Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Classic moment 922 - lyckas inte få igång..

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Lyckas inte få Classic att starta på en Powerbook G4 1.5GHz med Tiger 10.4.11, hårddisken är HFS+ journaled.

Jag har försökt att installera OS9 på alla tänkbara och otänkbara sätt. Jag försöker inte boota från 9:an - Jag får bara inte Classic att starta. Den drar igång men blir stående på "Welcome to Mac OS". Jag har testat att installera OS9 och Classic support med skivorna som följde med datorn, det är svensk version 9.2.1 Har testat tre-fyra andra installationer, från 9.1 till 9.22. Har testat att kopiera över en systemmapp som fungerar från en iBook. Har testat permissions hit och dit, testat utan tillägg osv, allt det "vanliga"

Jag vill inte tråka ut er mer med alla femtioelva sätt jag försökt få igång classic på, frågan är - är det någon här som råkar veta vad haken är? Som kanske har svaret på hur Classic SKA installeras på en G4 1.5Ghz för att funka..

Vore mycket mycket mycket tacksam för hjälp..

ingen som vet detta?

Med tanke på att Classic/922 funkar på alla mina maskiner där det alls kan funka så är det svårt att säga vad som är fel. Jag kör 10.4.11 jag också. Jag brukar helt enkelt kopiera över det från en annan Mac. Frågan är vad skillnaden är.

Jag har faktiskt slutat försöka för ögonblicket - PBn ska iväg på service (minnesplatsproblemet) och efter det ska jag göra en ny ren installation så får vi se sen om det funkar.

  • Medlem
  • 2007-12-02 20:29

Är disken formatterad med drivrutiner för OS9?

Nej faktiskt inte.. Men det behöver den väl inte vara för att köra Classic? Det behövs väl bara om man ska boota från nian? Det är en HFS Extended med Journaling.

Om jag nu ska installera OS9 drivisar på disken, kan man göra det utan att omformatera?

  • Medlem
  • 2007-12-03 17:45

Jag vågar inte säga hur det fungerar, men jag tror att man måste ha drivare för OS9 även för Classic.

Finns det någon som vet detta? Om man på något sätt kan installera OS9 drivisar på hårdisken utan att formatera om?

  • Medlem
  • 2007-12-07 10:00

Det är nog som du själv redan sagt bara om du ska boota från OS 9 som du behöver drivisar, inte om du bara ska köra Classic.

Det tror iaf han som gjort den här sidan: http://www.kenstone.net/fcp_homepage/partitioning_tiger.html

"There is an option to Install Mac OS 9 Disk Drivers. If you plan on using the hard drive with a Mac booting from OS 9, or believe that this might be a possibility, then select the checkbox to install the Mac OS 9 drivers. You do not need to install the Mac OS 9 drivers to use the disk with the Classic environment."

Jo jag har också hittat denna information, även från Apple som också säger att inga drivers behövs för att köra Classic - så det är troligen inte mitt problem. Kan inte för mitt liv komma på vad jag mer kan testa för att få igång Classic.. har testat massa olika versioner av OS9 - både "korrekta" (medföljande installationsskiva och andra rekommenderade installationer) liksom beprövade (sådana som fungerat tidigare). Jag har också installerat om OS X (clean install) och testat hur mycket konstigheter som helst. Kan icke få Classic att starta.

Ironiskt nog hade jag inga problem att få igång COI (Classic On Intel på min mbp - dock så är jag mycket tveksam till att överlåta färgflöden och sådant till en ren hackerprodukt, liksom jag inte ens vågar försöka mig på att få ATM och några tusen typsnitt att funka..)

I vilket fall vill jag ha igång Classic på min PB. Fasen vet vad man nu ska försöka..

1
Bevaka tråden