt. Att du med egen dator får använda den på det sätt du får skall du vara glad över. Admin har dock sannolikt ett ansvar för säkerheten och regel 1 är att man vet precis vad som finns i nätverket.

Av ditt inlägg i övrigt kan jag dra slutsatsen att du mycket väl kan komma att drabbas av avstängning för att du inte vill följa de regler skolan har satt upp. Det verkar inte heller som att du har koll på vare sig varför admin säger som han gör (vill enligt dig bara "jäklas" osv) eller på grundläggande säkerhetsrutiner.

De råd du fått i övrigt är bra. Lyssna på dem. Vill du köra Mac så gäller det att ordna så du FÅR göra det, med bibehållen säkerhet och med OS X tillagt i admins värld.

Jag hade elever en gång som satte upp en LINUXserver inom skolans brandvägg och dessvärre använde de servern till div otillåten verksamhet som tex att lägga beslag på lösenord osv. Inte bra och det grundar sig i att admin släppte in saker de inte hade koll på.

Att använda något annat bara för att man VILL, inte för att man MÅSTE är inget bra argument för att få igenom förändringar - att dessutom säga att de jäklas och att de inte fattar något resulterar i ingenting eller möjligen en egen avstängning i slutändan.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-02 04:22

Ja det är väll en klassiker att ungdomar tyvärr inte tas på allvar speciellt inte inom skolan. Om det e nått man tyckte var det värsta med skolgången när man tittar tillbaka idag så var det just det. Hur lite egentligen lärare och annan skolpersonal lyssnade på en. Men ja det är en annan femm.

Ursprungligen av millgard:

Jag hade elever en gång som satte upp en LINUXserver inom skolans brandvägg och dessvärre använde de servern till div otillåten verksamhet som tex att lägga beslag på lösenord osv. Inte bra och det grundar sig i att admin släppte in saker de inte hade koll på.

Men vad är skillnaden på att släppa in en windowsdator eller en OS X dator? Där kan vara precis lika mycket "skit" på windows datorn som på vilken annan dator som helst med annat OS.

Om admin släpper in vilken windowsdator som helst så vet han ju verkligen inte vad som finns i nätverket. Ja windowsdatorer men det är väll frågan om vad som finns på datorerna och jag har väldigt svårt att tro att han sätter sig ner o tittar igenom alla elevers datorer.

Jag förstår om man inte vet hur ett OS fungerar och att man då inte bara kan lita på vad en annan person säger när man har ett ansvar. Men då tycker jag att han borde vara ärlig o säga det "Jag vet tyvärr för lite om OS X för att kunna lita på det och kan tyvärr inte bara lyssna på vad du säger".

För att "veta" vad som finns i nätverket har väll inget som helst med operativsystemet och göra egentligen. Det är väll det som är på datorerna som är farligt.

Ursprungligen av Kajan:

Ja det är väll en klassiker att ungdomar tyvärr inte tas på allvar speciellt inte inom skolan. Om det e nått man tyckte var det värsta med skolgången när man tittar tillbaka idag så var det just det. Hur lite egentligen lärare och annan skolpersonal lyssnade på en. Men ja det är en annan femm.

Men vad är skillnaden på att släppa in en windowsdator eller en OS X dator? Där kan vara precis lika mycket "skit" på windows datorn som på vilken annan dator som helst med annat OS.

Om admin släpper in vilken windowsdator som helst så vet han ju verkligen inte vad som finns i nätverket. Ja windowsdatorer men det är väll frågan om vad som finns på datorerna och jag har väldigt svårt att tro att han sätter sig ner o tittar igenom alla elevers datorer.

Jag förstår om man inte vet hur ett OS fungerar och att man då inte bara kan lita på vad en annan person säger när man har ett ansvar. Men då tycker jag att han borde vara ärlig o säga det "Jag vet tyvärr för lite om OS X för att kunna lita på det och kan tyvärr inte bara lyssna på vad du säger".

För att "veta" vad som finns i nätverket har väll inget som helst med operativsystemet och göra egentligen. Det är väll det som är på datorerna som är farligt.

Om nätet är anpassat till windowsdatorer så finns rutiner och programvaror för att hantera detta. Att öppna för alla andra också innebär att man som admin måste anpassa allt till alla sorters OS. Vilket såklart inte är möjligt.

Elever/ungdomar överskattar ofta sin egen kompetens som säkert är bra rent tekniskt/hackermässigt men som inte är så utvecklad när det gäller säkerhet och strategiskt tänkande kombinerat med ansvar för verksamhetens funktion för andra som är beroende av fungerande IT-lösningar.

En förståelse för detta kommer förhoppningsvis med åren.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-02 11:04
Ursprungligen av millgard:

Om nätet är anpassat till windowsdatorer så finns rutiner och programvaror för att hantera detta. Att öppna för alla andra också innebär att man som admin måste anpassa allt till alla sorters OS. Vilket såklart inte är möjligt.

