Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Söker gedigen, snygg och exakt bluetooth-mus

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2006-08-20 13:36

Söker en Bluetooth-mus som är gedigen och snygg samt har bra precision då jag ritar mycket på datorn. Får inte för liten heller alltså. Måste ha lång batteritid då jag är ute mycket med datorn.

Apples egna lockar mycket, men jag är tyvärr inbiten PC-kille i grund och botten, så jag klarar mig inte med mindre än 2 knappar.

Vad finns det att välja på?

Mighty Mouse har fyra knappar:
• Vänster
• Höger
• Mitten (klicka på scrollkulan)
• sidorna (båda sidorna är en och samma knapp)

Läs om den här.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-20 22:35

Mighty Mouse är tyvärr lite för dyr för min smak. Vill helst inte lägga mer än 500kr på en mus.

  • Medlem
  • Svedala
  • 2006-08-28 17:01

Jag bumpar den här tråden lite då jag är på jakt efter samma sak.
Jag känner mig lite skeptisk mot Mighty Mouse, tror jag skulle bli besviken till det priset. Är nästan lite förvånad över att varken Logitech eller Microsoft verkar ha något större utbud av bluetooth-råttor...

Jag är sedan länge "fan" av Logitechs scrollmöss, och har även 2 st MS wireless notebook Optical-möss som jag tycker är mycket bra. Jag var helt klart tveksam till MM, särskilt efter att ha läst alla gnällrapporter. Men det visade sig bara vara det vanliga gnället (jämför: nya iPoden är för dyr/saknar radio/har för liten hårddisk).

Jag bestämde mig för att testa den till min nya MacBook, och jag tycker MM (har både trådlös och trådad nu) är helt suverän! Den lyder alla rörelser perfekt, och den scrollar perfekt. OM man har lätt för att glida iväg horisontellt kan man stänga av den horisontella scrollningen.

Jag har testat flera andra BT-möss (MacMice, RadTexh, Targus) och de har jag sålt eller lämnat tillbaka ganska omgående, men Apples MM är mycket bättre.

Det enda jag saknar (och det är för mig ett stort aber) är möjligheten att mappa om scrollknappen (alltså när man klickar med den) till att betyda Cmd-Click (vilket jag använder i Safari för att öppna länk i ny flik bakom nuvarande). Det verkar bara gå att styra den till olika Exposé-behaviours, och det är dåligt tycker jag.

  • Oregistrerad
  • 2006-08-29 14:34

Jag testade en MM i förra veckan och gillade den inte alls.

Vilken av de andra mössen (MacMice, RadTech, Targus) fungerade bäst?

Jag har en MacMice och den fungerar riktigt bra. Det var bara att starta musen och köra igång eftersom att den fungerar med apples drivrutiner. Upplösningen i musen är bra... faktiskt bättre än de flesta sladd-bundna möss jag kört. Måste nog påstå att det är den bästa trådlösa mus jag kört.... inklusive logitech mx1000. Den har riktigt bra precition och går utan att hacka även o jag kör från sängen (ca. 3,5m).

En enda sak har jag hakat upp mig på. Det går att klicka på scrollhjulet men jag har ingen aning om hur man får det att funka. I mina tidigare möss har jag änvänt den funktionen för att gå tillbaka till föregående sida i webläsaren.

  • Medlem
  • Borås
  • 2006-10-17 09:59

Scrollar mighty mouse ljudöst?

Jag har en Logitech sladdmus nu som funkar tillfredsställande men jag skulle dels vilja ha en trådlös, dels har jag börjat irritera mig en smula på ljudet och det mekaniska motståndet när den scrollar.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2006-10-17 10:11
Ursprungligen av frukt:

Scrollar mighty mouse ljudöst?

Nästan. Det hörs ett svagt knaster.

Instämmer här. Gillar inte Mighty mouse och är ett fan av Logitech. Men hittar ingen fullstor blåtandsmus. Varför?? De jag ser är små nissar till bärbara. Även sett en av märket Trust (Thrust?) men vill helst ha logitech.

Ursprungligen av Code Red:

Även sett en av märket Trust (Thrust?) men vill helst ha logitech.

