Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En liten guide på minnen till MacBook

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Då frågan dyker upp ganska ofta tänkte jag vara så fräck att reda ut det här med minnen till MacBook en gång för alla. Ska uppdatera denna "guide" allt eftersom nya modeller av MacBook dyker upp.

Innehållsföreteckning:

1. Grundläggande om minnen
2. Lista över max. minnesmängd per revision
3. Bra tillverkare

1. Grundläggande att tänka på.

Det mest grundläggande är att leta efter minnen som är av typen SODIMM DDR2. SODIMM skrivs ibland också som SO-DIMM. Detta innebär kort att de är av en mindre storlek (fysiskt) och är av den typ som majoriteten av moderna datorer använder. Man bör vara extra uppmärksam på DDR2, då det skiljer mycket på gamla DDR och nyare DDR2. För att vara på extra god sida om säkerheten kan man ju alltid utläsa från specifikationerna att minnet i fråga har 200-pin (kallas ibland 200p) anslutning. För stationära datorer är det ofta 240-pin (240p) man hittar när man tittar efter DDR2-minnen och dessa ska vi inte ha!

Nästa stora sak man bör slänga ett öga på är texten som förtäljer hastigheten minnet arbetar i. Den typ som passar i MacBook är PC-5300 (667MHz), men man kan också sätta i snabbare minnen som t.ex. PC-6400 (800MHz). Att göra det ger dock ingen skillnad i prestanda eftersom de bara kommer att köras i den lägre hastigheten (ovan nämnda 667MHz).

2. Minnesmängder per revision

(tidigt 2006) Core Duo - 2GB
Har din MacBook en CoreDuo-processor är hårdvaran begränsad till maximalt 2GB ram. Att installera mer ger inget på just denna modell.

Tack till William N för att ha bidragit med detta.

(sent 2006) Core2Duo - 3GB
Apple säger oficiellt att denna modell stödjer maximalt 2GB, precis som CoreDuo, fast tester i verkligheten har visat att den klarar av upp till 3GB. Man bör inte oroa sig för att ha olika mängd på minnena bara för att de då inte kör i dual-channel längre. Faktum är att mer minne kommer att göra bättre ifrån sig jämfört med två, mindre, i dual-channel. Mac OS X älskar ram-minne!

(Nov. 2007) Core2Duo - 4GB
I och med denna uppdatering kom Santa Rosa-plattformen till MacBooken och den klarar av ända upp till 4GB ram.

MacBook klarar sig i alla modeller till dags datum med SO-DIMM PC-5300 minnen.

3. Rekommenderade märken

Att köpa av ett vettigt märke är också en bra sak att tänka på. Ett "no-name" minne kan förvisso fungera utmärkt, men jag brukar föredra att köpa av ett av de större märkena.

I min mening bra tillverkare:
Kingston (livstids garanti)
Corsair
(tipsa gärna om fler)

Hoppas detta har rett ut några frågotecken från hugande spekulanter av både MacBook och mer arbetsminne till sagda maskin. Som sagt; ge mig tips och förslag på förbättringar. Jag uppskattar mer än gärna synpunkter.

Informationen kommer från min personliga erfarenhet, MacTracker, alla som skrivit om detta ämne här på 99.se samt en hög sidor. Särskillda tack är på sin plats i texten och kommer att fortsätta vara så tills jag bestämmer mig för att bygga om texten igen...

Senast redigerat 2007-12-21 14:13

Oj, bra sammanfattat. Jag passar på att länka in den här tråden bara så att den finns refererad här:

Tråden om rätt minne till MacBook (nov 2007)

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-12 19:38

Okej, är det värt att stoppa in 3 GB RAM i en MacBook från juni 2006? Detsamma gäller en stilla undran om en iMac från 2006. Core Duo-processor, Yonah alltså.

Ursprungligen av dayweed:

Okej, är det värt att stoppa in 3 GB RAM i en MacBook från juni 2006? Detsamma gäller en stilla undran om en iMac från 2006. Core Duo-processor, Yonah alltså.

Generellt sett: Stoppa i så mycket minne du kan och har råd med. Det är den billigaste och kraftfullaste metoden att få en rappare mac, speciellt om man kör många program samtidigt.

