Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Leopard uppgraderingsskiva och Santa Rosa

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-30 12:04

Verkar som att man inte kan använda uppgraderingsskivan för att installera Leopard på en Santa Rosa MacBook.

Köpte en MacBook precis innan upgraderingen och bestälde samtidigt en Leopard-skiva som jag sedan fick. När jag returnerade datorn till förmån för en santa rosa fick jag behålla skivan. Jag ville blåsa hdd:n på den nya macbooken (för at bli av med alla skit som redan ligger installerat). När installationsprogrammet startats möts man av ett meddelande om att maskinvaran inte är kompatibel, eller nått sånt, och installationen fortsätter inte. Skivverktyg och sånt går att använda men installationsfönstrena kommer aldrig upp.

Finns det nån anledning till att apple har gjort så här? Har testat på två olika mac books santa rosa med samma felmeddelande.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-30 12:06

Skivorna som följer med datorerna är modellspecifika. Dvs du kan inte ta en skiva från en MacBook 1.83GHz och installera på en MacBook 2.16GHz.
Osv.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-30 16:32
Ursprungligen av mbp:

Skivorna som följer med datorerna är modellspecifika. Dvs du kan inte ta en skiva från en MacBook 1.83GHz och installera på en MacBook 2.16GHz.
Osv.

Ok. Tack för svaret. Vet du varför det är så?

  • Medlem
  • Dals-Ed
  • 2007-11-30 14:48

Borde du inte ha fått med en Leopard-skiva till din dator om det är en Santa Rosa?

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-30 16:31
Ursprungligen av MacBro:

Borde du inte ha fått med en Leopard-skiva till din dator om det är en Santa Rosa?

Jo men jag var för lat för att plocka fram den Uppgraderingsskivan låg redan framme på bordet.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-30 19:54

För att Apple vill att det ska vara så.

(Jag tror att det är Apples sätt att hålla koll på licenserna av Mac OS X. Om man kunde använda ilken skiva som helst till vilken dator som helst så behövde man ju inte köpa nya licenser till gamla datorer - bara att använda licensen till den nya datorn.)

1
Bevaka tråden