Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Trevligt rykte om nya PowerMacs..

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-21 11:01

Så här stod det på MacOSRumors.com:

"In its quarterly financial results conference call, Apple executives noted that big things were going to happen for the PowerMac this year. Can anybody say G5? We knew you could.... PowerPC 970 processors in up to four-way configurations, 900MHz front side busses, HyperTransport motherboard architecture with up to 6.4GB/s chip-to-chip bandwidth, USB2, Firewire 800, Airport Extreme, 8X AGP, PCI-X, 10GB Ethernet, and even more. When, you might ask? September, if Apple´s plans hold firm, we´ll see the first incarnation with most of these features."

Kan det ligga någon sanning i detta?

Jo, det är förmodligen sant alltihopa. :rolleyes:

Jo tjena

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-21 11:57

mycket intressanta svar... :/

typ, ge upp o köp en pc då eller?

  • Oregistrerad
  • 2003-01-21 12:02

Alltså, rykte är rykten.

En sak är klar, Apple kommer överraska oss positivt i år, sen är frågan bara vad som kommer. De nya powermacarna behöver inte kunna bootas i Mac OS 9 och då öppnar sig en ny värld.

Att en ny processor är på ingång, kan vi vara säkra på, frågan är ju vad för någon och hur moderkortet kommer att utrustas...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-21 12:02

G5 kommer i år!
Det känns i luften.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-21 12:09
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: :::NIKKE::::
Alltså, rykte är rykten.

Jo, det fattar man väl om man inte är dum i huvet.
Frågan var ju om ryktet är trovärdigt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2003-01-21 12:13
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: William WM:
Jo tjena

gött o dissa?

MOSR brukar ha låg trovärdighet och hög det-vore-ju-bra-om-det-var-sant-faktor. I detta fall låter det lite som deras vanliga uppmålande av guld och gröna skogar. Vi får väl se vad andra ryktessajter säger...

Som MacRumors skrev när de sammanfattade ryktena efter MWSF03:

Perhaps the most striking failures in this round comes from MacOSRumors - whose predictions were almost entirely incorrect

Det allra senaste från högt uppsatta källor i Cupertino: Någon gång i år kommer Apple introducera Firewire 800 i Power Mac-serien.

Sug på den ni.

Att någon ens orkade bry sig om Ryan.. han röker för mycket.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jon Adolfsson.:
Det allra senaste från högt uppsatta källor i Cupertino: Någon gång i år kommer Apple introducera Firewire 800 i Power Mac-serien.

Sug på den ni.

Ja, om de INTE gjorde det skulle jag bli grymt förvånad.

Ciryon

Hoppsan hejsan! Prissänkta Dual 1 GHz på Macoteket. Ny burk på väg?

KAMPANJ - POWER MAC G4 DUAL 1GHZ

Nu har du chansen att köpa en av Apples snabba Power Mac G4 med
dubbla 1GHz processorer till ett mycket lågt pris! Gäller ett
begränsat parti och så länge lagret räcker. (etc...)

Power Mac G4 Dual 1GHz, pris endast 23995:- ex moms

  • Oregistrerad
  • 2003-01-24 11:40

Fler och fler rykten indikerar att det är en ny burk på väg. Och om det som Jobs indikerat tidigare stämmer (och det brukar det väl göra) så kommer dom inte att gå att boota i OS9, vilket väl kanske tyder på dom har FireWire2 kanske?!

Lär ju bli spännande att se hur mycket dom låter

  • Medlem
  • 2003-01-24 13:02

Jag tror inte på USB 2.. Det är en sämre konkurent till FireWire

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: nixon:
Jag tror inte på USB 2.. Det är en sämre konkurent till FireWire

Spelar ingen roll om det är sämre om det är det enda tillverkare använder. Om digitalkameror, skrivare, scanners och Gud-vet-vad bara använder USB2, ska vi då sitta i ett hörn och sura och säga "M-m-men FireWire är ju bättre!"?