Trust = förtroende, tillit. Tyvärr är produkterna allt annat än det.. :/ Men http://www.trust.com/products/product.aspx?artnr=14298 kanske är något?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2006-10-18 00:19

Hur bra funkar Microsofts Intellimouse Explorer Blutetooth och deras nya wireless laser mouse 8000. Den tidigare nämnda (Explorer) borde många ha prövat antar jag då den har ett år på nacken?

Nu är det drygt ett år sedan jag drog igång den här tråden och det som hände blev att jag slutligen köpte en Mighty Mouse i brist på Bluetooth-alternativ.

Jag har envist försökt bli kompis med musen i över ett år men det går bara inte. Därför återkommer frågeställningen igen och jag drar upp tråden ännu en gång.

Så, är det någon som har koll på om det under det senaste året lanserats någon Bluetooth-mus som verkar vettig?

Ursprungligen av SpeedAbuser:

Nu är det drygt ett år sedan jag drog igång den här tråden och det som hände blev att jag slutligen köpte en Mighty Mouse i brist på Bluetooth-alternativ.

Jag har envist försökt bli kompis med musen i över ett år men det går bara inte. Därför återkommer frågeställningen igen och jag drar upp tråden ännu en gång.

Så, är det någon som har koll på om det under det senaste året lanserats någon Bluetooth-mus som verkar vettig?

Har du kollat på Logitech V270 och deras nya V470? Jag har själv använt V270 i snart 2 år tillsammans med PB med inbyggd BT och det funkar finfint, testade på ren trots hur länge det gick att använda utan batteribyte = långt längre än man borde. Musens batteri dog slutligen efter ca 1 år(!). Då hade jag använt den aktivt ca 1 timma/dag och aldrig stängt av den. Så batteri blir ingen stor kostnad.Logitech BT mössen ligger på ca 500:- +- 10%.
Annars har Microsoft kommit med en ny BT mus som heter Bluetooth 5000 mus, denna kostar lite mindre, men som alltid med möss är det ju högst individuellt vilken man trivs med.

Jag kollade på V270 innan jag köpte min Mighty Mouse och den gillade jag om möjligt ännu mindre. Problemet var främst att den var för liten. Jag kan ha fel, men av bilder att döma på V470 och MS5000 ser också de ut att vara möss tilltänkta att använda när man är på resande fot och av någon anledning inte har plats för en fullstor mus.

Men jag är inte intresserad av en så kallad "Notebook"-mus, utan jag vill ha en fullstor mus utan sladd eller USB-dongel. Storleken får gärna vara som en Mighty Mouse eller större, men inte mindre.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-12-07 00:17

Jag håller med dig SpeedAb, jag har också en MightyMouse och tycker framför allt den scrollar kasst trots rengöring. Ojämt... Och så jäkla jobbigt att göra ren (om man måste öppna den). Fungerar din scrollning jämnt?

Ursprungligen av lausse:

Jag håller med dig SpeedAb, jag har också en MightyMouse och tycker framför allt den scrollar kasst trots rengöring. Ojämt... Och så jäkla jobbigt att göra ren (om man måste öppna den). Fungerar din scrollning jämnt?

Nix, den funkar riktigt dåligt. Har plockat isär musen helt och rengjort allt (främst magneterna som finns placerade runt scrollkulan) men den är ändå värdelös.

Hur kommer det sig egentligen att ingen tillverkare gör någon seriös BT-mus?
Och när ska Apple släppa en vettig mus?
Mycket märkligt.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-12-11 09:19

V470 ær en notebook mus, d v s ganska liten, men jag tycker den fungerar bra ændå. Dock ær det en smaksak.

Anledningen till att det næstan bara finns små møss med BT ær antagligen att idag så har de flesta bærbara BT men det ær vældigt sællsynt på stationæra maskiner

Hur mycket mindre än Mighty Mouse är V470? Är scrollhjulet klickbart (knapp 3)? Funkar den att använda långa perioder i streck utan problem? Anledningen till att jag frågar är på grund av att jag lidit en del av musarm tidigare.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-12-17 21:17

Jag har aldrig provat Mighty Mouse men den (V470) är inte mycket mindre än Apples avlånga USB mus, den är till och med något högre.

