Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Datorvärldens motsvarighet till Slowfood?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-11-30 16:36

I matvärlden har begreppet Slowfood fått stort genomslag, dvs ta det lugnt och njut av mat och socialt umgänge och bara va'.
Vad tycker du är dess motsvarighet inom mac-/datorvärlden? Finns det någon överhuvudtaget?!

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-11-30 17:20

För tidigt på kvällen kanske för en bredare jämförelse?

Väldigt konstig jämförelse, det är ju inte riktigt samma saker

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-11-30 18:26

En jämförelse grundar sig ju på både likheter och olikheter. Vad ska den annars tjäna för syfte? I datorvärlden råder som bekant en hets efter större prestanda, efter överblick över allt större områden med information. Infostress är ett begrepp som mycket väl har en parallell i hur vi numer förhåller oss till exv mat och måltider.
Min tydligen befängda tanke var om det fanns några exempel på hur/om man kan närma sig exv webben utifrån ett slowperspektiv.

Men känner du frågeställningen helt irrelevant är det bara till att ta bort tråden. Jag är helt prestigelös.

Intressant jämförelse. Jag tycker att det handlar om två olika saker, eller snarare om olika dimensioner. Kvalité å ena sidan och användningen å andra sidan.
Bättre prestanda, större infoområde är kvalitén, tycker jag, som motsvarar kvalitén på ingredienserna (ekologiskt, färskt, osv) i Slowfood (eller vilken food som helst). Kvalitén på råvarorna betäcknar inte hur maten skall ätas upp.
Om man njuter maten eller "datoranvändandet" i lung och rå eller man är mera stressad - det är en helt annan femma. Man kan ha världens snabbaste dator och ändå vara helt utan stress.

"Slow" grejen utgår på att ta det lungt som har inte mycket med beståndsdelarna att göra.

Men sen beror det ju helt på vad man gör med datorn också?

Om jag tex sitter på kammaren och redigerar en privat film från mina senaste skogsbestyr så är ju det mycket mer gemytligt än om jag sitter på jobbet och kör igenom nån server-konfiguration. Det blir ju inte riktigt samma saker..

Intressant, men en väldigt svår jämförelse.

  • Medlem
  • 2007-12-01 16:53

Hmm fast jag tyckte det var en kul jämförelse!!
För mig är det nog faktiskt precis "slowfood-tanken" som fick mig att byta till mac.

Jag kan slöa och vara lat. Behöver jag använda skrivare eller ska ladda över bilder från digitalkameran så behöver jag ju aldrig ladda hem massa filer. Visst, det sas att det skulle gå bra i windows också - men hur ofta fungerade det i praktiken?
Jag slipper blå rutor - som stressar. Jag slipper tänka helt enkelt. Allt jag behöver och söker finns redan i macen och det fungerar!! Inga konstigheter, inget är omöjligt.
Det är estetiskt snygg och tilltalande vilket är lugnande för själen. Även där finner man ju en likhet med slowfood-tankarna.

Så genom att byta från PC till mac så kan jag ta det lugnt och njuta av både min dator, det sociala umgänge man har via dator osv.

Så för mig kan man dra stora paralleller mellan slowfood och mac-ägande.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-12-01 17:00

Finns det exempel på websidor som inte är nedlusade/överstressade med information utan i sig är laidback men ändå med kvalitetsinnehåll?

Ursprungligen av Le:

Finns det exempel på websidor som inte är nedlusade/överstressade med information utan i sig är laidback men ändå med kvalitetsinnehåll?

Några bloggar har jag sett som var rätt sköna på så viset, t ex www.daringfireball.net. Tyvärr är det många hemsidor som har plågsamt mycket som distraherar: det blinkas saker, det tjutar, saker dyker upp...

Jag fortfarande tycker att det är vi som väljer hur vi använder våra datorer. Det är vi som stressas eller kopplar av. Håller med dock att vissa datorer lättare får en att tappa vansinnet...;)

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-12-01 17:01
Ursprungligen av stiko:

Så för mig kan man dra stora paralleller mellan slowfood och mac-ägande.

Du måste baske mig ha tagit mogenhetsexamen!

  • Medlem
  • 2007-12-05 19:36
Ursprungligen av Le:

Du måste baske mig ha tagit mogenhetsexamen!

Hehe, jepp. Redan vid 32 års ålder räknar jag pensionen som livets stora mål!!

(Just det kan bero på att jag har tre vildar runt omkring mig, och en fjärde i magen... )

Slowfood? Visst finns det. Jag drar fram min SE/30 och lirar Dubbel-moral med ett par bärs.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2007-12-01 17:28
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Slowfood? Visst finns det. Jag drar fram min SE/30 och lirar Dubbel-moral med ett par bärs.

Ja se där vad livskvalitet kan vara.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-12-01 18:44

Ja Windows skulle ju faktiskt kunna vara en snabbmatsrestaurang, där leverantörerna hela tiden är olika och där man anställer ny personal varenda vecka. Inredningen i denna McWin skulle inte heller vara nå' vidare, och affärskonceptet skulle främst innehålla franchising.

OS X blir då en fin gammal restaurang, gärna med ett franskklingande namn, på något lugnt och vackert ställe. Utmärkt service, utmärkt högklvalitativt mat och utmärkt inredning är coskå en del av upplevelsen här förstås.

Det intressanta i det här fallet är att ett besök på den klart mycket sämre McWin snabbmatsrestaurangen, speciellt på en McWin Ultimate (tm), blir flera gången dyrare - och inte heller blir du nöjd, för det är virus i din mat.

Vilken väljer du?

1
Bevaka tråden