Elever/ungdomar överskattar ofta sin egen kompetens som säkert är bra rent tekniskt/hackermässigt men som inte är så utvecklad när det gäller säkerhet och strategiskt tänkande kombinerat med ansvar för verksamhetens funktion för andra som är beroende av fungerande IT-lösningar.

En förståelse för detta kommer förhoppningsvis med åren.

Alltså detta kan jag fullständigt hålla med om. Men tycker det e dåligt att adminen inte verkar kunna förklara det på det sättet. Nu vet man ju visserligen inte om hur adminen har handlat har förändrats lite på vägen till detta forum men att säga att man måste veta vad man har i nätverket handlar ju ändå inte om vilka OS som används utan vad som är på dem. Det är ju trots allt där det farliga är.

Detta tycker jag verkar jätteintressant. Kan nån förklara varför säkerheten skulle minska iom att ha en mac i nätverket som även kommer åt hemmamappen? Detta låter som viktig information för mig som har en massa macar i vårt nätverk. Jag har alltid trott att det var windowsmaskinerna som var rooten (haha fyndigt va) till alla säkerhetsluckor. (Virus, trojaner, bli spamservrar, backdoors m.m.m.).

Sedan sa någon till mig att företag som gått över till att bara köra mac har minskat sitt behov av IT-support med 90%. Om detta stämmer (ens delvis) kanske någon är orolig för sitt jobb? Men man kan ju alltid skola om sig för att vara behjälplig på de sista 10% samt den administration som ett datanät ändå kräver.

Som ni hör är jag absolut inte kunnig på säkerhet/nätverk men väldigt nyfiken på att lära mig mer. Så hit me med sköna argument.

Sun Tsu?

Välj de slag du kan vinna.. Skaffa parallell eller Vmware och ta inte ens upp det faktum att du har en mac HÅRDVARA. Vad skulle han då kunna säga mer än att du inte får ansluta din windows maskin? med vilka sakliga argument ? policys? haha

Sen vill jag säga att jag förstår att han vill hålla sin miljö "ren" men ett verktyg är just det ett verktyg, datorer är verktyg i skola/företag den som säger annat skall inte ha hand om system än mindre användare... "hans domän" har han inte ensam auktoritet i. Verksamhetens mål går / bör alltid var det som går före.Hjälpmedel på vägen får inte bli en "skyddad verkstad" då bör man tänka om.

Till vissa här.. Om jag anser att någon har fel men saknar de passande argumenten som kan bita på en resonabel person betyder det då att jag inte kan ämnet? Fundera en gång på det.. det finns gott om exempel på de "som kan sitt gebit" som har fått träda tillbaka...

Den mjuka vägen tjänar ni båda på.

Ursprungligen av daniel1210:

Detta tycker jag verkar jätteintressant. Kan nån förklara varför säkerheten skulle minska iom att ha en mac i nätverket som även kommer åt hemmamappen? Detta låter som viktig information för mig som har en massa macar i vårt nätverk. Jag har alltid trott att det var windowsmaskinerna som var rooten (haha fyndigt va) till alla säkerhetsluckor. (Virus, trojaner, bli spamservrar, backdoors m.m.m.).

Sedan sa någon till mig att företag som gått över till att bara köra mac har minskat sitt behov av IT-support med 90%. Om detta stämmer (ens delvis) kanske någon är orolig för sitt jobb? Men man kan ju alltid skola om sig för att vara behjälplig på de sista 10% samt den administration som ett datanät ändå kräver.

Som ni hör är jag absolut inte kunnig på säkerhet/nätverk men väldigt nyfiken på att lära mig mer. Så hit me med sköna argument.

Har nog inte med det att göra utan mer med att admin inte längre kan garantera funktionen = säkerhetsluckor. Självklart är OC X och andra *nixgrundade OS säkra, men allt bygger på admin/nätägarens regler och kompetens.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-02 10:57
Ursprungligen av daniel1210:

Kan nån förklara varför säkerheten skulle minska iom att ha en mac i nätverket som även kommer åt hemmamappen?

Det handlar inte om en Mac. Det handlar om att ha en säkerhetspolicy, och följa den. I samtliga fall.

"Jo just det, sedan när en tjej vill koppla upp sig mot det trådlösa nätverket idag så fick hon inte det för hon hade inget antivirusprogram.

Han vill bara jävlas PC admin, det är min konklusion."

Med den inställningen har du inte på nätverket att göra.
VDs brev tycker jag lät helt korrekt.

En sak förstår jag inte här

Varför vill du koppla dej mot domänen? Om du kan nå delade mappar är det väl fullt tillräckligt? Och ifall du inte vet sökvägen är det väl bara att fråga vänligt?

