Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Otroligt rykte: Canon köper Apple

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-20 21:09

MacDailyNews :rolleyes: :rolleyes:

Tycker att det är troligare the other way around.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:
MacDailyNews :rolleyes: :rolleyes:

Tycker att det är troligare the other way around.

Canon är visserligen mycket större än Apple, men som du säger vore det kul med tvärtom.
Jag tror, precis som någon sa där, att den som skvallrat har rökt på en hel del med jazztobak.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-20 21:24

jazztobak.


  • Medlem
  • 2003-01-20 21:28

Canon var ju delägare i NeXT...

mera spekulationer.. Jeff rasking byggde ju Canon Cat efter han hoppat av Macintoshutvecklingen

[ 20. Januari 2003, 21:30: Meddelandet ändrat av: nixon ]

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:
MacDailyNews :rolleyes: :rolleyes:

Tycker att det är troligare the other way around.

Canon är visserligen mycket större än Apple, men som du säger vore det kul med tvärtom.
Jag tror, precis som någon sa där, att den som skvallrat har rökt på en hel del med jazztobak.

Jag såg en artikel där det skrevs att Bill Gates skulle kunna köpa hela Apple åtta gånger om till nuvarande börskurs. Med sin privata förmögenhet.

Som du skriver så är Canon större än Apple, cirka 4-5 gånger så stort, och går dessutom med en rejäl vinst, så Apple skulle inte kunna köpa dem. Men Canon skulle kunna köpa Apple om man vill.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: dp:
jazztobak.


Ja eller indiantobak, eller konstig tobak då.
Sånt som dom röker där borta, way over younder bortom pölen.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Erik Wennerberg:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Nurell:

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: acke:
MacDailyNews :rolleyes: :rolleyes:

Tycker att det är troligare the other way around.

Canon är visserligen mycket större än Apple, men som du säger vore det kul med tvärtom.
Jag tror, precis som någon sa där, att den som skvallrat har rökt på en hel del med jazztobak.

Jag såg en artikel där det skrevs att Bill Gates skulle kunna köpa hela Apple åtta gånger om till nuvarande börskurs. Med sin privata förmögenhet.

Som du skriver så är Canon större än Apple, cirka 4-5 gånger så stort, och går dessutom med en rejäl vinst, så Apple skulle inte kunna köpa dem. Men Canon skulle kunna köpa Apple om man vill.

Enda kruxet med det är att Apple förmodligen inte är till salu. Apple år 1997 ja, men inte dagens Apple.

Kanske till rätt partner, men knappast Canon. De talar inte samma språk ens, känns det som.

Canon + Apple = inte så sannolikt.
Canon har inte varit så särskilt pigga på nya drivisar för Mac OS X till deras kameror och skrivare, inte piggare än andra, exempelvis Epson, varit.
Men varför inte? Canon är mest innovativa vad det gäller teknik runt digitala kameror just nu. Sen får Fuji-anhängarna säga vad dom vill. Canons teknik är vida överlägsen all annan teknik, just nu.
Men Canon + Apple låter mer som en skröna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2003-01-20 21:38

Var det inte Canon som byggde de gamla stylusskrivarna åt Apple en gång i tiden?

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Ariel:
Var det inte Canon som byggde de gamla stylusskrivarna åt Apple en gång i tiden?

En gång i tiden var det väl Canon som gjorde all mekanik till alla jävla skrivare överallt? Då när HP var en liten aktör, som det heter.

Med tanke på min (inte så uppmärksammade) tråd om Canons mac-ignorans så låter det inte ett dugg troligt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-20 21:54

Sony måste väl vara en bättre partner? Canon i all ära: deras kameror är lysande (jag har själv en S45) men någon datortillverkare är det inte. Sony däremot är mycket mer likt Apple. Men näe, jag tror inte på det heller.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-20 23:20

Det skulle inte förvåna mej.
Japanerna tar över alltmer av USA´s ekonomi, bilar, TV (USA var en gång världens största TV tillverkare), hemelektronik etc. Förr eller senare så får väl USA en japansk president...
...vilket kanske inte vore så dumt i dagens läge

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2003-01-20 23:36

Canon tillverkade ju LaserWriter II serie ! åt Apple.
Öppna de gamla LaserWriter och då får ni se att allt var från Canon.
De har faktiskt samarbetat flera ggr !
Det första bläckstråleskrivarna StyleWriter var från Canon också !
Det ni !

  • Medlem
  • Vimmerby
  • 2003-01-20 23:36

Jag är ledsen, men jag tror inte Apple är till salu alls.

Förresten, har ni glömt att det var Philips som Apple valde att presentera när de pratade om hemelektronik och rendevoze? Tyvärr, måste jag väl säga, men det beror på att jag inte gillar Philips.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-20 23:38

Äh, bara lite poli**skt rävspel från trollpackorna uppe i Redmond!

Jag tror inte att något företag kommer att köpa Apple utan Jobs välsignelse. Varför det? Jag tror att en betydande del av Apples värde är kopplat till hans person och hans närmaste medarbetare. Jobs är VD på Apple för att han tycker det är kul. Skulle ett annat företag köpa upp Apple utan hans gillande skulle Jobs sluta. Skulle Jobs sluta skulle börskursen sjunka. Därför är ett uppköp utan Jobs välsignelse inte troligt.

som sagt - ett partnerskap med ett företag med bredare produktsortiment, typ sony el. philips, är nog det som gäller...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-21 08:28

Steve Jobs har ett ego som är nästan lika stort som Mohammed Alis. Hans blygsamma mål är naturligtvis att ta över Microsoft, köpa IBM, HP-Compaq och Dell samt att styra över AOL-Time Warner, Sony Music och Disney. Varken mer eller mindre.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Steve Jobs har ett ego som är nästan lika stort som Mohammed Alis. Hans blygsamma mål är naturligtvis att ta över Microsoft, köpa IBM, HP-Compaq och Dell samt att styra över AOL-Time Warner, Sony Music och Disney. Varken mer eller mindre.

