Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Större avatarer

Tråden skapades och har fått 118 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2007-11-30 13:53

En sak som jag väldigt gärna hade velat se här på forumet. Eller iallafall en funktion som gör att man kan förstora avatar bilden. Detta är kanske inte det mest nödvändigaste men jag hade ändå velat se det.

Håller med om att avatarerna kunde tillåtas att vara större.
Satt just och skalade ner min avatar till 64x64 pixlar, samt drog ner till 256 färger för att den skulle få plats inom 5,9kB-gränsen.

Tycker det är helt rätt att denna gräns finns. Då forumet inte ska bli ett klotterplace för bilder.
Ett forum ska vara snabbt och inte ha allt för mycket grafik som tar upp plats.

Jag satte gränsen på 100x100 pixlar på mitt forum, så man kan se vad det är Så jag anser mig föregå med gott exempel

/j

Jag tycker att man borde tillåta något större avatarer i alla fall för supportrar, vilket jag skrivit om här, men ingen i ledningen verkar nappa på den idén.

Jag tycker det är skönt med relativt små figurer. Större käkar bara bandbredd och stjäl fokus från innehållet. Tycker att nuvarande är helt ok.

Jag tycker små avatarer är jättebra. Fokusera på det skrivna innehållet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-04 00:30
Ursprungligen av bjelkeman:

Jag tycker små avatarer är jättebra. Fokusera på det skrivna innehållet.

Samma här.

Även jag gillar små avatarer - man får plats med fler inlägg per sida

Jag vet inte om det är möjligt men skulle man kunna låta de som vill ha större bild på den publika profilen?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-30 17:41

Storleken tycker jag är lagom, dock tycker jag att filstorleken är lite väl låg. Irriterande att behöva spara om som gif bara för att få in sin 64x64 bild inom storleksgränsen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-11-30 18:13

jag gillar också de små avatarerna. ett alternativ kan vara att man har möjlighet att ladda upp något en större avatar, men att den bara syns på ens profilsida, alltså att avataren i forumet fortfarande är den mindre storleken.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-30 21:57
Ursprungligen av 655321:

jag gillar också de små avatarerna. ett alternativ kan vara att man har möjlighet att ladda upp något en större avatar, men att den bara syns på ens profilsida, alltså att avataren i forumet fortfarande är den mindre storleken.

Säger han som har en 80 pixlar bred....
Jag är heller inget fan av enorma avatarer och det finns en hel del bra argument mot det men 64*64 pixlar känns ändå lite väl litet. Det är knappt man ser vad bilden föreställer när man har skalat ned den till det och komprimerat för att komma under 5,9 kb. Varför inte kunna tillåta 100*100 eller åtminstone 80*80. Som vissa moderatorer har ändå....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2007-12-01 03:20
Ursprungligen av makari:

Säger han som har en 80 pixlar bred....

sssh, säg inget till björnström.

ärligt talat har jag ingen aning om hur det gick till. kanske lade upp den innan reglerna kom igång eller nåt.

men ja, 16x16 vore något. endast handritade pixel för pixel.

edit: ah, såg just jgb's inlägg om 99musik. förklarar saken.

  • Medlem
  • 2007-11-30 18:14

avatarer? det är bra att de kan stängas av!

  • Medlem
  • 2007-11-30 21:48

Även om ni tycker små avatarer är bättre för snabbare laddning av sidorna kan jag inte hålla med... Jag vill se vad som kännetecknar användarna, jag vet man kan se men jag tycker fortfarande inte det räcker. Som sagt, det borde iallafall finnas en funktion där man kan förstora avatarerna om man t.ex. klickar på de eller något liknande...

  • Medlem
  • 2007-11-30 22:05

Jag trodde begränsningen var 80x80.

Personligen tycker jag att det det räcker med 64x64 och att möjligheten till animerad gif skulle tas bort.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2007-11-30 22:24
Ursprungligen av Baron:

Jag trodde begränsningen var 80x80.

Den är väl det för moderatorer och annat priviligerat folk.

  • Medlem
  • 2007-11-30 23:16
Ursprungligen av makari:

Den är väl det för moderatorer och annat priviligerat folk.

655321 är inte med i 99.se-administrationen men har en avatar på 60x80.

Som rör sig... huh...

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-30 22:10

Det skulle ju faktiskt inte ta så värst mycket plats det här, större avatarer vore toppen!

Se bild.

Ursprungligen av boris91:

Det skulle ju faktiskt inte ta så värst mycket plats det här, större avatarer vore toppen!

Se bild.

Bland annat skulle inläggen bli längre då användarinformationen skulle flyttas ner lika mycket som avataren ökar i höjd i de fall inläggen bara är ett par rader långa. Jag är nöjd som det är nu.

Visst har alla medlemmar numera möjlighet att använda profilbild?

Ursprungligen av Marcus K:

Visst har alla medlemmar numera möjlighet att använda profilbild?

Nej, det tror jag inte. Min försvann iallafall efter att min Supporter-period gick ut härom dagen.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2007-11-30 22:13

Eller vad sägs om "expanderbara" avatarer? Som alltså blir större vid mouseover - skulle det vara genomförbart?

Ursprungligen av boris91:

Eller vad sägs om "expanderbara" avatarer? Som alltså blir större vid mouseover - skulle det vara genomförbart?

Nej, men gud vad hemskt! Skulle bara vara otroligt irriterande.

Nej, en äkta man har 16x16.

Jag trodde ni ville ha upplösningsoberoende avatarer för att kunna efterlikna Leopard.

EDIT: Eh, ja..

  • Medlem
  • 2007-11-30 23:19

Förr (tm) så var det 80x80 som gällde för alla på 99musik, efter sammanslagningen så ändrades det till 99macs sämre villkor.

  • Medlem
  • 2007-12-01 00:10
Ursprungligen av jgb:

Förr (tm) så var det 80x80 som gällde för alla på 99musik, efter sammanslagningen så ändrades det till 99macs sämre villkor.

Kommer vi få se någon förändring då? Eller är det för svårt svara på nu direkt? På bilden ovan ser vi iallafall att utrymmet inte är något problem..

  • Medlem
  • 2007-12-01 00:13

Ja du... den som det visste. Det är väl Björnström som kan svara på det tror jag. Håller helt med dig, utrymmet finns.

  • Medlem
  • 2007-12-02 00:23

Jo, men ens avatar kännetecknar en, en bild på profilen gör inte det...

Snabbare forum och mindre blink, 655321:s avatar är ju så hemsk att det inte går att läsa hans inlägg utan att få en släng av epilepsi.
Jan tycker det är en utmärkt begränsning i storlek men ta gärna bort de animerade på frivilligbasis.

  • Medlem
  • 2007-12-02 11:21
Ursprungligen av Örjan Borgström:

Snabbare forum och mindre blink, 655321:s avatar är ju så hemsk att det inte går att läsa hans inlägg utan att få en släng av epilepsi.

Vad menar du med blinkningar?

Då klart finns det många argument för och många argument mot. Jag har bara sagt vad jag tycker.

Bevaka tråden