Personligen kan jag inte se någon som helst orsak till att koppla in sin mac på en skolas domän, men kanske det finns nån bra orsak

Exempelvis på mitt jobb kör 98% av användarna windows och jag kör Mac (+ några windowsburkar). Jag har ännu inte haft nåt behov av att koppla in min Mac på domänen eftersom jag kan använda all funktionalitet jag behöver utan domänanslutning. Delade hårdskivor, skrivare, osv, allting går fint att komma åt med Mac utan att ha en domänanslutning. (givetvis krävs att man har ett användarkonto i domänen, men det antar jag att du har eftersom du har en windowsdator oxo)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-02 12:13
Ursprungligen av unsui:

Jo just det, sedan när en tjej vill koppla upp sig mot det trådlösa nätverket idag så fick hon inte det för hon hade inget antivirusprogram.

Tillåter de överhuvudtaget några externa maskiner att koppla upp sig mot nätet? Om det är så att det är förbjudet, så kan jag absolut förstå dem.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-12-02 12:16

Sluta stånga pannan blodig, att du får access till det trådlösa nätverket räcker ju som sagt. När du hittar maskiner / servrar / skrivare du känner igen, gör alias av dem och lägg på skrivbordet så slipper du leta upp dem nästa gång. Windows är standard i alla större miljöer idag, så är det bara, det är ingenting vi mac-älskare kan förändra över en dag. Kanske finns 100.000 macar i Sverige, eller vad ska man gissa? Däremot flera miljoner PC-burkar. That's how it is.

Ursprungligen av unsui:

Hej bästa 99.se användare. Snälla hjälp mig. Jag behöver argument och motargument.

Bakgrund: på skolan får jag inte koppla upp min Mac mot domänen, bara "låna" det trådlösa nätverket. "Varför?" frågade jag PC admin (nätverksansvarige) och fick först till svar att "vi har bara en viss bandbredd..." och när jag kontrade med att jag faktiskt inte tänkt koppla upp 10 datorer utan en enda dator (min PB istället för den PC som jag lånar av skolan) och inte förstod vad han menade så fick jag till svar: Nej, det går inte. No discussion.

Svar från VD

"Hej,

Tack för dina funderingar. Vår ambition är att skapa en så säker och effektiv miljö som möjligt för såväl studerande som personal utifrån de ramar som vi har. Vissa begränsingar kommer dock alltid att finnas.

Vårt domän är inte anpassat för andra operativsystem än Windows eftersom vi har en Windowsdomän något som vi utvärderat, valt och upphandlat sen flera år. Om man skall ha andra domän måste man ha andra servrar, något som inte är planerat. Att ansluta andra operativsystem än Windows till vårt domän innebär en viss osäkerhet och risk som vi inte vill utsätta oss för. Den hamnar utanför vår kontroll. Kort sagt de datorer som skolan tillhandahåller kan vi kontrollera och garantera säkerheten för. Andra datorer får vissa begränsningar, av säkerhetsskäl. En extern dator kan påverka hela nätverket negativt.

Vi har sagt att man med en egen dator kan koppla upp sig mot vårt nätverket, men inte domän (se ovan) om den har annat operativsystem än windows.

Med egen dator har man tillgång till allt man behöver (logga in på skolans server och utnyttja de tjänster som är en integral del av utbildningen) via ftp eller mappdelning. Det går annars utmärkt att använda de datorer som vi tillhandahåller.

Med vänlig hälsning..."

Det är flera som sagt det förut men varför skall du koppla upp dig på domänen?
Vd'n skriver ju att du får koppla upp dig på skolans trådlösa nät och att du kan "(logga in på skolans server och utnyttja de tjänster som är en integral del av utbildningen) via ftp eller mappdelning." vad vill du göra förutom det?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-12-03 15:06
Ursprungligen av supergnu:

Det är flera som sagt det förut men varför skall du koppla upp dig på domänen?
Vd'n skriver ju att du får koppla upp dig på skolans trådlösa nät och att du kan "(logga in på skolans server och utnyttja de tjänster som är en integral del av utbildningen) via ftp eller mappdelning." vad vill du göra förutom det?

Han kanske mest är ute efter att jävlas.

för att lista utdelade resurser kan man i terminalen skriva smbclient -L server-ip, det borde visa vilka resurser du har rätt att använda. Lycka till

Ursprungligen av ndsunesson:

för att lista utdelade resurser kan man i terminalen skriva smbclient -L server-ip, det borde visa vilka resurser du har rätt att använda. Lycka till

Det torde väl vara samma sak som om man i findern tar cmd+k (connect to server) och skriver in smb://<server-ip> ?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2008-02-06 09:40
Ursprungligen av air:

Det torde väl vara samma sak som om man i findern tar cmd+k (connect to server) och skriver in smb://<server-ip> ?

Jepp. Sen förstår jag inte vad personen som sa att det skulle på något sätt vara svårt att få reda på vad de utdelade resurserna heter från en admin, det är ju inget som är direkt hemligt..

Krävs det fortfarande att man kör Windows 2003 Server i vad-det-nu-heter-innan-Native-Mode, d v s det läget som krävs för att kunna ha NT4- och 98-burkar i domänen?

1
Bevaka tråden