Kan jag få ett Halleluja?

Aamen

  • Oregistrerad
  • 2003-01-21 22:18

Det roligaste i artikeln var väl ändå:

"There are only so many redesigns of the iMac left for Cupertino..."

hah.. jojo.. Det lär ju han veta om..

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: ace4711:
Jag tror inte att något företag kommer att köpa Apple utan Jobs välsignelse. Varför det? Jag tror att en betydande del av Apples värde är kopplat till hans person och hans närmaste medarbetare. Jobs är VD på Apple för att han tycker det är kul. Skulle ett annat företag köpa upp Apple utan hans gillande skulle Jobs sluta. Skulle Jobs sluta skulle börskursen sjunka. Därför är ett uppköp utan Jobs välsignelse inte troligt.

Troligen men det är fortfarande möjligt med ett hostile takeover tack vare att Apple är ett publikt bolag, noterat på börsen, etc. Det är en del av spelets regler och inte ens Jobs kan motverka det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-21 23:05
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Steve Jobs har ett ego som är nästan lika stort som Mohammed Alis. Hans blygsamma mål är naturligtvis att ta över Microsoft, köpa IBM, HP-Compaq och Dell samt att styra över AOL-Time Warner, Sony Music och Disney. Varken mer eller mindre.

Wouldn´t have it any other way...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-22 11:47
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Steve Jobs har ett ego som är nästan lika stort som Mohammed Alis. Hans blygsamma mål är naturligtvis att ta över Microsoft, köpa IBM, HP-Compaq och Dell samt att styra över AOL-Time Warner, Sony Music och Disney. Varken mer eller mindre.

Det tror jag inte. Han är nöjd med Apples 3-3,5% andelar av marknaden och det räcker till hans bonus. Skulle han velat det du säger då skulle Apple vara mer på offensiven på alla fronter. Men det är de inte. Tyvärr.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-22 11:55
Citat:

citera: Det tror jag inte. Han är nöjd med Apples 3-3,5% andelar av marknaden och det räcker till hans bonus. Skulle han velat det du säger då skulle Apple vara mer på offensiven på alla fronter. Men det är de inte. Tyvärr.

Knappast! 3,5 % är på tok för lite på längre sikt - och vilken företagsledare nöjer sig med en sån liten del av kakan? Nej, Apples butiker i USA är naturligvis en del av en expansionsplan.

[ 22. Januari 2003, 11:56: Meddelandet ändrat av: mondo65 ]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-22 12:15
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:

Citat:

citera: Det tror jag inte. Han är nöjd med Apples 3-3,5% andelar av marknaden och det räcker till hans bonus. Skulle han velat det du säger då skulle Apple vara mer på offensiven på alla fronter. Men det är de inte. Tyvärr.

Knappast! 3,5 % är på tok för lite på längre sikt - och vilken företagsledare nöjer sig med en sån liten del av kakan? Nej, Apples butiker i USA är naturligvis en del av en expansionsplan.

Det syns inte i det verkliga livet.
När tidnigar, skolor och andra offentliga institutioner går ifrån Mac till pc, vad gör Apple att förhindra detta?
Är dom med när Landsting skall bestämma sig för nyinvesteringar i sin datorpark? Sällan.
Är de med när företagen skall förhandla med en leverantör om hem pc för sina anställda? Knappast.
Där väljer man mellan pest och kolera, nej, - jag menar mellan Dell och Compaq.
Där hjälper knappast NÅGRA butiker i USA.
Lägg ner mer pengar på att marknadsföra OSX!
Det enda de gjorde det var ett försök med Xserver.
I USA har de fortfarande en stor andel i skolorna men det krymper det också.
Sen det ser ut så att Apple tror att Apple det är USA, resten finns inte eller så räknas det inte. Så har det blivit under de senaste åren ialla fall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-01-22 12:21

Men Sverige är ändå en oerhört liten marknad för Apple. Det är bättre om de satsar all energi på los Estados Unidos istället för att spilla krut på småkråkor.

  • Oregistrerad
  • 2003-01-22 12:30

Alltså jag tror inte att Canon kommer att köpa Apple!

Men jag såg att han gör "predictions", alltså han tror att det kommer att hända..

Newsweek futurist predicts Canon takeover of Apple in 2003..

se: Newsweek futurist predicts..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2003-01-22 12:36
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: mondo65:
Men Sverige är ändå en oerhört liten marknad för Apple. Det är bättre om de satsar all energi på los Estados Unidos istället för att spilla krut på småkråkor.

Tror du det ser annorlunda ut i andra europeiska länder?
Asien då? Är det annorlunda där?
Jag tror faktiskt att de är nöjda me det 3-3.5% för då utgör de ingen hot mot Bill Gates, MS och Co.
Då råder det sk Status Quo - alla är nöjda. Steve får sin bonus, Bill tjänar pengar på Apple (Office paketet osv).
Och så rullar det vidare.
Vi kan också sitta lugnt och drömma om en kommande (någon gång) G5. Utan att bekymra oss om att någon vill köpa Apple.
Det hände några gånger innan också.
En sak är säker. Om någon köper Apple då blir Apple inte långlivat.

[ 22. Januari 2003, 12:37: Meddelandet ändrat av: malen ]

Bevaka tråden