Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XTorrent ihop med Split & Concat

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Köpte XTorrent och har laddat ned en fil som är delad i en 49 delar, har försökt använda programmet "Split & Concat" för att sätta samman den till sitt ursprung... fast får det inte att fungera. Filstumparna slutar med typ som en ändelse: .r00 r.01 .r02 etc

Vad gör jag för fel eller är det inte Split & Concat som jag bör använda ??

Använd unrarx, http://www.unrarx.com/ istället.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2007-11-25 11:42

Eller installera "The Unarchiver". Rekommenderas varmt.

http://wakaba.c3.cx/s/apps/unarchiver.html

  • Medlem
  • Simrishamn
  • 2007-11-27 13:13

Jag vet inte riktigt om rar-filer kör någon specialare, men om man har t.ex. filerna foo.z00, foo.z01, foo.z04 och foo.z05 och vill pilla ihop dessa till en enda zip-fil, kan man i Terminal skriva:

cat foo.z[00-05] > foo.zip

Behöver man inte ange var alla lösa små filer ligger... ja någon sorts sökväg?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2007-11-28 15:34
Ursprungligen av Olle@mac:

Behöver man inte ange var alla lösa små filer ligger... ja någon sorts sökväg?

Nej. Vad händer om du kör UnrarX/Unarchiver?

Ursprungligen av Olle@mac:

Behöver man inte ange var alla lösa små filer ligger... ja någon sorts sökväg?

Nej, öppna den första filen (som brukar heta .r00 eller .rar) med UnRarX, så hittar den de andra delarna automatiskt.

Jomen Jesper, inget illa menat men låt oss för stunden stanna på en lekmannanivå - menade HannesP att man i terminalen inte behövde någon sökväg innan code-exemplet och att program typ UnrarX/Unarc då var helt överflödiga när man kunde uppnå samma sak i terminalen för att sammanfoga ett knippe filer ?

Ursprungligen av Olle@mac:

Jomen Jesper, inget illa menat men låt oss för stunden stanna på en lekmannanivå - menade HannesP att man i terminalen inte behövde någon sökväg innan code-exemplet och att program typ UnrarX/Unarc då var helt överflödiga när man kunde uppnå samma sak i terminalen för att sammanfoga ett knippe filer ?

Terminalen och lekmannanivå hör inte hemma i samma mening, tycker jag.

Det är väl mer lekmannanivå att använda ett program som gör jobbet åt dig, så att du slipper komma ihåg terminal-kommandon.

Men vad gäller terminal-kommandot så gäller väl samma som alla andra kommandon. Dvs om du står i rätt katalog (där dina RAR-delar ligger), så behövs ingen sökväg. Om du står i en annan katalog, så behövs en sökväg dit.

Men en förutsättning (och det gäller nog både via terminalen och via något program) är att "första-filen" och de övriga delarna måste ligga i samma katalog.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Terminalen och lekmannanivå hör inte hemma i samma mening, tycker jag.

OK, förstå det humoristiska i betraktelsen - hoppas att jag var tydlig med att inte ha menat något illa... ville bara hålla allt på en för mig och säkerligen en del andra på en låg förstå-sig-på tröskel. Bara ordet "Terminal" kan nog göra både en och annan lätt orolig över att råka skriva något fel just där. Generellt så är det så för min del att jag inte brukar våga skriva där, beroende på att jag har noll koll på vad man ska skriva om man vill ändra ett redan gjort kommando.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2007-11-30 11:30

Absolut inget illa menat med detta, men jag blir alldeles yr av tanken att en van Mac-användare som du aldrig påträffat splittade rar-filer tidigare. Jag förstår helt enkelt inte hur det gått till. Vi lever i helt olika världar, du och jag.

Ursprungligen av Olle@mac:

OK, förstå det humoristiska i betraktelsen - hoppas att jag var tydlig med att inte ha menat något illa... ville bara hålla allt på en för mig och säkerligen en del andra på en låg förstå-sig-på tröskel. Bara ordet "Terminal" kan nog göra både en och annan lätt orolig över att råka skriva något fel just där. Generellt så är det så för min del att jag inte brukar våga skriva där, beroende på att jag har noll koll på vad man ska skriva om man vill ändra ett redan gjort kommando.

Och just därför förstår jag inte varför du hela tiden fortsatt att ställa frågor på "Terminal-spåret".

Det allra första svaret du fick var "Använd UnRarX istället". Följ det rådet!

Så slipper du oroa dig för att skriva fel i terminalen - du behöver inte tänka på sökvägar eller var filerna ligger. Det bara fungerar - precis som det ska vara när man kör Mac.

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och just därför förstår jag inte varför du hela tiden fortsatt att ställa frågor på "Terminal-spåret".

Av den enkla anledningen att jag vill försöka förstå saker bortom det jag redan begriper, men för husfriden skull så gör jag väl så att jag tiger om ordet terminal

Ursprungligen av Jogin:

blir alldeles yr av tanken att en van Mac-användare som du aldrig påträffat splittade rar-filer tidigare. Jag förstår helt enkelt inte hur det gått till.

Jodå men sådant händer, har liksom inte använt Xtorrent eller liknande tidigare... när jag tidigare laddat ned från nätet så har det varit med Acqusition och då aldrig träffat på splittade filer.. har liksom stannat på nivån för MP3:or kanske därför frågorna från mig känns snurriga.

1
Bevaka tråden