Tillverkare av kringutrustning kommer aldrig att ta hänsyn till mac när de gör sitt val av anslutningar. Vi behöver USB2 tillsammans med FW (och FW2). Det ena utesluter ju inte det andra.

Kolla den här tråden för mer diskussioner om USB2.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-24 17:49

En G5 med fläktar från Saab och som låter som en äkta Jas 39?

  • Medlem
  • 2003-01-25 21:31
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: replicant:
Fler och fler rykten indikerar att det är en ny burk på väg. Och om det som Jobs indikerat tidigare stämmer (och det brukar det väl göra) så kommer dom inte att gå att boota i OS9, vilket väl kanske tyder på dom har FireWire2 kanske?!

Lär ju bli spännande att se hur mycket dom låter

Hoppas, hoppas...
Jag tänker plåga mig själv till att vänta på nya tysta Kraftmacar...

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-25 22:01

Stationär burk har hängt med ända från blå/vit G3 !
Det är ju bra betyg att de flesta gillar den snygga låda och fortfarande köper G4:or låda. Men med tiden hinner CPU blir varmare och med samma lådan uppstår kylningsproblem (mera oljud). Jag är övertygad att Apple kommer med bra lösning på problemet, dvs med annat omkonstuerat datalåda ! Kanske vätskekyld låda ? Ja den som lever får se...

  • Oregistrerad
  • 2003-01-25 23:23

Mitt tips är:

nytt moderkort
ny låda
fw 2
usb 2
bluetooth

men samma processor fast något snabbare och kanske den första burken med fyra processorer i!?

jag för min del tror på hästsko-formade möss, som ska extraknäcka som spelkontroller...

sen så tror jag att det kommer en dator som ser ut mer som kuben, men bara större. Ungefär i samma storlek som dom vi har idag... Eller större... Eller mindre...

Och jag tror även de nya burkarna kommer vara tystare eftersom hela datorn kommer vara helt öppen och snurra runt runt runt för att på så sätt bli av med varm luft...
Det kommer bli rackarns svårt att få in CD-skivor och sånt, men vi får se det hela positivt: alla tillbehör kommer ju vara trådlösa... efter tre fyra varv iallafall...

Jag räknar också kallt med att vi får se snabbare ram minne i Macarna, typ rambus 800. Den slutsatsen drar jag eftersom Apple alltid varit ett par steg efter när det gäller den tekniska biten. Speciellt attraktivt nu när rambus 800 ska läggas ner...

USB 2 ? sånt tjafs... allt ska vara "waj-faj"...

Sen så tror jag faktiskt att jag själv ska börja snacka mindre strunt...



[ 26. Januari 2003, 08:08: Meddelandet ändrat av: 12moons ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: replicant:
Fler och fler rykten indikerar att det är en ny burk på väg. Och om det som Jobs indikerat tidigare stämmer (och det brukar det väl göra) så kommer dom inte att gå att boota i OS9, vilket väl kanske tyder på dom har FireWire2 kanske?!

Vad skulle jag hoppas på, seriöst?

I februari-mars: Nya moderkort med bättre fart, äkta DDR. Lite snabbare processor, men bara lite. Hastighetsökningen läggs i busshastighet. (Det tror jag, för det är det som borde vara lättast för Apple att fixa.)
I september: G5, en rejäl hastighetsspark uppåt. Hur mycket? Hoppas att det i alla fall gör Macarna acceptabla prestandamässigt (ca 2 GHz), dvs kunna anses prisvärda som rena siffertuggar igen. Burken bör nog ha både FW2 och USB2.

Sen så hoppas jag förstås att Apple ska överraska mej rejält och komma med nåt som är både trevligare och snabbare än jag vågat drömma om.

En tyst kub/pizzakartong är förstås högst på min önskelista.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-01-26 14:25
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: 12moons:
Det kommer bli rackarns svårt att få in CD-skivor och sånt, men vi får se det hela positivt: alla tillbehör kommer ju vara trådlösa... efter tre fyra varv iallafall...

LOL!

1
Bevaka tråden