Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Firewall i Leopard, öppna portar?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Någon som vet hur/om man kan öppna specifika portar I Leopard's Firewall? (precis som man kunde göra i Tiger)...Verkar ju helst sjukt om dom plockat bort det...att lägga till program i listan funkar inte nå vidare bra.

Det är tyvärr så begränsat som det verkar. Du kan läsa mer om brandväggen i en artikel på Maximac där det bl a tipsas om Waterroof som är ett gratisprogram för grafisk styrning av mer avancerade funktioner.

Jo jag har läst om det...tycker Apple har kunna behållt inställningarna från Tiger, är ju riktigt dåligt...

  • Medlem
  • Kalmar
  • 2007-11-30 11:38

Jag ställer istället in ipfw manuellt med ett shell-script vid boot istället. Vet inte hur bra det var i Tiger eftersom jag bara kört det i en vecka men det låter som en rejäl tabbe på den punkten (och en drös andra också för den delen). Men men, Leopard spinner på väldigt fint.

#!/bin/sh

IPFW='/sbin/ipfw -q'

# Flush firewall rules
$IPFW -f flush

# Allow loopback
$IPFW add 2000 allow ip from any to any via lo*

# Allow outbound and established connections
$IPFW add 2050 allow tcp from any to any out
$IPFW add 2060 allow tcp from any to any established

# Allow specific inbound connections
$IPFW add 2070 allow log tcp from 192.168.1.0/24 to any 22 in
$IPFW add 2080 allow tcp from 127.0.0.1 to any 80 in
$IPFW add 2090 allow tcp from any to any 5000 in

# Deny everything else
$IPFW add 12190 deny log tcp from any to any

http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2005/03/15/firewall.html

Jag ska dock utöka scriptet lite ikväll och starta det genom launchd istället för så som man gör i artikeln.

http://www.macosxhints.com/article.php?story=20071102151607110 kan också vara av intresse.

1
Bevaka tråden