Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inga kortkommandon i Illustrator

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2007-10-29 16:21

Har ett problem som säkert är hur lätt som helst att fixa men jag kan inte hitta nån lösning och jag börjar bli tokig.

Ha precis installerat hela CS2 och inga kortkommandon fungerar i Illustrator, tex -N för att göra nytt dokument osv. Det enda som händer när jag trycker ner  är att verktyget ändras till Markeringsverktyget. VAR STÄNGER JAG AV DETTA? jag blir tokig! Alla liknande kommandon fungerar i Photoshop Indesign osv men inte i Illustrator

Enligt hjälpen så används -tangenten till:
Växla till det senast använda markeringsverktyget (Markering, Direktmarkering, Gruppmarkering eller Direktfärgsmarkering)

Men var kan jag ändra detta?

Tacksam för hjälp!

Senast redigerat 2007-10-29 16:38
  • Medlem
  • 2007-10-30 08:39

Du behöver inte bry dig om det blir markeringsverktyg. Trycker du N också så får du upp dialogrutan för nytt dokument.
Vill du verkligen ändra tangentkomandon så gör du det under Redigera i menyraden och ner till kortkomandon

  • Medlem
  • 2007-10-30 08:44

Nej, så var inte fallet, det fungerade inte att använda några kortkommandon i Illustrator tillsammans med CMD tangenten...

Hittade en lösning i natt, en väldigt ologisk (enligt mig). Om jag aktiverar USA t-bord i inaternationellt men ändå använde Svenska Pro som standard så fungerar det som det brukar. Fick samma problem på alla våra fyra burkar på jobbet efter uppdateringen till Leopard och insatllationen av CS2.

Men men, nu funkar det!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-24 17:59

Bra med lösning. Om än som sagt ologisk.

Jag hade samma problem men det krävdes dessutom att man gjorde ett kortkommando med amerikansk teckenuppsättning innan man kunde byta tillbaka till svensk vid varje uppstart av Illustrator CS2. I Illustrator CS3 är det inga problem.

Grymt!
Jag har haft precis samma problem med Illustrator. Har testat en massa olika teorier utan lycka och Adobes support har inte kunnat hjälpa mig.

Verkar ju som att det finns en lösning efter vad jag har förstått på era inlägg. En fråga bara: Vart gör jag dessa tangentbordsinställningar? Hittar inget i systemhanteraren.

Jag ändrar alltid kortkommandona när jag skaffat nytt Illustrator. Det är dock lite ologiskt. Man måste nämligen skriva in sluttangenten först när man ändrar, istället för att göra det kortkommando man vill ha.
Vill du till exempel att ett kortkommando ska vara äpple+å måste du först markera nån ruta (har inte illustrator öppet nu) och skriva in å och sen tror jag antingen att kommandot ändras av sig själv eller så kan du sen markera en annan ruta och trycka in kommando+å.
Jag är inte helt säker på om jag förstår ditt problem, men testa det.

Jag tänkte snarare på Mattos lösning med att aktivera USA tangenbord och att ha svenskt pro tangentbord som standard.
Vart gör jag de ändringarna?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-01 00:19

Systeminställningar - Internationellt - Indatameny

Segt.
Det hela hjälpte inte mig.
Kan fortfarande inte använda kortkommandon i illustrator.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2007-12-02 23:01

Vet inte om det beror på vilken version man har, jag kör på eng. utgåva och kan gissa att det är därför det fungerar för min del. Har upptäckt att jag måste aktivera det amerikanska tangentbordet innan jag startar Illustrator, gör jag inte det fungerar kortkomandona nada.

  • Medlem
  • 2007-12-03 10:46
Ursprungligen av gabbbahey:

Segt.
Det hela hjälpte inte mig.
Kan fortfarande inte använda kortkommandon i illustrator.

Det jag fick göra är att välja den engelska uppsättningen när jag startade Illustrator, sedan när programmet är igång byter jag bara till svenska uppsättningen (klicka i Visa Indatameny i menyraden) och då fungerar det för mig, sedan kan jag köra den svenska uppsättning med kortkommandon osv. Tills nästa omstart, då får jag göra samma procedur igen...

Hurra!

Tack för inlägget Matto, jag fick det att fungera genom att lägga till USA t-bordet. Höll på att helt tappa vettet.

Hatten av!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-14 23:57

Jag har lösningen:-)
http://www.99.se/adobe-macromedia/227950-i...llustrator.html
Här hittade jag den. Gå in i systeminställningar, internationellt, indata, aktivera amerikanskt tangenbord(ej pro) , se till att den är aktiverad uppe till höger, starta illustrator cs2 med den på, öppna ett dok, gör ett kortkommando med det amerikanska tangentbordet aktiverat, och sen kan man byta tillbaka tiull det svenska.

man får göra det varje gång man startar, men det funkar iaf!!!
/ulrica

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2008-02-14 23:58

sorry skulle hjälpa en tjej på forum macworld som letat efter lösningen och blev så glad när den fanns här, men lade in inlägget på fel site:-)

tack snälla du för lösningen iaf, otroligt att du lyckades hjälpa alla oss stackare!
tack!!!!!

1
Bevaka tråden