Exakt, just som Adrian säger. Mac OSX älskar ram-minne och ju mer man har, desto bättre. Minns själv att det var ett rejält lyft att gå från 512MB i min iBook till 1GB och snart lär jag väl drämma in 3GB i min MacBook.
Dessutom, minne är billigt nu. Passa på att inhandla innan priserna stiger igen. Just nu är det ju nästan "Köp en glass, få en 1GB stick på köpet"... Nästan iallafall.

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-11-13 16:38

Själv ska jag precis åka och hämta 2x2GB på mitt postuthämtningsställe
4 GB blir nog fint i min Santa Rosa-macbook

  • Medlem
  • Motala
  • 2007-11-13 17:40

... och nu var de insatta i datorn
Fungerar helt klockrent än så länge iallafall
Kingston från dustinhome kan jag rekommendera

  • Medlem
  • Stockholm, Sweden, Sweden
  • 2007-11-13 20:58

Korrigering: de första MacBooksen (2GHz Intel Core Duo och 1,8 GHz dito) kan inte ha mer än 2GB (2*1GB) minne. (Alltså inte det faktum att Apple inte supporterar mer - utan det är helt enkelt inte möjligt med Intel Core Duo-chipset)

Jag vet inte om det här passar i denna tråden då den behandlar MB och min fråga är angående MBP, men nu är det så att jag tänker uppgradera till 4GB snart och undrar om man kan använda minnen som är snabbare än 667MHz? Antar att det är i princip samma som till MB.
Vart kan man hitta dessa minnen, och till vilka priser? På komplett finns 2GB-stickor (dock bara 667MHz) för 849:-
Vilka andra hastigheter finns det? 800 antar jag, men finns det ännu snabbare? Santa Rosa stödjer väl 1333MHz om jag inte kommer ihåg fel.
Är det enda viktiga att det är 2048MB DDR2 med 200pin? Eller måste det vara en speciell SO-DIMM XXXX ?

Ursprungligen av PiktorPucci:

Santa Rosa stödjer väl 1333MHz om jag inte kommer ihåg fel.

Öh, inte direkt, du kommer ihåg väldigt fel.

Ursprungligen av Adrian B:

Öh, inte direkt, du kommer ihåg väldigt fel.

Hehe, ok. My bad

Undrar dock var jag fick det för?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-13 22:49

Jag fick ett par 1 GB-minnen som var på 533MHZ till väldigt bra pris, och satte därför i dessa. Men jag tycker inte direkt jag märker någon skillnad mellan 2 GB 533MHZ mot tidigare (1GB 667MHZ).

Tror ni det gör stor skillnad att byta upp sig från 533 till 667MHZ?

Ursprungligen av emiln:

Jag fick ett par 1 GB-minnen som var på 533MHZ till väldigt bra pris, och satte därför i dessa. Men jag tycker inte direkt jag märker någon skillnad mellan 2 GB 533MHZ mot tidigare (1GB 667MHZ).

Tror ni det gör stor skillnad att byta upp sig från 533 till 667MHZ?

Vilken modell av MacBook har du? Kanske är så att den inte hittar allt minne och det är därför du inte märker någon skillnad. Kolla "Om den här datorn" under äppel-menyn för att kolla att den verkligen hittar alla 2GB och inte bara 1GB. Jag funderar på frekvensen på dem, men jag minns inte exakt vad de tidiga MacBook körde på, så jag ska kolla det innan jag uttalar mig.

Att byta till minnen som är specificerade till en högre frekvens bör inte göra skillnad eftersom hastigheten mot dem inte anpassas efter minnets specificerade hastighet, utan är konstant oavsett vilket minne som stoppas i.

I vilket fall, berätta gärna vilken modell du har så är det lättare för oss att hjälpa dig.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-14 12:29

Jag har en MacBook från 2006, Intel Core Duo 2 GHz.

Jag kommer inte ihåg vad minnena hette, eftersom jag så kvickt stoppade i dom. Men dom är aktiva båda två enligt Systeminformationen. Jag tycker dock att det borde märkas markant skillnad mellan 1GB och 2GB RAM i datorn, men kanske hade jag hoppats på för mycket...

Ursprungligen av emiln:

Jag har en MacBook från 2006, Intel Core Duo 2 GHz.

Jag kommer inte ihåg vad minnena hette, eftersom jag så kvickt stoppade i dom. Men dom är aktiva båda två enligt Systeminformationen. Jag tycker dock att det borde märkas markant skillnad mellan 1GB och 2GB RAM i datorn, men kanske hade jag hoppats på för mycket...