Två knappar och ett klickbart scrollhjul. För mig fungerar det bra, att den är lite mindre än en fullstor mus gör bara att handen får en mer flat vinkel. Jag har snart "kört mus" i min proffesion i 20 år utan att drabbas av musarm, är övertygad om at det beror på att jag i princip hela tiden haft min arbetsplats ordnad på så sätt att jag kan ha hela underarmen liggande på bordet. En arbetsplats där man måste hålla armen lyft för att kunna anända musen leder snabbt till besvär.

Ursprungligen av gpd:

Jag har aldrig provat Mighty Mouse men den (V470) är inte mycket mindre än Apples avlånga USB mus, den är till och med något högre.

Två knappar och ett klickbart scrollhjul. För mig fungerar det bra, att den är lite mindre än en fullstor mus gör bara att handen får en mer flat vinkel. Jag har snart "kört mus" i min proffesion i 20 år utan att drabbas av musarm, är övertygad om at det beror på att jag i princip hela tiden haft min arbetsplats ordnad på så sätt att jag kan ha hela underarmen liggande på bordet. En arbetsplats där man måste hålla armen lyft för att kunna anända musen leder snabbt till besvär.

Vilken mus menar du när du syftar på Apples avlånga USB-mus?
Mighty Mouse finns ju i både USB- och Bluetooth-utförande.

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2007-12-18 07:47

Den som var standard mus till t ex G4 MDD.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2007-12-18 10:04

Det här är något jag söker oxå.
Logitech MX1000 finns i blåtandsversion vilket vore perfekt.
Dock måste man köpa ett värdelöst rymdskeppsliknande tangentbord ihop med den.
Jag kan inte första varför Logitech inte säljer den löst, jag hade köpt den direkt.

Jag har funderat på MM, men jag var tveksam redan innan jag kände på den och det blev inte bättre efter att ha testat.
Synd att Apple som är så duktiga inte kan göra en vettig råtta.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2007-12-22 10:24

Vill bara rekomendera en Microsoft Laser Mouse 8000, fungerar utmärkt i Leopard. Jag fick min idag och det är inte svårt att bli frälst efter MM. Det bästa är att så fort jag kopplade upp den via den inbyggda bluetoothen så fungerade även extraknapparna såsom de var inställda på MM, dvs en sidoknapp går till dashboard och scrollklicken tar fram exposé. Även pekarhastigheten är mycket snabbare, jag fick dra ner den till 1/3 för att få samma hastighet som jag körde med MM på maximal inställning.

I en annan tråd så säger en annan användare att man måste använda steermouse för att ställa in de ytterligare extraknapparna.

Min två spänn på Wacom, de har bra ritbord, använder en av deras möss på ritbordsytan och behöver jag rita med pennan är den i sin hållare framför bordet.

Funkar väldigt smidigt. Två knappar, scrollhjul (tandat) som kan tryckas ner.

För min del blev det billigt med: Gav 50:- för ritbrädan, med mus o penna.
Den var rosa, men en sprayburk gjorde den vit....

Sedan några månader finns MS Bluetooth Notebook Mouse 5000 som verkar trevlig och har ett rimligt pris.

Allright. Tillbaka till noll.
Nu har min gamla trogne Razer kastat in handduken och samma sak med Mightyn. Måste med andra ord ha en ny mus snabbt. Angående ritbord så har jag en Cintiq 12WX som jag är jättenöjd med men dessvärre är det värdelöst att jobba med 3D med ett ritbord (sitter mycket i framförallt Maya).

Microsoft Laser Mouse 8000 verkar sweet. Min enda fråga när det gäller den är hur länge batteriet håller? Jag gillar inte alls idén med att ha en laddningsdocka liggandes på skrivbordet och ta plats, så jag lär köra med vanliga oladdningsbara batterier om det blir en sådan mus. Någon här som vet hur länge ett standardbatteri håller i en MS 8000?

Har nu kollat en del recensioner på MS Laser Mouse 8000 och den verkar inte alls vara något för mig. Att kunna mittenklicka problemfritt är ett nödvändigt ont när jag jobbar (ni som jobbar i Maya förstår varför) och MS 8000 verkar inte kunna svara upp till det kravet.
Synd.

Här finns bland annat en recension som tydligt belyser detta (tillsammans med alla dess kommentarer)...
http://stuff.silverorange.com/archives/2007/march/lasermouse8000

1
Bevaka tråden