Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa nytt eller mecka själv?

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Står i begrepp att köpa en MacBook och klurar på om det är mer prisvärt/smartare att köpa en enklare variant och uppgradera den än att köpa en som levereras med högre prestanda. Exempel:

MacBook 2,0 GHz, 80 GB: 9.995 kr.
www.apple.se

4 GB RAM-Minne: 1.100 kr
www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=337436

200 GB Hårddisk (7200 RPM): 1.650 kr
www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339185

Summa: 12.745 kr

För att rättvist kunna jämföra med en MacBook 2,2 GHz med 160 GB för 13.995 kr tillkommer DVD-brännare till ovanstående lista.

Om en DVD-brännare går att installera själv och kostar under tusenlappen framstår ju "hemmabygget" som ett bättre val både pris- och prestandamässigt. Det man saknar skulle vara 0,2 GHz men får istället 4 GB internminne istället för 1 GB samt 40 GB större hårddisk. Vad säger ni? Bra eller dålig idé?

Senast redigerat 2007-11-30 13:29

DVD-brännare kan användaren inte installera själv. Eller snarare; om du försöker så ryker garantin. Vet inte ens om det går att hitta en slot-load DVD-brännare för tusen spänn.

Jag tycker mellanmodellen är mer prisvärd än minstingen. Så kanske skulle du köpa den istället, och uppgradera den med minne och hårddisk.
För då får du ju den snabbare processorn och DVD-brännaren med en gång.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

DVD-brännare kan användaren inte installera själv. Eller snarare; om du försöker så ryker garantin. Vet inte ens om det går att hitta en slot-load DVD-brännare för tusen spänn.

Jag tycker mellanmodellen är mer prisvärd än minstingen. Så kanske skulle du köpa den istället, och uppgradera den med minne och hårddisk.
För då får du ju den snabbare processorn och DVD-brännaren med en gång.

För mellanmodellen får man betala 3.000 kr mer och får då DVD-brännare och 80 GB större hårddisk. Den 0,2 GHz snabbare processorn lär vara synnerligen marginellt snabbare. Tycker det känns lite som att bli skinnad/lurad att betala de 3.000 kronorna - därav idén att köpa den billigaste och sätta i bättre grejer än mellanmodellen har. Men jag får kanske krypa till korset om jag vill ha DVD-brännare...

2000 kronor mer är det. Men du får väl fråga dig om du behöver en DVD-brännare.

  • Medlem
  • Lund
  • 2007-11-30 18:40

Jag personligen skulle köpt den minsta modellen och uppgraderat själv, känner du att du kommer behöva en dvdbrännare i framtiden så kan du ju alltid skaffa en extern. Den har ju faktistk vanlig cdbrännare om det är något krisigt som skall brännas ut.

1
Bevaka tråden