Ok, då funkar det som det bör antar jag. Precis som det sades ovan här, dra igång en himla massa program samtidigt så lär nog uppgraderingen märkas hyfsat tydligt. Beror förstås lite på exakt vilka program du kör, men jag tycker det blir onödigt många "badbollar" av FireFox med ett par flikar, Thunderbird, Azureus och ett par smågrejer igång i menubar. Att öppna Dashboard tar evigheter ibland. Jag har en aning om att detta lär försvinna om jag petar i 2GB.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2007-11-19 15:59
Ursprungligen av Bluestreak:

Ok, då funkar det som det bör antar jag. Precis som det sades ovan här, dra igång en himla massa program samtidigt så lär nog uppgraderingen märkas hyfsat tydligt. Beror förstås lite på exakt vilka program du kör, men jag tycker det blir onödigt många "badbollar" av FireFox med ett par flikar, Thunderbird, Azureus och ett par smågrejer igång i menubar. Att öppna Dashboard tar evigheter ibland. Jag har en aning om att detta lär försvinna om jag petar i 2GB.

Ok, tack för engagemang. Antar att mina förhoppningar var något för höga.

Tja, kör igång 10 tunga program..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-14 15:07

Sådärja, då har jag precis inhandlat 2x1GB till macbooken hos komplett för 549:-... riktigt bra priser nu.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-19 11:23

Precis som William N säger.. Jag kan inte ha mer än 2 GB RAM i min MacBook, eftersom den är ifrån juni 2006 med Core Duo-chipset (processorn, vad det nu kallas)

Så core2duo-macbook inköpt innan senaste uppgraderingen kan enbart adressera 3.2gb ram?
(det är altså tillverkningsdatum i vecka 38)

..jag som tänkte köpa dubbla 2ghz-minnen o partajja på...

Ursprungligen av hordur:

Så core2duo-macbook inköpt innan senaste uppgraderingen kan enbart adressera 3.2gb ram?
(det är altså tillverkningsdatum i vecka 38)

Ja, om jag förstått det rätt så är de först med Santa Rosa som stödet för 4 GB minne kom (vilket var i juni för MacBook Pro och november för MacBook).

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, om jag förstått det rätt så är de först med Santa Rosa som stödet för 4 GB minne kom (vilket var i juni för MacBook Pro och november för MacBook).

Vore detta rätt minne att köpa för 4 GB i en ny MacBook?

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336009

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-12-01 13:53
Ursprungligen av Nyteknik:

Vore detta rätt minne att köpa för 4 GB i en ny MacBook?

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336009

Nej, det är ett 240-pins minne. Du ska ha 200-pin.

Ursprungligen av NickZse:

Nej, det är ett 240-pins minne. Du ska ha 200-pin.

Ah, som detta?

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=325699

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2007-12-02 16:07
Ursprungligen av Nyteknik:

Exakt! Beställde två igår. Det finns betydligt billigare minnen att hitta men jag ville ha kvalitet till min kära MacBook.

Ursprungligen av NickZse:

Exakt! Beställde två igår. Det finns betydligt billigare minnen att hitta men jag ville ha kvalitet till min kära MacBook.

Ok, då vet jag vad jag ska beställa när jag köpt min MacBook. Blir en julklapp till mig själv. 4 GB internminne - det är ju sjukt mycket. Räknar med ljusårs förbättring jämfört med min nuvarande eMac som jag kör InDesign osv. med.

Så detta minne borde vara rätt i en MacBook (första generationen med Core Duo), eller hur?

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=317342

Det är ju praktiskt taget gratis!

Ursprungligen av Adrian B:

Så detta minne borde vara rätt i en MacBook (första generationen med Core Duo), eller hur?

https://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=317342

Det är ju praktiskt taget gratis!

Otroligt billigt ja! Funkar dom? Jämfört med motsvarande Kingston eller Corsair?
I så fall är det löjlig nivå på priset

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-01 16:16

Jag kan rekommendera samsung-minnen. De är inte så tjocka och därför lättare att trycka i.

Otroligt billigt

Angående billiga minnen...

http://www.dustinhome.se/pd_5010090567.aspx

Beställde precis dessa, med studentrabatt dessutom blev kostnaden 388 för 2x1 GB samt kostnadsfri frakt.

Bevaka tråden