Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ominstallation av OSX tiger, Vad göra med Lightroom?

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2007-11-29 23:00

Hej Alla.
Det är så att min Mac behöver en ominstallation av OSX Tiger. Första Mac:en jag jobbat med o har haft den i ca 1 1/2år. Vill tillägga att jag har delat den med en combo som inte har råkoll direkt.
Allt är en stor röra pga av okunnighet. Dessutom har jag haft en del problem det sista som har kommit o gått o den är seg som sirap.

problemet:
jag jobbat mycket i Lightroom och det är mitt "senaste" alltiallo progrma för bilder. jag har nästan alla mina bilder där, korrigerade CR2 (canon raw) som jag inte vill ha förlorat. Bilderna som är viktiga för mig ligger på en extern hd som jag har och en del andra utspritt som det brukar vara typ när kaoset råder
Innan fotograferade jag mer sporadisk o har bilder här o där men nu kör jag mkt i studio o endast RAW och dessa ligger på en extern disk. Dessa är dom viktiga.

Dom korrigeringarna FÅR inte försvinna. Exportera till jpeg el dylikt alla är inget alternativ då jag alltid vill kunna "backa" om det behövs.. jag vill ha det som det är nu med mina viktigaste bilder.

Arkiverar hellre min dator än att blir av med snart 1000st korrigerade bilder och dess kopior..

Hur går jag tillväga.. Väldigt grön innom mac fortfarande men det borde väl finnas en "katalog" el dylikt där mina korrigeringar sparas på någotvis? Kan mn lägga undan denna o sen kopiera in den igen efter ominstallation.

all hjälp mottages mkt mkt tacksamt.
mvh: Johannes

Senast redigerat 2007-11-29 23:21

Hej!

Jag använder LR mycket: jättetrevlig programvara!

Ska du ta bort allt från disken i samband med nyinstallationen?

Själva raw bilderna nånstans på någon disk. (Det är värt att flytta allt in på en mappstruktur - det kan man göra ganska smidigt inom Lightroom.)
Sen finns det en katalog (t ex "Lightroom Catalogue.lrcat") som innehåller alla förändringar till bilderna. Gå in på Preferences (kringla-,) och på General ser du längst uppe vilken katalog LR öppnar. Screenshots visar Preferences och Catalogue Settings (man trycker på knappen längst ner på Settings). Där ser du var din katalogen ligger. Det är denna mapp som du letar efter.

Är det bara foton som ligger utspritt genom olika mappar, eller har du flera olika kataloger också? Det kan vara flera kataloger, om man har pillat med det också...

Om du har katalogmappen och rawbilderna kvar så har du dina bilder och alla ändringar du har gjort kvar. Det är dessa som måste förvaras säkert, och efter nyinstallationen är det bara att peka LR mot denna katalog.

Testa kopiera din katalog ut på din extern disk, och öppna den nya katalogen (File - Open Catalogue) och se vad händer! (Håll koll på hur många kataloger du har och var!)

Inte helt hundra på att det är någorlunda klart, men fråga gärna på!

//QuickEye

  • Medlem
  • Ulricehamn
  • 2013-02-17 15:55

Tack för svaret även om det gått ca 7 år..
Nu ska jag ordna mina kataloger och bilder "igen" efter min MBP krånglat såpass. Har inga bilder på MBPn men katalogfilerna ligger där och tar ju plats. Massa gb faktiskt.. Kul med ny sida och känner att jag tappat det här med att hålla sig lite uppdaterad ang äpple prylar. Den där gamla datorn har jag kvar och den står o dammar i studion och behöver lite fix men fungerar fint
Med vänlig hälsning,

1
Bevaka tråden